bank maskan

آمادگی بانک مسکن برای انتشار اوراق رهنی

تصویر روز : بانک مسکن پس از اجرای موفقیت‌ آمیز مرحله اول انتشار اوراق رهنی در سال ۹۵، آمادگی خود را برای انتشار مرحله دوم اوراق مذکور به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان، رسما به بانک مرکزی اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، بانک مسکن با انتشار گزارش عملکرد خود در حوزه مالی در سال مالی منتهی به اسفند ۹۵، از اجرای موفق انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی در سال ۹۵ خبر داد و آمادگی خود را برای اجرای مرحله دوم انتشار اوراق رهن ثانویه و نقد کردن زودتر از موعد اقساط تسهیلات پرداختی توسط خریداران اوراق مذکور اعلام کرد.

برابرگزارش مذکور که در آخرین مجمع عمومی بانک مسکن ارائه شد، این بانک با اجرای سلسله اقداماتی در حوزه مالی علاوه توانست در سال مالی منتهی به اسفند ۹۵ میزان شفافیت صورت‌های مالی را ارتقاء دهد. در این راستا بانک مسکن در سال ۹۵ نسبت به تهیه صورت‌ های مالی بر مبنای استانداردهای گزارشگری بین‌ المللی (IFRS) اقدام کرد. افزون بر این ارائه به موقع و مطلوب مستندات لازم به حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک به منظور افزایش شفافیت و قابلیت اتکای صورت‌ های مالی و دریافت به موقع گزارش حسابرسی و نیز کاهش محسوس بندهای حسابرسی در گزارش‌های سالانه از دیگر اقدامات شاخص بانک مسکن در حوزه ارتقای شفافیت مالی بوده است.

استقرار سیستم مالی متمرکز به منظور راهبری حضوری و غیرحضوری حوزه‌های مالی مستقر در تمامی مدیریت‌های شعب، ایجاد سامانه جامع کنترل اقلام باز حساب مرکز به منظور شناسایی و کنترل اسناد مذکور در راستای استقرار شفافیت مالی و کاهش بسترهای فساد مالی در شبکه بانکی، اتصال به سامانه ثبت قراردادهای کشور به منظور ارتقای سلامت اداری، اجرای پایلوت طرح تهیه صورت‌های مالی استانی در استان فارس به منظور بررسی عملکرد مالی مدیریت‌های شعب و ایجاد شفافیت در منابع و مصارف و سود وزیان و نیز اقدام لازم به منظور حسابرسی اموال و تعیین ارزش اموال تملیکی بانک در راستای اجرای قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر» و ارتقای نظام مالی کشور و برگشت منابع حاصل از فروش اموال به چرخه مالی از دیگر اقدامات بانک مسکن در سال ۹۵ است که به ارتقا شفافیت مالی این بانک منجر شده است.

بر اساس ماده ۳۵ قانون بودجه سالانه کل کشور در سال ۹۵، مقرر شد سرمایه بانک مسکن از محل مازاد تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که نیمی از این افزایش سرمایه در روزهای پایانی سال ۹۵ محقق شد. بانک مسکن در سال ۹۵ موفق به اخذ موافقت و دریافت مجوز از بانک مرکزی برای انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان گواهی سپرده عام شد.

از دیگر موفقیت‌های حوزه مالی بانک در این سال می‌توان به «کاهش نرخ تمام شده پول» اشاره کرد. با افزایش سهم سپرده‌های ارزان‌ قیمت به گران‌ قیمت، رعایت نرخ بسته‌های پولی و اعتباری بانک مرکزی نرخ تمام شده پول در بانک به کمتر از ۲۰ درصد (۱۹/۱ درصد) کاهش یافت. به این رتیب بانک مسکن طی سال ۹۵ موفق به کاهش ۳/۲ درصدی نرخ تمام شده پول شد.

بانک مسکن در سال مالی ۹۵ همچنین توانست با مدیریت نقدینگی، از ورود به وضعیت «اضافه برداشت از جاری نزد بانک مرکزی» اجتناب کند و این در حالی است که این بانک در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری به بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی کاملا پایبند بوده است.

به گزارش هیبنا، گروه مالی بانک مسکن و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته نیز در سال ۹۵ با کسب عناوین و احراز جایگاه‌های برتر در حوزه‌های گوناگون، عملکرد مطلوبی رقم زدند. گروه مالی بانک مسکن در نهمین نمایشگاه بین‌ المللی بورس، بانک و بیمه موفق به دریافت سه عنوان «برتر» شد. در این همایش از مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن به عنوان فعال‌ترین کارگزار در داشتن بالاترین تعداد مشتریان و بیشترین دفعات معاملات تقدیر شد. همچنین از مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به خاطر احراز پایین‌ ترین امتیاز در شاخص اطلاع‌ رسانی و قابل اتکا بودن ناشران بورسی در سال ۹۴ و به عنوان شفاف‌ترین ناشر بورسی تقدیر شد. همچنین در صنعت کارگزاری، شرکت کارگزاری بانک مسکن توانست عنوان برترین را به خود اختصاص دهد.

تامین مالی شرکت‌های بورسی بزرگی همچون فولاد مبارکه، مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن با منابع مالی به ارزش بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و نیز بهبود خدمات مربوط به عرضه و مبادله اوراق حق‌ تقدم تسهیلات مسکن از جمله اقدامات شرکت کارگزاری بانک مسکن در سال گذشته بوده است.

با توجه به مزیت‌های استفاده از روش‌های بانکداری الکتروینک و ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان بانک مسکن، در سال ۹۵ تلاش‌هایی برای ارتقای این خدمات نیز صورت گرفت. بانک مسکن در این بخش توانست در حوزه «آمار متوسط تعداد تراکنش‌های کیوسک» بیش از هدفگذاری پیش برود و به لحاظ مبلغ تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی به ۱۰۰ درصد هدف تعیین شده دست یابد. در سال ۹۵ متوسط تعداد مشتریان خدمات مجازی بانک مسکن به کل مشتریان ۲۱ درصد بود که به این ترتیب هدف گذاری در این بخش نیز به طور کامل محقق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *