gomrok va bandar

امضاء تفاهم نامه میان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی

تصویر روز: تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات مابین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران عصر امروز به امضاء رسید.
با امضاءاین تفاهم نامه قرار است اطلاعات ورود و خروج کالاها در سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک میان این دو سازمان مبادله شود تا علاوه بر تسهیل در ورود و خروج و مراودات تجارت خارجی از واردات کالاهای قاچاق به کشور از طریق دریا جلوگیری شود.
بر این اساس قرار است گمرک ایران پروانه الکترونیکی را با درج آخرین اطلاعات و شماره قبض انبارهای سازمان بنادر صادر کند و به محض تخصیص شماره ثبت آخرین قبض انبار را به سازمان بنادر اطلاع دهد.

همچنین صدور پروانه خروجی کالا و کانتینر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی براساس اطلاعات پروانه گمرکی انجام خواهد گرفت.

در این مراسم رئیس کل گمرک با بیان اینکه گمرک پیش از این در سال های گذشته سیستم الکترونیک نداشت و همه چیز کاغذی انجام می شد و امکان جعل اسناد بسیار وجود داشت افزود: خوشبختانه الان سامانه الکترونیکی گمرک برقرار شده و امروز نیز این سامانه به سامانه سازمان بنادر و کشتیرانی ملحق شد.

وی گفت: امیدواریم در آینده مردم بتوانند از طریق سامانه الکترونیکی بدانند که کالای در بازار از مبادی رسمی آمده یا نیامده و در واقع مردم خود ناظر و نگهبان برخورد با قاچاق باشند.

کرباسیان افزود: همچنین قرار است اینگونه تفاهم نامه ها با سازمان های راهداری، استاندارد ، ناجا ، وزارت بهداشت ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اتاق بازرگانی انجام شود که برخی از آنها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مناطق ویژه برخی از نقل و انتقال کالا با مسئله روبرو بود با اجرای این سیستم جلوی منافذی نظیر ورود کالای مشکوک با کارت اجاره ای بازرگانی بسته می شود.

کرباسیان گفت: معتقدم اگر بخشنامه ها در زمینه ورود و خروج کالا کمتر شود قاچاق نیز کمتر می شود.

سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: یکی از کارهای بزرگ دولت تدبیر و امید طراحی و اجرای سیستم تجارت فرامرزی است و شاید در تسریع کار مردم از ساختن ۱۰ گمرک بیشتر به مردم خدمت کرده است.

وی با بیان اینکه مناطق ویژه به جهت سهولت صادرات کالا و واردات خوب عمل می کنند ، افزود: اما با این وجود این مناطق نیاز به سیستم کنترلی جامع و کامل دارد که تفاهم نامه امروز با این هدف امضاء شد.

سعیدنژاد گفت: با این تفاهم نامه دو سازمان کارنامه های الکترونیکی را با یکدیگر تبادل می کنند و قبض انبار به صورت الکترونیکی در اختیار گمرک قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی که گفته می شود برخی از افراد سازمان بنادر و دریانوردی احضار یا بازداشت شده اند ، گفت: از کارمندان سازمان ما کسی احضار یا بازداشت نشده و ممکن است از شرکت های زیرمجموعه که با ما قرارداد اجاره محل و محوطه دارند باشد.

* ۵ نفر از کارکنان گمرک احضار و بازجویی شده اند
رئیس کل گمرک درباره خبرهای منتشره مبنی بر بازداشت چندین نفر از کارکنان گمرک گفت: حدود ۴ تا ۵ نفر از کارکنان گمرک شهید رجایی احضار و بازجویی شدند.
مسعود کرباسیان افزود: گمرک بیش از ۹ هزار نفر کارمند دارد که با شرافت کار می کنند و البته ما با کارکنان متخلف نیز برخورد می کنیم.
وی با اشاره به راه اندازی سیستم الکترونیکی نیز گفت: با این سیستم اینگونه تخلفات کشف می شود.
کرباسیان افزود: کارمندان گمرک در ۱۵۰ گمرک از جنوبی ترین تا شمالی ترین و از شرقی ترین تا غربی ترین مرزهای کشور در شرایط سخت به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند.
وی گفت: ۱۰ نفر از همکاران ما در اجرای قانون پارسال مورد ضرب و شتم و حتی ترور قرار گرفتند.
رئیس کل گمرک افزود: به خاطر اعتبار همکارانم با افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.
رئیس کل گمرک با بیان اینکه در سال های قبل همه مراودات گمرک با کاغذ انجام می شد که امکان جعل اسناد را بوجود می آورد ، گفت: در اواخر سال ۹۴ با بررسی های پرونده ها متوجه ورود ۱۶۰ کانتینر قاچاق در سال ۹۰ به کشور شدیم که بعد از تکمیل پرونده و اسناد امروز علیه آن اعلام جرم کردیم و آن را به مرجع قضایی فرستادیم.
مسعود کرباسیان در مراسم امضاء تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ارزش این محموله ۲۵ میلیارد تومان است.
وی گفت: مکان این جرم بندر شهید رجایی بوده و ۱۶۰ کانتینر متعلق به شرکت های مختلف و کالاهای مختلف بوده است.
کرباسیان افزود: با راه اندازی سامانه الکترونیکی اینگونه سوءاستفاده ها به حداقل می رسد و امکان جعل اسناد از بین می رود.
وی گفت: به جز این مورد علیه ۱۶۰ کانتینر دیگر در ۱۰ پرونده جداگانه دیگر نیز اعلام جرم کرده ایم.
رئیس کل گمرک افزود: با استقرار سامانه الکترونیکی جلوی بسیاری از پرونده های قاچاق گرفته می شود و ما پارسال موفق شدیم ۳۰۰ تن مواد مخدر و پیش ساز مواد مخدر را کشف و ضبط کنیم. خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *