هشدار درباره بهداشت میوه های وارداتی قاچاق

تصویر روز : مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره بهداشت میوه های وارداتی و آلوده بودن آنها به سم و آفت کش های بیش از حد مجاز هشدار داد.

قاسم حسن پور با بیان اینکه در کشور ما تا ۱۷ میلیون تن هم محصول باغی و مرکبات تولید می شود ، گفت: این محصولات به دلیل شرایط آب و هوایی و میزان تابش آفتاب از بالاترین کیفیت برخوردار است.

وی افزود: میزان سموم باقیمانده در محصولات ایرانی کمتر از حدمجاز است و در مواردی هم بدون استفاده از این مواد تولید می شود.

حسن پور گفت: کشورهای دیگر که میوه به ایران صادر می کنند برای افزایش ماندگاری آنها از آفت کش ها و سموم بیشتری استفاده می کنند و معمولا بیش از حد مجاز این سموم در میوه ها باقی می ماند.

امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن پرتقال از باغات کشور برداشت می شود و در کشور به ازای هر نفر ۵۰ کیلو مرکبات تولید می کنیم.

وی افزود: با توجه به کیفیت و کمیت تولید میوه های داخلی هیچ نیازی به واردات نداریم و فقط میوه موز که به اندازه کافی در داخل تولید نمی شود اجازه واردات دارد که آن هم باید تحت نظارت استاندارد و بهداشت و همچنین قرنطینه کشاورزی صورت گیرد.
حسن پور درباره واردات قاچاق نارنگی های پاکستانی هشدار داد این میوه ها استاندارد بهداشتی لازم را ندارد و از شهروندان می خواهیم که در خرید این محصولات دقت کنند.

وی گفت: البته باید با پدیده قاچاق میوه و با همکاری همه دستگاهها مبارزه و کنترل کرد.

حسن پور افزود: قیمت های میوه های داخلی در سال جاری خوب است و امسال محصول کیوی هم بیشتر تولید شده است و باید به دنبال صادرات باشیم.

مرکبات از مهمترین محصولات باغبانی کشور است و از حدود ۱۷ میلیون تن تولید در بخش باغبانی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مربوط به مرکبات است.

سطح زیر کشت باغات مرکبات ۳۱۰ هزار هکتار است که عمده آن در سه استان شمالی قرار دارد.خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *