chit cheyan

۴.۶ میلیارد دلار خدمات فنی آب و برق صادر کردیم

تصویر روز: وزیر نیرو از صادرات ۴.۶ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی آب و برق در سه سال اخیر خبر داد و گفت: امروز صرفاً بازارهای داخلی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی توان تولید این شرکت‌ها باشد و ما بایستی سعی کنیم به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بیندیشیم.

به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم، «حمید چیت چیان» وزیر نیرو در همایش تقدیر از صادرکنندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق اظهار داشت: جای تردید نیست که اکنون اقتصاددانان، صادرات را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد کشور می‌دانند.

وی افزود: اگر در کشور به دنبال خلق ثروت، توسعه فرصت‌های شغلی و خروج از رکود هستیم و اگر به‌دنبال خروج از رکود و ارتقای دانش فناوری در کشور هستیم، بایستی به توسعه صادرات در صنایع مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه “صادرات می‌تواند نقش سنگ محک را برای سنجش کیفیت محصولات صنعتی کشور در بازارهای مشابه دنیا ایفا کند”، گفت: موفقیت در بازارهای صادراتی می‌تواند زمینه ساز افزایش اقتدار و توان ملی ما از منظر سیاسی و فرهنگی در جهان باشد.

وی ادامه داد: صنعت آب و برق تنها محدود به فعالیت‌های وزارت نیرو نیست و شرکت‌های خصوصی از ارکان صنعت آب و برق در کشور هستند و همواره از پیروان و پیشرانان این صنعت در طول این سال‌ها بوده‌اند.

چیت چیان با بیان اینکه “وزارت نیرو از ۳۰ سال پیش با هدفمندی دقیق، اقدام به تشکیل برخی شرکت‌های مهم و بزرگ در بخش صنعت آب و برق کرد”، گفت: امروز این نهال‌ها تبدیل به درختانی بارور در صنعت شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در بازارهای دنیا و منطقه حرفی برای گفتن دارند.

وی افزود: البته این شرکت‌ها امروز به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و در کنار شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر در خدمت بالندگی درخت صنعت آب و برق در کشور هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر در بخش برق بیش از ۹۰ درصد و در بخش آب بیش از ۹۵ درصد از محصولات مورداستفاده ساخت داخل هستند و ما به نوعی در این بخش به سمت خودکفایی حرکت کردیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که امروز صرفاً بازارهای داخلی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی توان تولید این شرکت‌ها باشد و ما بایستی سعی کنیم به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بیندیشیم.

این عضو کابینه دولت اذعان داشت: خوشبختانه از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند بیش از ۹۴ پروژه را در کشورهای مختلف با ارزشی بالغ بر ۴٫۶ میلیارد دلار اجرا کنند و از این نظر جزو برترین شرکت‌های صنعتی کشور در صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گیرند.

وی افزود: در بخش صادرات برق نیز در برخی سال‌ها ما بیش از ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای مختلف صادر کرده‌ایم و در حال حاضر نیز به ۴ کشور همسایه صادرکننده برق هستیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه “همکاری بین شرکت‌های ایرانی و ایجاد کنسرسیوم‌هایی میان آن‌ها می‌تواند باعث افزایش توان بازیگری آن‌ها در بازارهای این صنعت در منطقه شود”، گفت: ارتقای کیفیت محصولات، رعایت زمان‌بندی و عدم تأخیر در اجرای پروژه‌های خارجی می‌تواند باعث افزایش اعتماد بیشتر خارجی‌ها به شرکت‌های ایرانی و توانمندی بیشتر شرکت‌های ما در این زمینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *