kashti

فرصت طلایی برای مشتریان حمل و نقل دریایی

تصویر روز: صنعت حمل و نقل دریایی بزرگترین صنعت بین المللی در جهان است که بیش از ۲٫۵ میلیون نفر در این صنعت مشغول به کارند. اما در این صنعت رکود بازارهای جهانی، وجود مازاد ظرفیت و افزایش قیمت سوخت و به ویژه اعمال تحریم های بین المللی از مهمترین چالش های است که صنعت حمل و نقل در سنوات گذشته با آن مواجه بوده است .

 صنعت حمل و نقل دریایی از آنجایی حائز اهمیت است که به دلیل تأثیر گذاری آن بر قیمت تمام شده کالاها در کشورهای در حال توسعه جایگاه والایی دارد. در ایران نیز طی سنوات گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالایی ایرانی خودداری می کردند و کاهش نرخ کرایه های حمل و نقل، بالا رفتن قیمت سوخت و افت درآمدهای نفتی کشور موجب کاهش تردد کشتی در بنادر کشور و در نتیجه کاهش درآمد شرکت های کشتیرانی، فعالان و ذی نفعان در بنادر گردید و هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در ایران به حدود دو برابر میانگین جهانی رسید.

در این میان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که تقریباً از سال ۸۸ تحت شدیدترین تحریم های بین المللی قرار گرفته بود، توانست این محدودیت ها را به فرصت هایی جهت تشکیل ناوگانی از کشتی های حمل مشتقات نفتی و محصولات شیمیایی فله شده تبدیل سازد.

با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام “حکشتی” توانست در بازه ای کوتاه و با گسترش فعالیت هایش دو بار رتبه جهانی خود را ارتقا داده و به جایگاه نوزدهم دست یابد. این موفقیت در حالی رقم خورده که به دلیل شرایط و اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان از منظر کرایه حمل کالا و محصولات، بسیاری از شرکت های بزرگ همچون هانجین چین و هیوندایی کره ورشکسته شدند.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص صنعت مورد بحث پیرامون مشکلات مرتبط با بیمه کشتی ها است که با اجرای برجام در حال حاضر بیمه های بین المللی دیگر از ارایه پوشش های بیمه ای به کشتی های تجاری ایرانی واهمه نداشته و همکاری های لازم را با آنها دارند و تمام کشتی ها براحتی می توانند از پرچم کشور ایران بدون هیچگونه نگرانی خاصی استفاده کنند.

آنچنان که اواخر مرداد ماه تفاهم نامه همکاری بیمه ای بین شرکت کشتیرانی و کلوپ پی اند آی skuld به امضا رسید تا این شرکت نروژی با توجه به نوع پوشش شناورها مسئول جبران خسارت بیمه و خدمات بیمه ای خارج از دریا را ارایه دهد.

همچنین در مرداد ماه سال جاری نیز ۹ فروند کشتی مسافری و حمل فیدری متعلق به شرکت کشتیرانی والفجر از زیر مجموعه های “حکشتی” تحت پوشش کلوپ بین المللی P&I قرار گرفت تا پس از لغو محدودیت ها در ناوگان تجاری (فله ،کانتینر و جنرال کارگو) تردد ناوگان مسافری نیز بار دیگر به شرایط قبل بازگشته و با تکمیل کمربند حمل و نقلی، تردد کشتی ها تحت پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل کالا به اقصی نقاط دنیا انجام پذیرد و این اتفاق حدوداً یک هفته پس از خروج نام سه شرکت ایرانی از فهرست تحریم های اروپا رقم خورد تا همکاری با این مجموعه ها که براساس نظر اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی ممنوع شده بود، مجدد از سر گرفته شود.

همچنین، توسعه خطوط و ابعاد همکاری های این مجموعه بورسی پس از اجرای برجام به امضای تفاهم نامه همکاری میان “حکشتی” و موسسه رده بندی GL DNV نروژ شد تا همکاری های دو جانبه میان دو کشور توسعه یابد. با این مضمون که بعد از توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ و رفع تحریم ها شرایط ویژه ای برای توسعه همکاری ها فراهم شده و در همین راستا اغلب کشورهای جهان از جمله ایتالیا، ترکیه و قزاقستان، به دنبال استفاده از شرایط به وجود آمده در این صنعت هستند.

در حال حاضر نیز هفت بانک متوسط اروپایی با ایران شروع به همکاری کرده اند و برخی تضمین های شرکت ها و موسسات بیمه ای نیز شروع شده است؛ بطوریکه برقراری دوباره خط اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای برجام بوده است.

افزون بر این موارد، پس از توافق برجام و در راستای توسعه خطوط، دفاتر منطقه ای نیز در کشورهای مختلف بازگشایی شده و افزون بر دفاتر چین، دبی، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، هند و عراق، خطوط حمل و نقل به مقصد مصر، لیبی ،لبنان،آلمان و بلژیک هم راه اندازی شده و دو شرکت مشترک نیز با دو کشور ایتالیا و آلمان تأسیس گردیده است. بطوریکه در حال حاضر محدودیت های حوزه کشتیرانی از بین رفته و کشتی های “حکشتی” ماهانه دوبار عازم اروپا ، می شوند و پس از ۱۲ سال بار دیگر خط آمریکای جنوبی راه اندازی شده است.

همچنین بعد از سالها خط خلیج فارس به ژاپن و کره جنوبی راه اندازی شد و این جایی مهم تلقی میشود که بدانیم در کل منطقه خاورمیانه تنها شرکتی که خدمات به سمت کره جنوبی (بند اینچئون) را ارائه میکند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است .

از سوی دیگر خط جدید هند به عراق نیز که مجدد شروع به فعالیت کرده، از هند به مقصد بندر عباس و بعد به سوی ام القصر عراق بارگیری می کند.

همچنین امضای تفاهم نامه همکاری بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کشتیرانی مرسک دانمارک که بزرگترین کشتیرانی کانتینری جهان محسوب می شود و شرکت جی اس ام سی جی ام فرانسه به عنوان سومین خط بزرگ کشتیرانی جهان از دیگر نکات مهمی است که در دوران پسا برجام محقق شده است.

به گزارش بورس نیوز، بر این اساس آنچه از این گزارش به دست می آید آن است که برجام و فضای حاکم بر اقتصاد و مراودات بین المللی ایران در فضای پسا برجام، فرصتی مغتنم را برای شرکت هایی همچون “حکشتی” فراهم آورده تا در کنار توسعه خطوط جدید مشتریان خود را نیز بازیابد؛ بطوریکه هم اکنون کشتی های ناوگان کشتیرانی جموری اسلامی ایران می توانند از بنادر ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و عراق از بنادر اروپایی و آفریقایی نیز بارگیری و در مسیرهای بین المللی بیشتری تردد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *