turky

نارضایتی ترکیه از کاهش سفر ایرانی‌ها

تصویر روز: سفیر ترکیه در تهران از کاهش ۳۰ درصدی سفر ایرانی‌ها به این کشور خبر داد و درباره جبران خسارتی که به دنبال وقوع کودتای این کشور به شرکت‌های ایرانی وارد شد، گفت: این انتظارِ به جایی نیست که ضرر و زیانی که شرکت‌های گردشگری به خاطر تصمیمات مقام‌های ایرانی متحمل شده‌اند، توسط ترکیه جبران شود.

«رضا هاکان‌تکین» با حضور در خبرگزاری ایسنا، درباره روابط گردشگری تهران و آنکارا و بحث پرداخت غرامت به ایرانی‌هایی که در زمان کودتای نافرجام در ترکیه متحمل خسارت شده بودند، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه و نیم پیش در حاشیه اجلاس گردشگری کشورهای جاده ابریشم که در شهر تبریز برگزار شد، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با مسعود سلطانی‌فر (رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و مرتضی رحمانی موحد (معاون گردشگری) دیدار و صحبت‌هایی داشتند که در کنار آن شرکت‌های توریستی دو کشور با یکدیگر در این‌باره گفت‌وگوهایی کردند. موضوع آن است که آن ضررها متقابل بوده و فقط یک طرف متضرر نشده است.

وی افزود: ما اعلام کرده بودیم ضررهایی را که شرکت‌ها در شب کودتا و فردای آن روز متحمل شده‌اند، می‌توانیم به عهده بگیریم؛ اما همان‌طور که می‌دانید فردای آن روز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران ممنوعیتی را برای حضور تورها در ترکیه اعمال کرد.

ترکیه نباید ضرر شرکت‌های گردشگری را به دلیل تصمیم مقامات ایرانی بدهد

«هاکان تکین» با بیان این که ممنوعیت یک ماهه‌ای که برای سفر تورهای ایرانی به ترکیه وضع شد، می‌توانست پس از چند روز برداشته شود، اظهار کرد: متاسفانه بعد از حدود یک ماه و با اقدامات بسیار جدی که ترکیه انجام داد، این ممنوعیت لغو شد .این در حالی بود که روسیه با وجود آن که روابطش را با ترکیه چندان بهبود نبخشیده بود، چند روز پس از کودتا ممنوعیت خود را برداشت، ولی ایران یک ماه کامل این ممنوعیت را اعمال کرد.

سفیر آنکارا در تهران تصریح کرد: این انتظار بجایی نیست که توقع داشته باشند ضرر و زیانی که به خاطر تصمیمات مقام‌های ایرانی، شرکت‌های گردشگری متحمل شده‌اند توسط ترکیه جبران شود.

سفر گردشگران ایرانی به ترکیه ۳۰ درصد کاهش داشته است

او که در ایسنا حضور یافته بود، در پاسخ به این سوال که آیا آماری در اختیار دارید که نشان دهد این ممنوعیت یک ماهه ترکیه را متضرر کرده است، گفت: میزان گردشگری که از ایران به ترکیه می‌آمد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. طبیعی است برخی به خاطر شرایط‌شان سفر را کنسل کنند، ولی اصلی‌ترین دلیل این کاهش ممنوعیتی بود که از طرف ایران برای تورهایی که به ترکیه سفر می‌کنند، اعمال شد.

«هاکان تکین» ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۷ میلیون گردشگر از ایران به ترکیه آمده بودند. این رقم یک سال قبلش ۱.۶ میلیون بود که این آمار نشان می‌دهد میزان گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کردند رشد صعودی داشته است. از سوی دیگر با وجود این که هنوز سال ۲۰۱۶ به پایان نرسیده است و ما آمار قطعی نداریم، ولی تا همین مدت شاهد کاهش ۳۰ درصدی گردشگران ایرانی هستیم و این برای ما نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. با این حال براین باوریم که تعاملات گردشگری تهران و آنکارا رو به جلو پیش می‌رود.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر بررسی ضرر و زیان شرکت‌های گردشگری ایرانی در دستور کار ماست و خیلی مشکل جدی در رابطه با آن‌ها نداریم، افزود: ما می‌خواهیم نگاه‌مان به آینده باشد و صنعت گردشگری به طور متقابل در دو کشور گسترش یابد، چرا که دو کشور ظرفیت‌های بسیاری زیادی در زمینه گردشگری دارند و اگر ایران بتواند به شکل موثری خود را در ترکیه معرفی کند و زیرساخت‌های گردشگری خود را توسعه دهد، توریست بیشتری از ترکیه به این کشور خواهند آمد.

این دیپلمات تُرک با تاکید بر این که تنها جذب گردشگر از کشورهای دیگر مهم نیست، گفت: لازم است در زمینه گردشگری مانند احداث هتل و سایر زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری شود که خوشبختانه دو کشور در این بخش ظرفیت‌های بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *