fazeli.dadgostari

سیاست‌های حبس‌زدایی ثمرات خود را در البرز نشان می‌دهد

تصویر روز: رئیس کل دادگستری استان البرز حضور بانوان در زندان را ناخوشایند توصیف کرد وگفت: تعداد اندکی از بانوان در این ندامتگاه، دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و نسب به سال قبل کاهش محسوسی ایجاد که یکی از ثمرات سیاست‌های حبس‌زدایی است.

 احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز به همراه محمدباقر مازنی معاون رئیس کل، سیدمرتضی میرغفاری رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان، جبار باقری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان البرز، مقصود عبدی رئیس دادگستری فردیس، حسن جهانشاهلو دادستان عمومی و انقلاب فردیس و تعدادی از قضات از بخش‌های مختلف ندامتگاه فردیس دیدار کردند.

دیدار از واحدهای اشتغال و حرفه‌آموزی ندامتگاه فردیس، بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده بود که رئیس کل دادگستری استان البرز با تمجید از فعالیت‌های انجام شده در راستای اشتغالزایی و توانمندسازی زندانیان، گفت:‌ واحدهای تولیدی ایجاد شده که در بخش‌های مختلف صنعتی و بسته‌بندی فعالیت می‌کنند اقدامی موثر برای حرفه‌آموزی و اشتغال پس از فراغت از زندان مددجویان است که امیدواریم در دیگر ندامتگاه‌های استان نیز شاهد این حجم از فعالیت‌ها باشیم.

بازگشت ۴۶ درصدی زندانیان به زندان

فاضلیان حرفه‌آموزی به زندانیان را زمینه‌ساز بازگشت بدون مشکل آن‌ها به جامعه دانسته و تصریح کرد: باید دستگاه‌های اجرایی نیز با بسترسازی برای اشتغال و خرید محصولات یا خدمات، زمینه اشتغال کسانی که پس از طی دوران محکومیت خود حرفه‌ای را آموخته‌اند فراهم کنند تا شاهد بازگشت زندانیان نباشیم که اکنون رقم آن ۴۶ درصد است.

وی در ادامه با حضور در بند نسوان این ندامتگاه، اقدامات انجام شده برای ایجاد فضای مناسب استقرار مددجویان را بیانگر نگاه ویژه این مجموعه به بانوان دانست و اظهار داشت: زندان با همه امکاناتی که در آن تدارک دیده می‌شود جنبه تنبیهی دارد و مکان مناسبی نیست تا فرد با هر عنوانی در آن حضور داشته باشد.

نمایان شدن نتایج سیاست‌های حبس‌زدایی

عالی‌ترین مقام قضایی استان حضور بانوان در زندان را ناخوشایند توصیف کرده و افزود: هرچند تعداد اندکی از بانوان در این ندامتگاه، دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و نسب به سال قبل کاهش محسوسی ایجاد که یکی از ثمرات سیاست‌های حبس‌زدایی است اما حضور همین تعداد نیز در حبس، به دلیل وظیفه ذاتی و الهی زنان در تربیت فرزند و مراقبت از همسر، آزار دهنده است.

وی در ادامه به نگاه حمایتی قانون به بانوان اشاره کرده و متذکر شد: همه تلاش قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران این بوده تا دو قشر کودکان و بانوان روانه زندان نشوند و در کنار سیاست‌های کلان حبس‌زدایی قوه قضائیه، در مجموعه دادگستری استان نیز به قضات توصیه شده تا در حد امکان از گزینه حبس برای بانوان استفاده نکنند.

کاهش ۲۵ درصدی در کانون اصلاح و تربیت

حضور در کانون اصلاح و تربیت، تکمیل کننده بازدید رئیس کل دادگستری استان البرز از ندامتگاه فردیس بود که وی در جریان این دیدار کاهش ۲۵ درصدی تعداد محکومان این بخش در مقایسه با سال ۹۴ را در مسیر سیاست حبس‌زدایی و نگاه ویژه دستگاه قضایی استان به نوجوانان و کودکان زیر ۱۸ سال عنوان کرد و گفت: برای کانون اصلاح و تربیت نمی‌توان عنوان زندان را به کار برد چون هدف از ایجاد این کانون اصلاح رفتار و تربیت نسل جوانی است که دچار خطا می‌شوند یا سوء رفتار دارند.

وی افزود: دستگاه قضایی استان البرز نگاه ویژه‌ای به این مجموعه دارد و مترصد است تا نوجوانان حاضر در این بخش هرچه سریعتر به آغوش خانواده و جامعه بازگردند ولی لازمه ابتدایی آن تصمیم جدی برای شروع زندگی تازه و اصلاح رفتار در کسانی است که اکنون در این‌جا دوران اصلاح و تربیت خود را طی می‌کنند.

فاضلیان حاضران در کانون اصلاح و تربیت را آینده سازان کشور دانست و گفت: اغلب کسانی که در این بخش نگهداری می‌شوند یا به دلیل ناآگاهی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و یا به دلیل ناآشنایی با قوانین و ضعف اقتصادی و فرهنگی، مرتکب بزه شده‌اند.

انس با قرآن زمینه‌ساز بازگشت به اجتماع برای زندانیان

وی اصلاح و تربیت را جزو تاکیدات و آموزه‌های اسلامی عنوان کرده و اظهار کرد: هر چند اصلاح و تربیت مجرمین در جوامع مدرن اخیرا مطرح شده است ولی در آیات متعدد قرآنی به اصلاح رفتار بزهکار و جبران آن اشاره شده و در آموزه‌های دینی نیز تصریح شده که نباید به فرد بزهکار اصلاح شده یا توبه کرده به مانند سابق نگریست، بنابراین کودکان و نوجوانان حاضر در این بخش می‌توانند با انس با قرآن و آموزه‌های دینی، زمینه بازگشت سریع و تضمین شده خود به جامعه را فراهم آورند.

در حاشیه این دیدار رئیس کل دادگستری استان البرز علاوه دستور رسیدگی به درخواست‌های ارائه شده زندانیان توسط قضات همراه، دستور داد تا به همه زندانیان واجد شرایط مرخصی یک هفته‌ای اعطا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *