نقـش روابط عمومـی در توسـعه نهادهـای اقتصـادی

1412069331181 hemmat khahi 9 th4

حسین محمد پورزرندی

مدیرعامل بانک شهر 

تصویر روز: امروز به دلیل پیچیدگی های مسایل اقتصادی و اجتماعی، «نقش روابط عمومی در توسعه نهادهای اقتصادی» بسیار حائز اهمیت است. در تغییرات روز افزون جهان امروز روابط عمومی می بایست پیوسته خود را با محیط تطبیق دهد و برای ارتباط با محیط، امکانات خود را بسیج کرده و آماده سازد. برای دستیابی به فناوری های روز جهانی باید به دانش آن مسلط باشیم، گشودن قفل های دانش و فناوری های امروز به کلیدهای امروز نیاز دارد و باز کردن این قفل ها با کلیدهای دیروزی، محال است. در این بین روابط عمومی پل ارتباطی بین سازمان و مخاطب است و هرچه این پل ارتباطی مستحکم تر باشد می توان نتیجه گرفت که سازمان در رسیدن به برنامه ها و خدمات رسانی به جامعه موفق تر حرکت می کند.

یک شرکت یا سازمان باید بداند به کدام سمت و سو می خواهد برود و روابط عمومی با برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل، استراتژی سازمان را سمت و سو می بخشد. از سویی در همه جا و همه چیز منابع محدود و خواست ها و تقاضاها نامحدود است و همه می خواهند منابع مورد نیازشان را ارزان تر تامین کنند. روابط عمومی باید بتواند چشم اندازی از عقلانیت و بصیرت مالی به سازمان ارائه دهد و بر اساس نگرش پویا و جستجوگر خود نقشه راهی پیش پای سازمان قرار دهد.

این عقل و بصیرت تنها به مسائل مادی محدود نمی شود، سازمانها به بینش و بصیرت محیطی نیز نیاز دارند، تحقق این مورد از جمله مختصات و وظایف روابط عمومی هاست. عقل محیطی یعنی این که اگر محیط ما دچار موج شود، کسانی نجات می یابند که موج سواری را می دانند و در نتیجه عقل محیطی اجازه نمی دهد موج آنان را به هر سمت و سویی که دلش خواست، ببرد. عقل محیطی، محیط را به نفع سازمان تغییر می دهد و به گفته یکی از مدیران صاحب نام جهانی، لازمه موفقیت در این امر ۳ کلمه است: یادگیری، یادگیری و یادگیری ….! همین یادگیری می تواند کمک بسیار بزرگی باشد در جهت یافتن بصیرت بازاریابی که نیاز مهم سازمانها مخصوصأ سازمانهای اقتصادی است.

تعامل با مشتریان نشان دهنده اهمیت رابطه مستقیم با این نوع بصیرت است، زیرا تمامی منابع پایان می یابد، اما «تعامل» منبعی است که انتها ندارد و این تعامل سازی هم از وظایف روابط عمومی ها به حساب می آید.

اما اگر بخواهم از بصیرت پنجمی نام ببرم آن عقل یا بصیرت منابع انسانی است، مدیریت منابع انسانی بسیار مهم است سرمایه های انسانی و مدیران، موتور محرک و مهمترین عناصر موفقیت سازمانی هستند،از این رو تعامل با کارکنان یک مجموعه بسیار اهمیت دارد. رویکرد با هر فرد در سازمان باید بر مبنای سلسله مراتب شخصیت و شایستگی وی باشد و به طور حتم جایگاه و توانمندی افراد شایسته و کاردان در تمامی بخش های یک سازمان، مغتنم محسوب و مورد استفاده واقع خواهد شد.

اگر بخواهم با ششمین بصیرت سخنان خودم را پایان دهم آن عقل یا بصیرت فنی است امروز یک ربات بهتر از یک انسان در کارخانه خودروسازی می تواند اتاق خودروها را رنگ بزند و دیگر کارها را انجام دهد. بنابراین عقل فنی یک انسان موقعی اهمیت بیشتری دارد که با تفکر و خلاقیت همراه باشد یعنی آنچه که ربات ها ندارند.

در کل روابط عمومی پوینده و تحلیل گر خواست ها، نیازها و گرایش های سازمان و مخاطبان سازمان است و هدف و چگونگی همه برنامه ها را ترسیم می کند، علم و هنری آمیخته که درون و برون یک سازمان را به هم پیوند می دهد و شریان حیاتی و دایمی یک مجموعه است. شایسته پاسداشت و نیازمند توجه و حمایت بیش از آنچه که نثارش می داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *