ناشناخته های کشور ارمنستان

 ۲۵ سال از زمانی که ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافت می‌گذرد، به همین مناسبت در این مطالب از چند حقیقت پنهان در خصوص این کشور پرده بر می‌دارد.

۱.اولین کشوری که دین مسیحیت را پذیرفت.

به گزارش سایت خبری آرمان تبریز ، پس از مرگ عیسی مسیح، مسیحیت در سراسر سرزمین پادشاهی ارمنستان، که اکنون از بین رفته گسترش یافت. اگرچه، مسیحیت پس از مدت‌ها در اوایل قرن چهارم به عنوان دین رسمی این کشور شناخته شد، اما با این حال مردم این سرزمین پیشتر از سایر مناطق جهان دین مسیحیت را پذیرفتند.

Karekin-blessing-pompegranates-2015

۲.برای اثبات این ادعا کلیساهایی نیز وجود دارد.

از صومعه‌ سراهایی با قدمت هزاران ساله گرفته تا کلیساهای جامعی که اکنون تخریب ‌شده‌اند، سرتاسر سرزمین ارمنستان مملو از عبادتگاهای مسیحیان است. بیهوده نیست که به این کشور « سرزمین کلیساها» می‌گویند. به سختی می‌توان بهترین کلیسای این سرزمین را شناسایی کرد، اما یکی از محبوب‌ترین آن‌ها صومعه تاتِو (Tatev) متعلق به قرن نهم است؛ ساختمانی شگفت‌انگیز که در طبیعتی بسیار زیبا واقع شده است.

tatev church

۳.شطرنج بخشی از برنامه آموزشی این کشور محسوب می‌شود.

به همین خاطر است که ارامنه در بازی با شطرنج بسیار مهارت دارند. در حقیقت از همان زمانی که این کشور از اتحاد جماهیر شوروی استقلال پیدا کرد، مردم این سرزمین توانایی خود را در این رشته ورزشی به اثبات رسانده‌اند. تیم مردان ورزشکار ارمنی، موفق به کسب مدال قهرمانی مسابقات اروپایی (در سال ۱۹۹۹)، مدال قهرمانی مسابقات تیمی جهان (در سال ۲۰۱۱) و مدال المپیاد شطرنج (در سال ۲۰۶، ۲۰۰۸، و ۲۰۱۲) شدند، و نیز تیم بانوان ورزشکار این کشور مدال قهرمانی مسابقات اروپایی سال ۲۰۰۳ را بدست آوردند.

۴.در نسل کشی ارامنه،گفته می شود یک و نیم میلیون نفر از مردمان این کشور جان خود را از دست دادند.

در سال ۱۹۱۵، دولت عثمانی اقدام به نابودی ۱.۵ میلیون ارمنی کرد، توطئه‌ای که با نام نسل‌کشی ارامنه شناخته می‌شود. ترکیه، دولت جانشین امپراطوری عثمانی، این اقدام را به عنوان یک نسل‌کشی انکار کرد، اما دولت‌های ۲۸۸ کشور – از جمله بریتانیا، روسیه، و فرانسه – این قتل عام را یک نسل‌کشی معرفی کردند.

898A47F8-CF02-472C-A895-93C039BBA184_mw1024_s_n

۵.نسبت ارامنه ای که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، بیشتر از بومیانی است که داخل این سرزمین هستند.

طی واقعه ی سال ۱۹۱۵، میلیون‌ها ارمنی مجبور به ترک سرزمین خود شدند. آن‌ها پس از خروج از کشور خود اجتماع قدرتمندی در ایالات متحده آمریکا، روسیه، و فرانسه تشکیل دادند. گفته می‌شود در حدود ۵.۶ میلیون ارمنی‌تبار ساکن کشورهای خارجی هستند. این آمار بیش از تعداد ارامنه‌ای است که درون این سرزمین زندگی می‌کنند (جمعیت ارامنه این کشور، ۳ میلیون نفر است).

۶.این کشور از ارتباطات مشهوری برخوردار است.

۷.ارامنه ادعا می‌کنند که از محل کشتی نوح اطلاع دارند.

باور عمیقی در میان ارامنه وجود دارد که کشتی نوح در میان یخ‌های قله کوه آرارات پنهان شده است. علیرغم اینکه گروه‌های بسیاری که به این محل اعزام شده‌اند هرگز نتوانستند این باور را اثبات کنند، اما این باور همچنان بر قوت خود باقی است، به طوری که هنوز در نشان ملی ارمنستان تصویری از این باور به چشم می‌خورد.

A view of Mt. Ararat and the monastery of Khor Virap.

۸.نماد ملی این کشور در ترکیه قرار گرفته است.

کوه پوشیده از برف آرارات، نماد اصلی ملی ارمنستان بوده و در چشم بسیاری از ارامنه از تقدس خاصی برخوردار است. در هنر و ادبیات ارمنی از این کوه بسیار یاد شده، و در نشان ملی این کشور نیز تصویر آن درج شده است، اما با این حال در حقیقت این کوه در خاک ترکیه قرار گرفته است. این کوه مقدس روزگاری در میان سرزمین پادشاهی ارمنستان، ایران، و ترکیه قرار داشت.

mount arart

۹.یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان متعلق به این کشور است.

ایروان، پایتخت ارمنستان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر ۲۹ سال پیش از رم ساخته شده است. کوه پوشیده از برف آرارات بر فراز این شهر قرار دارد و به غیر از موزه‌های بسیار عالی این شهر، شمار بالایی ساختمان تاریخی نیز در آن وجود دارد.

۱۰.پایتخت ارمنستان به «شهر صورتی» نیز معروف است.

ایروان این لقب زیبا را از سنگ‌های آتشفشانی گلگون و صورتی رنگی گرفته است که در ساخت بسیاری از بناهای این شهر از آن به کار گرفته شده است.

yerevan-pink-city-4

۱۱.این کشور رکورد طولانی‌ترین تله‌کابین جهان را شکسته است.

بر اساس رکورد جهانی گینس، طولانی‌ترین تله‌کابین دو طرفه بدون توقف در جهان، با نام تراموای هوایی تاتِو (Tatev Aerial Tramway) به طول ۵.۷ کیلومتر ( ۳.۵ میابل) که در این فهرست به ثبت رسیده، در ارمنستان قرار دارد. مسیر این تله‌کابین جذاب و منحصر بفرد، حد فاصل روستای هالیزور و صومعه تاتِو، که قبلاً به آن اشاره شد را به یکدیگر متصل می‌کند. در طول سفر با این تله‌کابین مناظر شگفت‌انگیز و جذابی از رودخانه وروتان (Vorotan)  نیز به چشم می‌خورد.

Ober_Gatlinburg

۱۲.این کشور عملاً در جنگ قرار دارد.

سال‌هاست که روابط میان ارمنستان و کشور همسایه‌اش یعنی آذربایجان برهم خورده و این دو کشور عملاً با یکدیگر در جنگ هستند. موضوع این اختلاف به ناگورنو قره باغ (Nagorno-Karabakh) باز می‌گردد، منطقه‌ای از جنوب غربی جمهوری آذربایجان که عمده ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند. در سال ۱۹۹۴ مردم این منطقه با حمایت دولت ارمنستان در صدد جدایی از آذربایجان برآمدند و این مسئله موجب شد جنگی خونین میان این دو کشور آغاز شود. در سال ۱۹۹۴ قرارداد یک آتش‌بس با میانجی‌گری روسیه میان این دو کشور امضا شد، اما در همین سال با نقض آتش‌بس مبارزه مجدداً از سر گرفته شد.

۱۳.در این کشور امکاناتی نیز برای اسکی‌سواری فراهم است.

تساغکادزور (Tsakhkadzor)، مهم‌ترین پیست اسکی ارمنستان است. طول مسیر اسکی آن ۲۷ کیلومتر بوده و شش آسانسور به منظور دسترسی به این پیست تعبیه شده است. انتظار می‌رود هزینه ورودی این پیست برای یک روز کامل ۸۵۰۰ درم ارمنی ( در حدود ۱۷ دلار) باشد.

544b8_tsakhkadzor

۱۴.پرندگان بسیاری در این سرزمین زندگی می‌کنند.

ارمنستان محل زندگی ۳۴۵ گونه از ۵۳۰ گونه تخمین زده شده پرندگان اروپایی است. از جمله مهم‌ترین این پرندگان می‌توان به شاهین، قو، و عقاب اشاره کرد که تصویر آن در نماد ملی ارمنستان نیز درج شده است.

img_0627

۱۵.مردمان این سرزمین به سرسختی و صلابت کوه هستند.

در المپیک ریو کشور ارمنستان، موفق به کسب یک مدال طلا و سه نقره شد، که تمام این مدال‌ها در رشته‌های کشتی و وزنه‌برداری بود. همین استدلال برای اثبات صلابت و سرسختی ارامنه کافی است.

۱۶.نان‌های این کشور در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

میز غذای ارامنه همواره پر از نان‌های لواش است. نان‌ خوشمزه و صافی که بخش مهمی از غذای ارمنی محسوب می‌شود. این خوراکی خوشمزه به قدری اهمیت داشته که در سال ۲۰۱۴ در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

۱۷.بزرگترین دریاچه ی منطقه قفقاز در خاک این کشور قرار دارد.

دریاچه سوان با زیبایی خیره‌کننده خود، یک ششم خاک ارمنستان را در برگرفته است. دور تا دور این دریاچه، مجموعه صومعه‌سراهای رهبانی سواناوانک (Sevanavank monastic complex) قرار گرفته است که یکی از جاذبه‌های برتر این کشور محسوب می‌شود.

Sevanavank

۱۸.آن‌ها شانس زیادی در بازی‌های فوتبال ندارند.

ورزش فوتبال برخلاف اینکه ورزش ملی ارمنستان محسوب می‌شود، اما با این حال ورزشکاران درخشش چندانی – دست کم در صحنه بین‌المللی – در این زمینه از خود نشان نداده‌اند. از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی، این کشور حتی قادر نبوده تا به مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا یوفا و یا جام جهانی فوتبال فیفا وارد شود.

۱۹.سه نمونه از میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو به این سرزمین تعلق دارد.

این سه میراث جهانی عبارتند از: صومعه‌سراهای هاقپات و ساناهین (Haghpat and Sanahin)؛ کلیسای جامع و کلیساهای اچمیادزین (churches of Echmiatsin) و منطقه باستانی زوارتنوتس (Zvartnots)؛ و صومعه گغارد (Geghard) و دره آزاد علیا (Upper Azat Valley).

5121312159_c8e5842c89_b

Echmiadzin

۲۰.یک بنای تاریخی با تصویری از الفبای ارمنی در این کشور وجود دارد.

در سال ۲۰۰۵، همزمان با ۱۶۰۰امین سالگرد شکل‌گیری الفبای ارمنی، مقامات این کشور با انتخاب ۳۹ مجسمه سنگی و قرار دادن آن در نزدیکی آرامگاه مسروب ماشتوتس (Mesrop Mashtots)، پدید آورنده این الفبا، این سالگرد را گرامی داشتند. گردشگران می‌توانند از این الفبای غول پیکر که از جاذبه‌های گردشگری شهر آپاران محسوب می‌شود، بازدید کنند. منبع سفرمی

armenian_alphabet_002

27187296

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *