screenshot 7

“فیس اپ” نرم افزار سرگرم کننده یا جاسوسی

تصویر روز: به تازگی اپلیکیشن فیس‌ اپ از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان بسیار محبوبیت پیدا کرده، اما واقعا این نرم افزار بیش از هرچیز مایه سرگرمی است یا جاسوسی؟
به گزارش صدا وسیما؛به تازگی اپلیکیشن فیس‌ اپ از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان بسیار محبوبیت پیدا کرده و مورد توجه قرار گرفته است. کارایی این نرم افزار عمدتا جنبه‌ی سرگرمی دارد، اما آیا واقعا این نرم افزار بیش از هرچیز مایه سرگرمی است یا جاسوسی؟
جاسوسی اپلیکیشن فیس اپ از کاربران
زمانی که کاربران، نرم افزار FaceApp را نصب کنند به راحتی می‌توانند چهره خود را در حالت‎های متفاوت ببینند. فیس‌‌اپ این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که با قراردادن عکسی از خود در این نرم‌افزار تصویر خود را جوان‌تر، پیرتر یا خندان کنند و از آن برای پروفایل حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این اپلیکیشن که طرفداران زیادی داشته و باعث سرگرمی بسیاری از کاربران شده، امکان تغییر چهره مردانه به چهره زنانه و برعکس است.
کاربران همگام با موج جهانی اخیر برای استفاده از اپلیکیشن فیس اپ که حتی بسیاری از چهره‌های مشهور در زمینه‌های مختلف نیز از آن استفاده کردند، در هفته‌های اخیر توجه زیادی به این اپلیکیشن داشته‌اند. کاربران با استفاده از این نرم افزار بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ جراحی زیبایی، چهره خود را ویرایش می‌کنند تا جوان‌تر، پیرتر و به شکل زن یا مرد شوند و نتیجه را در معرض دید سایرین قرار می‌دهند تا علاوه بر خودشان، دیگران نیز شاد و سرگرم شوند.
جاسوسی اپلیکیشن فیس اپ از کاربران
ایده‌ی برنامه‌هایی که قابلیت تغییر دادن چهره را دارند جدید نیست، اما نزدیک‌ بودن عکس‌های تولید شده توسط فیس‌اپ به واقعیت و طبیعی بودن چهره‌های تغییر داده شده مهمترین ویژگی‌های این اپلیکیشن است. FaceApp توسط گروهی از برنامه‌نویسان روسی در سن‌پترزبورگ تولید گردیده است و عملکرد آن بر پایه‌ی الگوریتم‌های یادگیرنده هوش مصنوعی بر مبنای شبکه‌های عصبی می‌باشد.
یاروسلاو گونچاروف (YAROSLAV GONCHAROV) سرپرست تیم برنامه ‌نویسی FaceApp گفت: ما فناوری جدیدی بر مبنای شبکه‌های عصبی را بکار برده‌ایم که قادر است تغییراتی واقعی و طبیعی را در چهره‌ی افراد ایجاد کند.
گونچاروف در ادامه افزود: تفاوت اصلی این نرم افزار با سایر نرم افزارهای موجود در این زمینه، واقعی بودن تصاویر تغییر یافته است. برنامه‌های دیگر با گذاشتن فیلتر بر روی عکس‌ها تنها به دنبال ایجاد تغییرات خنده‌دار روی چهره‌ی افراد هستند، ولی فیس ‌اپ اجزای مختلف صورت را اسکن کرده و حالت‌ آنها را در وضعیت‌های متفاوت شبیه‌سازی می‌کند.
نژادپرستی و جاسوسی در FaceApp
با وجود محبوبیتی که این نرم افزار به دست آورده، انتقادهایی نیز داشته است. تعداد زیادی از کارشناسان حوزه فناوری، اعتقاد دارند که فیس اپ می‌تواند تهدیدی برای نفوذ به حریم خصوصی کاربران باشد.
وب‌ سایت شبکه خبری ای‌بی‌سی به این موضوع اشاره کرد روزانه ۷۰۰ هزار نفر در سراسرجهان این برنامه را دانلود می‌کنند و در ادامه به نقل از کارشناسان امنیتی خود می‌نویسد این نرم افزار مانند سایر نرم افزارهای مشابه علاوه بر اینکه آموزه‌های نژادپرستی و فاشیستی را تقویت می‌کند، معلوم نیست که با اطلاعات دریافتی از کاربران چه خواهد کرد.
 بطور پیش فرض فیس اپ رنگ‎های روشن را برای تغییر پوست صورت کاربران استفاده می کند و نهایتا این موضوع موجب تقویت معیارهای زیبایی و جذابیتی می‌شود که سفید پوستان را معیار زیبایی کرده و به آموزه‌های نژادپرستانه و فاشیستی در جهان دامن می‌زند. واشنگتن‌پست نیز در گزارشی به بررسی دلایل همه‌گیرشدن ناگهانی این نرم افزار در بین شهروندان آمریکا و جهان می‌پردازد و جبنه سرگرمی آن را دلیل اصلی این امر می‌داند. در این گزارش با استناد به نظر کارشناسان نوشته شده: نباید صرفا به جنبه‌های سرگرمی این نرم‌افزار توجه کرد. در حقیقت با نصب کردن این نرم‌افزارو در ازای داشتن لحظاتی سرگرم کننده و شاد، کاربران قبول می‌کنند که همه‌ی اطلاعات خصوصی خود را در اختیار اشخاص دیگری قرار دهند. زمانی که کاربر از فیس اپ استفاده می‌کند، سریعا با هدف ارتقاء خدمات و همچنین بمباران آگهی‌های تبلیغاتی در آینده حجم زیادی از اطلاعات مربوط به کاربر از گوشی وی ردیابی و جمع‌آوری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *