gandom karan

خرید بیش از ۴ میلیون تن گندم مازاد از کشاورزان

تصویر روز: مجری طرح گندم در کشور گفت: تاکنون بیش از ۴ میلیون تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده است و این روند تا شهریور ادامه دارد.

به گزارش شبکه خبر، اسماعیل اسفندیاری پور افزود: نزدیک به ۸٫۵ میلیون تن گندم از سال ۹۵ به ۹۶ منتقل شده و برای سال جاری کافی است.
اسفندیاری پور با اشاره به سالروز تشکیل ارگان جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد، گفت: امام خمینی دستور تشکیل این ارگان را برای توجه به روستاها و رفع محرومیت زدایی داده و در سال ۷۹ با تصویب مجلس وزارت جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی با هم ادغام شدند و نزدیک به ۱۷ سال وزارت جهاد کشاورزی را در کشور داریم.
وی در ادامه با اشاره به خود اتکایی گندم در کشور اظهار داشت: خوشبختانه با همت کشاورزان و پشتیبانی ها و اقداماتی که دولت یازدهم که نقش بسیار بارزی را در امنیت غذایی کشور دارد حمایت ها و پشتیبانی های لازم برای تولید گندم که مهمترین ماده غذایی مردم کشور است فراهم آوردند.
مجری طرح گندم در کشور با اشاره به این طرح توضیح داد: با شروع دولت تدبیر و امید، ساختار مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی طراحی، معرفی و ابلاغ صادر شد و مجری هم با تمام ظرفیت هایی که در کشور وجود داشت از جمله موسسات تحقیقاتی، کارشناسان مجرب و کشاورزان اقدام به تهیه طرح ضریب خود اتکایی گندم به صورت ۱۰ ساله تا افق ایران ۱۴۰۴ کرد.
وی افزود: خوشبختانه این طرح با سیاست هایی که مورد نظر بود پیگیری شد و بیشتر این رویکرد در حوزه سیاست گذاری ها در نظر گرفته شد که ما با افزایش بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح حتی با کاهش سطح کشت گندم آبی و دیم روبه رو شدیم و گندم آبی که سطح کشت آن نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بود به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد و گندم دیم که نزدیک به ۴ میلیون هکتار بود به ۳میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد.
اسفندیاری پور به اقدامات دیگری که موجب افزایش تولید در واحد سطح شود، اشاره کرد و گفت: تامین و تدارک به موقع، مناسب و کافی نهاده ها خصوصا بذر ، رفع محدودیت با کود و نهاده ها و تسهیل برای خرید ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون برای کشاورزان انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه فرآیند سابق ارائه کود به کشاورزان حذف شده است، تصریح کرد: اکنون کشاورز متناسب با نمونه خاکی که از مزرعه اش گرفته می شود، آنالیز خاک دارد و بعد میزان کود بر اساس توصیه خاک شناسی است و از کارگزاری ها مستقیما بدون حواله می رود و دریافت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *