journalism

از نام آوران خبر تا نان آوران شبه رسانه ای

این روزها به واسطه گسترده شدن فعالیت شبکه های اجتماعی در هر لحظه حجم وسیعی از اطلاعات دست به دست می شود که به زعم کارشناسان درصدبالایی از آن قابل استناد نیست و بیش ازآنکه رسالت اطلاع رسانی را در پی داشته باشد نشان می دهد که انتشار دهنده آن دنبال شایعه پراکنی و کسب مقاصد شخصی است.
شایعه پراکنی که قلم زدن را دوست دارند اما علمی از قلم زدن و نوشتن ندارند وهمین خیال خام آنها را به این باورمی رساند که میتوانند با پشت هم سوارکردن کلمات و آب و تاب دادن به آن هرچند نامربوط و بدون سند و مدرک می توانند برای خود اعتبار و یا به قولی مخاطب جذب کنند غافل از آنکه این قلم حرمت دارد و کسی که دست به قلم می شود باید به مسئولیت ناشی ازاین کار واقف باشد.
این روزها نمونه های زیادی از این دست مطالب که توسط این قبیل افراد در فضای مجازی منتشر شده دیده می شود اما کمتر کسی است که به آثار مخرب این قبیل فعالیت ها آگاه باشد .
این شایعات در تمام حوزه ها وجود دارد اما آنچه مسلم است اثرات ویرانگر چنین اقداماتی در یک حوزه ای مانندبازار سرمایه به مراتب نگران کننده تر است . بازاری که ظرفیت ها و پتانسیل قابل توجهی دارد و درج اطلاعات در آن بیش از هر چیز به تخصص و اطلاعات روز نیاز دارد اما متاسفانه حضور عده ای سود جود سبب شده تا مخاطبین این بازار در رویارویی با مطالبی که دراین حوزه منتشر میشود کمتر به صحت اطلاعات و تخصص نگارنده آن توجه کنند و تنها گوش به شایعاتی بسپارند که این افراد به منظور کسب سود و بازده خود نسبت به انتشار آن اقدام می کنند ودست آخر برای صحه گذاشتن بر این مطالب بی اساس خود از نام خبرنگار بهره می گیرند .
باید این حقیقت را پذیرفت که موضوعاتی نظیر تحلیل بازار سرمایه بسیار شکننده و آسیب پذیر است و هر گونه ورود غیر فنی به این مقوله تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
حرفه خبرنگاری چارچوب های مشخصی دارد که با قلم زدن برخی افراد غیر متخصص در شبکه های اجتماعی متفاوت است.
پیش از آنکه سازمان های اجتماعی، اقتصادی ،سیاسی و … نسبت به رسانه ها به مرز بدگمانی مطلق برسند بهتر است اهالی رسانه مرز خود را با این چسبیدگان شبه رسانه ای مشخص کنند تا جای نام آوران مطبوعات و نان آوران و دکه داران عوض نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *