rohani.2

بزرگترین سلاح ما رای ملت است

 تصویر روز: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم، اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم، ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگترین سلاح ما رأی ملت ماست، و ملتی که بیش از ۴۱ میلیون رأی در صندوق دارد، هرگز در بن بست قرار نمی‌گیرد.
به گزارش تصویر روز به نقل از صدا و سیما، آقای روحانی پس از مراسم تحلیف به عنوان رئیس دولت دوازدهم، در سخنانی یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدا، جانبازان و آزاداگان سرافراز را گرامی داشت و گفت: در برابر عظمت این عزیزان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت و شرف امروز ما مرهون رشادت‌های آن عزیزان است.

رئیس جمهور خطاب به ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، روسای جمهور، نخست وزیران، معاونان رئیس جمهور، روسای مجالس، وزرای امور خارجه، نمایندگان ویژه کشورهای دوست و سازمان‌های بین المللی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، روسای قوای مقننه و قضاییه، رئیس و اعضای دفتر مقام معظم رهبری، یادگار امام و اعضای بیت امام راحل، فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسئولان کشوری و لشکری، با تبریک ایام ولادت حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا (ع) افزود: از خداوند بزرگ می‌خواهم که با توجهات حضرت ولی عصر (عج) و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات واسعه خود قرار دهد.

وی گفت: امروز چهاردهم مرداد است، ۱۱۱ سال پیش در چنین روزی ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نوآفرید، نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود.

رئیس جمهور افزود: از آن روزگار تا به امروز دقیقا ۱۱۱ سال می‌گذرد در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان رو به رو، و در نهایت متاسفانه به انحراف کشیده شد.

رای مردم حاصل بلوغ اجتماعی بود

رییس جمهور گفت: ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم افزود: اکنون قریب به ۴۰ سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می‌گذرد و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود و از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رای مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شود.

وی گفت:: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر خود در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظر خود را با صراحت اعلام کردند.

رئیس جمهور افزود: آنان با زبان رای خود گفتند، چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رای اعتماد مجدد و معنادار خود، رویکرد و راهی را انتخاب کردند که ۴ سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت.

روحانی گفت: از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.

وی ادامه داد: رای مردم در ۲۹ اردیبهشت یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان و باید در آن دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیاز‌ها و خواسته‌ها درآورد.

رییس جمهور افزود: منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواسته‌ها و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند.

صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد

رییس جمهور گفت: در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد.

آقای روحانی افزود: اگر چه مسئولیت من برخاسته از آراء اکثریت مردم است، اما بنده امروز به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفاء حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همکاری و هماهنگی همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

وی گفت: این دولت می‌خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی، که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم، اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم، ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگترین سلاح ما رأی ملت ماست، و ملتی که بیش از ۴۱ میلیون رأی در صندوق دارد، هرگز در بن بست قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس، که پشتوانه ارتش و سپاه ما نیز هست، در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد.

آقای روحانی ادامه داد: برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است؛ بی شک بدون پشتوانه و رأی ملت و حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس شورای اسلامی و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم، برجام به فرجامی نمی‌رسید وادامه نمی‌یافت.

هرگونه نقض تعهدات با واکنش یکپارچه دولت و ملت ایران مواجه می‌شود

رییس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: جهان باید بداند هر گونه نقض تعهدات با واکنش یکپارچه دولت و ملت ایران مواجه می شود.

دکتر روحانی افزود: نیازمند درک مشترک و تفاهم عملی بر سر فرصت های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی است.

وی افزود : همه باید بدانند در این دنیای طوفانی یک کشتی و یک کشتی بان داریم و باید با قطب نمای رای مردم عمل کنیم.

روحانی تصریح کرد: مردم سالاری دینی یکی از دستاوردهای نظام بوده و نظام جمهوری اسلامی توفیقات بزرگ دیگری همچون استقلال، امنیت، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل سیاست دفاع از مظلوم و هزینه دادن در مقابل آن بوده، داشته است.

رییس جمهور سه اصل حکمت، عزت و مصلحت را در سیاست خارجی راهگشای دولت یازدهم دانست و گفت: استمرار توفیقات بزرگ نظام مستلزم برخوردار بودن از یک اقتصاد پویا و قوی و منوط به توسعه علمی و فناوری کشور است.

رییس جمهور در ادامه با تشریح توفیقات دولت یازدهم گفت: در چهل سال گذشته پیشرفت‌های زیادی که حاصل سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و بهبود استاندارد زندگی مردم و کاهش معنادار فاصله فقیر و غنی و سطح آموزش و بهداشت و درمان بوده، حاصل شده است.

وی افزود: در ادامه دستاوردهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ دولت یازدهم نیز دستاوردهای زیادی در سیاست خارجی و داخلی و اقتصاد داشته است که می توان به بازگشت ثبات به بازار، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی از رشد منفی به نرخ رشد دو رقمی در سال گذشته و ایجاد اشتغال سالانه ۶۰۰ هزار نفر در دولت یازدهم اشاره کرد.

برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر آزادی، امنیت و آرامش است

رئیس جمهور با اشاره به افزایش بیش از یک میلیون بشکه به تولید نفت کشور و افزایش تولید گاز و همچنین تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات نفتی گفت: در این خصوص اقدامات زیادی انجام شده است.

آقای روحانی با بیان اینکه امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته اند اضافه کرد: پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی مردم در هزینه های درمانی کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول بسیار بزرگی در زیرساختها بوجود آمده است به گونه ای که دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات بهنگام از طریق فضای مجازی بیش از ۱۰ برابر شده که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای مرتبط ایفا کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه سند حقوق شهروندی و آن را به دستگاههای اجرایی کشور ابلاغ کرد و دولت دوازدهم نیز ادامه این راه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: اما با وجود همه دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته کشور ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا و موارد دیگر دست و پنجه نرم می‌کند.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت و آرامش است گفت: در گام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات بوده ایم و ما از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر هشت ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در ۴ سال آینده دولت دوازدهم، دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را بعنوان پیش نیاز انجام اصلاحات هدفگذاری کرده‌ایم.

وی گفت: دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریانهای سیاسی و اجتماعی دراز می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز مردم شریف و مومن ما از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم می توانیم علیرغم اختلاف نظرها حول محور مسائل اصلی کشور همبستگی داشته باشیم و سازمان های موجود در نظام با هدایت رهبر معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاست گذاری جمهوری اسلامی برسند.

خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است

رئیس جمهور گفت: ما در طول دهه های گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت تری ازجمله موج ترور، جنگ، تحریم ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کرده ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

آقای روحانی افزود: این دومین باری است که مراسم تحلیف در حضور میهمانان گرانقدر خارجی برگزار می شود و مایلم با استفاده از این فرصت از حضور مهمانان خارجی در این مراسم قدردانی و تأکید کنم که خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.

رئیس جمهور گفت: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوندها با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه، بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین المللی در گرو تحقق آن است.

آقای روحانی افزود: عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس ها و مراودات و نهادینه کردن گفتگو بین دولت ها و ملت ها امکانپذیر نیست.

رئیس جمهور گفت: بر اساس این رویکرد، در طول چهار سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است.

آقای روحانی افزود: حل و فصل موضوع هسته ای و خارج شدن پرونده هسته ای از فصل هفتم منشور ملل متحد و لغو قطعنامه های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم های ظالمانه در حوزه هسته ای یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

رئیس جمهور گفت: گرچه تاکنون گره های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده است اما بدعهدی های امریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید، غیرقابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و متحدان امریکا به اثبات رسانده است.

مقابل بدعهدی‌های آمریکا ساکت نخواهیم نشست

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست.

دکتر روحانی افزود: ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام، تحریم و تهدید را با اقدام متناسب، استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه ما به نوآمدگان جهان سیاست، کاری نداریم، گفت: به کهنه سواران هم اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین الملل تبدیل کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه می‌توان از الگوی برجام به عنوان استثناء، قاعده‌ای ساخت، افزود: آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره می‌کنند و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد.

روحانی ادامه داد: آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره مندی از این عرصه بُرد – بُرد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز روزگار رونمایی از مادر بُمب‌ها نیست، گفت: بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم؛ امروز روزگار، رونمایی مادر تحریم‌ها نیست بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم، مذاکره بزرگ بر سر جهان جدیدی که در آن کشوری مانند ایران برج بلند دموکراسی است، برجی که دستکم ۱۱۱ پله دارد از یکصد و یازده سال پیش تاکنون.

روحانی گفت:: جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ و یا ائتلاف‌های بین المللی بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می‌گیرد؛ آماده همکاری بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

قدرت‌های خارجی؛ عامل تشنج و بی ثباتی در منطقه

رییس جمهور گفت: در حضور ۱۰۵ هیات نمایندگی شامل روسای دولت‌ها و کشور‌ها، روسای مجالس وزرا، نمایندگان ویژه سازمان‌های بین المللی که مفتخر به میزبانی آن‌ها در کانون مردم سالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم؛ دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچگونه محدودیتی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است، علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان زمینه‌های مناسب برای همگرایی منطقه‌ای فراهم آورده است.

وی اضافه کرد: دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم تنها از طریق گفتگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم در جهت آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.

رییس جمهور گفت: قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته بینانه خود هستند با فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات باعث بی ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده اند؛ تنها بذر اختلاف و دو دستگی را می‌افشانند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

روحانی ادامه داد: ما به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات و پیشرفته ایم؛ می‌خواهیم صدای اعتدال و منطق و گفتگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است؛ صدای افراط و تفریط و خشونت هرگز به گوش نرسد.

رییس جمهور گفت: امیدواریم بعد از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه کن کردن تروریسم – این معضل جهانی- همان اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رای از یک سو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای از سوی دیگر است.

رفع بحران های منطقه جز با توقف جنگ ممکن نیست

رئیس جمهور تاکید کرد: رفع بحران های منطقه مانند سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک رسانی فراگیر انسانی، مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری – سوری و یمنی – یمنی و پذیرش رأی مردم کشورها از جانب همه فعالان منطقه ای و فرامنطقه ای ممکن نیست.

آقای روحانی گفت: این دعوت ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به افتخارات سیاسی به منظور پایان دادن به کشتار، آوارگی و نابودی زیرساخت های این دو کشور است.

وی خطاب به مهمانان حاضر در مراسم تحلیف اظهار داشت: ایران امن و مردم سالار با سرمایه های عظیم انسانی طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که این مراسم و حضور معنی دار رهبران و مسئولان عالی رتبه از سراسر جهان، آغاز دوباره ای برای گسترش هر چه بیشتر پیوندها در چارچوب منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.

آقای روحانی در پایان، اقامتی خوش و خاطره انگیز در ایران برای مهمانان خارجی آرزو کرد.

لاریجانی در پایان مراسم تحلیف: رئیس جمهور کابینه را در اسرع وقت معرفی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم رئیس جمهور در اسرع وقت دولت آینده را معرفی کند تا کابینه جدید با نفس جدید کارها را پیش ببرد.

دکتر علی لاریجانی پس از سخنرانی رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم در اسرع وقت دولت آینده را معرفی کنید تا کابینه جدید با نفس جدید کارها را به پیش ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جلسه بعدی روز سه شنبه ۱۷ مرداد ماه رأس ساعت ۸ صبح برگزار می شود.

دکتر لاریجانی ضمن تشکر از سخنان رئیس جمهور و آرزوی موفقیت برای وی خاطرنشان کرد: حضور بی سابقه و قریب به اتفاق نمایندگان در این جلسه دال بر اهمیت مراسم تحلیف بود.

وی افزود: از میهمانان داخلی و خارجی که در این جلسه حضور داشتند تشکر می کنیم. امروز آغاز یک راه جدید برای پویایی فعالیت های کشور است و حضور نمایندگان کشورهای مختلف نشانگر این است که علاقمند هستند با ایران در ابعاد مختلف همکاری داشته باشند و همانطور که رئیس جمهور گفت در سال های آینده به این همکاری افتخار می‌کنیم و آن را باعث ایجاد صلح در منطقه و جهان می دانیم و امیدواریم دولت آینده توانمندی لازم برای به دوش کشیدن کارها را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *