ghatar.1

توسعه همکاری های حمل‌ونقلی ایران و ترکمنستان

تصویر روز: اجلاس همکاری های حمل ونقل جاده ای به مدت دو روز در سطح معاونین وزرای راه و شهرسازی و حمل ونقل جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در شهر عشق‌آباد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس این سازمان اظهارداشت ، در جریان این اجلاس دو کشور با درنظرگرفتن جایگاه ویژه حمل ونقل جاده ای در تسهیل و تسریع روابط تجاری همچنین انعقاد موافقتنامه عشق آباد فیمابین جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان – ازبکستان و عمان بعنوان سند مادر در زمینه همکاری های حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی منطقه‌ای، توسعه هرچه بیشتر همکاریهای حمل ونقل جاده ای فیمابین دو کشور را مورد تأکید قرار دادند.
وی گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه را از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری زیادی در ارتقاء زیرساختهای حمل ونقلی از جمله در بنادر شمالی و جنوبی خود انجام داده است که تسهیلات ایجاد شده از زمان استقلال جمهوری های آسیای مرکزی تاکنون مورد استفاده این کشور قرار می گیرد که در واقع سیاست ما ایجاد دسترسی سریع و سهل تر جمهوری های آسیای مرکزی از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد می باشد.
مهندس کشاورزیان به روابط بسیار دوستانه و مطلوب رهبران دو کشور اشاره نموده و افزود: احداث پل دوم سواره رو سرخس که توافق ساخت آن در جریان سفر رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۳ به شهر عشق آباد صورت پذیرفت ، از جمله اقدامات طرف ایرانی برای گسترش روابط حمل ونقل جاده ای خود با ترکمنستان است .
در ادامه مذاکرات معاون وزیر راه وشهرسازی به اهم موارد مورد نظر و مشکلات طرف ایرانی پرداخت وافزود: از جمله محدودیت ایجاد شده توسط دولت ترکمنستان برای پذیرش روزانه فقط ۸ دستگاه کامیون بوده که با توجه به سرمایه گذاری کلان دولتهای دو طرف برای ساخت پایانه های مرزی باجگیران – هودان و جلوگیری از اتلاف سرمایه گذاری های انجام شده، طرف ایرانی خواستار افزایش تعداد پذیرش روزانه حداقل بین۳۵ تا ۴۰ دستگاه می باشد. به ویژه آن که مقصد نهایی کلیه کامیونهای ایرانی حامل کالا، شهر عشق آباد می باشد.
وی بیان کرد:طرف ایرانی مجدداً آمادگی خود را برای راه اندازی سرویسهای منظم مسافربری بین شهرهای دو کشور و با استناد به موافقتنامه حمل ونقل بین المللی جاده ای امضا شده بین دو طرف را پیشنهاد نمود.
رئیس سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای ،اظهارداشت : از دیگر موضوعات که از سوی هیأت ایرانی مطرح شد ، نبود پوشش های بیمه ای برای سی ام آر های صادره توسط شرکتهای حمل ونقل ترکمنستان جهت کامیون های ایرانی که اقدام به بارگیری از مبدا آن کشور می نمایند. همچنین مشکل اسکورت کامیونهای ایرانی توسط گمرک ترکمنستان به مقصد عشق آباد و سایر شهرهای آن کشور نیز مورد مذاکره قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه این اجلاس به عدم دریافت مابه التفاوت سوخت از کامیونهای ترکمنی جهت تردد در جاده های ایرانی همچنین به یکسان بودن نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان به کلیه کامیونهای خروجی اعم از ایرانی و خارجی و بدون هیچ گونه تبعیضی اشاره شد ، ضمن اینکه فروش گازوئیل به کامیون ها هنگام خروج از تمامی مرزهای ایران حتی بازرگان اجباری نمی باشد و در واقع رانندگان خروجی از این سیاست وزارت نفت ایران با توجه به نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان که بسیار کمتر از نرخ آن در خاک ترکیه می باشد ، استقبال می نمایند.
مهندس کشاورزیان اعلام کرد: با توجه به پتانسیل های ایران در زمینه تولیدات وسایل نقلیه سنگین از وزیر و معاون وزیر حمل ونقل ترکمنستان برای بازدید از شرکتهای ایرانی سازنده کامیون و اتوبوس دعوت شد که مورد استقبال طرف ترکمنی قرار گرفت.
براساس این گزارش آقای کوسایف معاون وزیر حمل ونقل ترکمنستان نیز ضمن تأیید نظرات جمهوری اسلامی ایران پیرامون ضرورت هرچه بیشتر همکاری های حمل ونقل جاده ای بین دو کشور و ابراز خشنودی دولت متبوع خود از تکمیل ساخت پل مرزی سواره رو سرخس اظهار داشت، وزارت حمل ونقل ترکمنستان با آگاهی از موقعیت ویژه ترانزیتی ایران و تسهیلات ایجاد شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای محصور در خشکی درمنطقه برای انتقال محمولات خود به آبهای آزاد همچنین واردات کالاهای خود از این طریق، ابراز امیدواری کرد که باتوجه به افتتاح چند پروژه مشترک بین دوکشور از جمله افتتاح و بهره برداری از راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران همکاری های مشترک بین دو کشور در زمینه توسعه زیرساخت حمل ونقل بیش از پیش فعال گردد.
گفتنی است ، درخاتمه معاون وزیر حمل ونقل ترکمنستان اظهار داشت موارد اعلام شده از سوی هیأت ایرانی را با هماهنگی سایر دستگاههای ذی ربط

ترکمنستان بررسی خواهند نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *