farsh 1

آمریکا بزرگترین بازار فرش ایران

تصویر روز: رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به افزایش ۷ درصدی صادرات فرش گفت: چین با وجود اینکه در گذشته رقیب ایران بود اکنون فرش ایرانی وارد می‌کند و آمریکا بزرگترین وارد کننده فرش از ایران شده است.

به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اظهار کرد: صدور شناسنامه برای فرش دستباف با وجود اینکه در کشور به مرحله اجرایی رسیده است اما همه‌گیر نشده است.

وی افزود: این شناسنامه می‌تواند گواهی اصالت فرشهای دستباف در بازارهای داخلی و برون‌مرزی باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به تسنیم درخصوص برنماه‌های این سازمان برای ایجاد خانه‌های فرش گفت: آنها فرش را از دو بعد داخلی و خارجی دنبال می‌کنیم به طوری که اکنون در برخی استانهای کشور پاتوقهایی تحت عنوان خانه فرش برای فعالان و متخصصان این بخش ایجاد کرده‌ایم.

کارگر افزود: در کشور آلمان نیز در پی این امر هدفگذاری شده است اما با توجه به اینکه از گذشته اتحادیه‌ای در این خصوص در آلمان برای صادرات فرش به اروپا داشتیم نمی‌توانیم به شکلی دستوری و حاکمیتی اقدام نماییم زیرا ممکن است آسیب‌رسان باشد.

* چین وارد کننده فرش ایران شده است

وی تصریح کرد: برای توسعه بازار در چین نیز اقدامات مشخصی در این راستا انجام داده است و این کشور در گذشته رقیب ایران به حساب می‌آمد اما اکنون وارد کننده فرش ایرانی شده است و در غرب و شرق نیز نمایشگاه فرش ایران برگزار می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: بعضی از تجار ما در چین انبار دارند و در منطقه ویژه شانکهای پاویون اقتصادی ایران برگزار می‌شود که ۵۰۰ متر آن مربوط به فرش ایرانی است.

* صادرات فرش دستباف ۷ درصد رشد داشته است

کارگر در ادامه این نشست گفت:‌براساس آمار گمرک در ۴ ماهه ابتدایی سالجاری ۸۹ میلیون دلار فرش به بازارهای هدف صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا بزرگترین وارد کننده فرش ایران است، گفت: در سال گذشته ۱۹۶ میلیون دلار از این محصول به آمریکا صادر شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: آمار مشخص و دقیقی از تعداد فعالین بخش قالیبافی کشور نداریم اما خود مرکز ملی فرش برآورد کرده است که جمعیت قالیبافان کشور ما حدود یک میلیون نفر است که از این تعداد ۷۰۰ هزار نفر به صورت تمام وقت و مابقی پاره‌وقت در این زمینه فعالیت دارند.

کارگر یادآور شد: از این تعداد قالیباف تنها ۳۲۰ هزار نفر بیمه قالیبافی دارند و تعداد زیادی از آنها بیمه نشده‌اند.

* به دلیل کمبود نقدینگی تعداد زیادی از قالیبافان بیمه نشده‌اند

این مقام مسئول تاکید کرد: قانون بیمه قالیبافان در مجلس مصوب و اجرا شده و تاکنون ۵۹۰ هزار قالیباف به تامین اجتماعی معرفی شده اما به دلیل کم بود نقدینگی افراد بیمه نشده‌اند.

وی بیان داشت: بیمه قالیبافان با توجه به آنکه دولت سهم ۲۰درصدی کارفرما را بپردازد تعهد سنگین مالی بر دوش دولت گذاشته است که تامین اعتبار برای آن بهدرستی مصوب نشده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: در بودجه امسال ۷۲۰ میلیارد تومان برای بیمه شدن قالیبافان مصوب شد در حالی که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.

* پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی فرش شاید وقتی دیگر

وی با اشاره به قرارداد صندوق کارآفرینی امید با مرکز ملی فرش ایران برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز گفت: طرح پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی به دلیل آماده نبودن زیرساختهای لازم در فروشگاه‌ها (خرده‌فروشی‌ها) از قبیل دستگاه‌های کارتخوان به تعویق افتاد اما همچنان پیگیر هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای آزمایشی پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی فرش دستباف در استان آذربایجان غربی گفت:و برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان فرش ۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و با مکاتبات وزیر با مراجع مربوطه این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که هنوز رقم مربوط تخصیص نیافته است.

کارگر ادامه داد:‌سقف پرداخت تسهیلات به متقاضیان ۱۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه است.

براساس این گزارش نمایشگاه فرش دستباف در مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع با حضور ۷۰۰ تولید کننده و صادر کننده فرش دستباف و با حضور بازرگانان مختلف کشورهای ژاپن، آمریکا و… از یکم تا هفتم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *