Akbari mehr iran

معوقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به زیر یک درصد رسید

تصویر روز: مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت:‌ در حالی که آمار استاندارد جهانی در معوقات بانکی ۲ درصد اعلام شده، میزان معوقات این بانک کمتر از یک درصد است.
مرتضی اکبری گفت: هنگامی که سخن از بانکداری اسلامی به میان آمد بسیاری از کارشناسان نظام پولی و بانکی استقرار این مدل را به چالش کشیدند و تصور موفقیت این دیدگاه وجود نداشت. اگرچه بازخوانی مسیر استقرار بانکداری اسلامی همیشه منتقدانی به همراه داشته، اما دستاوردها موثر این مدل در قالب تسهیلات قرض الحسنه همواره اثرات قابل توجهی در برداشته است؛ نتایجی درهم تنیده با ساختارها و بنیان های اقتصاد اسلامی که در خود اعتمادسازی و حس تعلق خاطر اجتماعی را مستتر ساخته است.

یک دهه قبل که تفکر تجمیع تسهیلات قرض الحسنه با مشارکت ۱۰ بانک دولتی، نطفه تشکیل بانک قرض الحسنه مهر ایران را بنا نهاد، طراحان این بانک بارویکرد حل نیازهای ضروری اقشار مختلف جامعه در قالب تسهیلات بدون بهره، استراتژی های این بانک را ترسیم کردند.

با آغاز فعالیت این بانک و ایجاد اعتمادی متقابل میان ذی نفعان کلیدی بانک و مشتریان بسیاری از مایحتاج خُرد جامعه از مسیر تسهیلات قرض الحسنه مرتفع شد و در این یک دهه مردم نیز به پاس در اختیار داشتن چنین موهبتی که ثمره بانکداری ناب اسلامی است، خود را متعهد به باز پرداخت وام های اخذ شده دانستند؛ میزان معوقات این بانک در حال حاضر کمتر از یک درصد است در حالی که آمار استاندارد جهانی در معوقات بانکی ۲ درصد اعلام شده، که این خود یکی از دستاوردهای سنت نیکوی قرض الحسنه محسوب می شود.

با توسعه فعالیت های این بانک و نگاه تعاملی جامعه به مشارکت در تامین منابع مورد تسهیلات قرض الحسنه، عملاً این بانک به بانکی اجتماعی مبدل شد؛ بانکی که امروز به دور از بنگاه داری با تراز مثبت مالی خود در عرصه مسئولیت اجتماعی نیز پیشگام است و با تاکید بر اصل شفافیت توانسته است به عنوان معمار یک بازی برد – برد در میان جامعه جایگاه رفیعی کسب کند.

برگزاری مجمع عمومی سالیانه با کمترین انحراف از برنامه، در قیاس با سایر بانک ها خود دال بر شفافیت موجود در این مجموعه بانکی است که مرهون اندیشه بلند بانکداری اسلامی حاکم بر فعالیت های این بانک است.

در این یک دهه که بانک قرض الحسنه مهرایران با کارنامه درخشان خود در کنار مردم ایران فعالیت کرده، سعی بر آن بوده تا تفکر سازمانی موجود نیز همگام با استراتژی های بنیادین بانک به سوی رفع نیازهای اجتماعی متمرکز باشد؛ از اینرو مشارکت با بسیاری از سازمان های اجتماعی و عام المنفعه همچون سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره)، مجمع خیرین سلامت و ده ها نهاد و موسسات دیگر با هدف هم افزایی منابع در مسیر خدمت به اقشار کمتر برخوردار، در دستور کار این بانک قرار گرفته است.

امروز کارکنان این بانک به خود می بالند که به عنوان یک نهاد پولی و بانکی نه در مناسبات تجاری بلکه در مراودات و ملاحظات اجتماعی از بیماری تا ازدواج فرزندان در کنار مردم ایران به عنوان بازویی حمایتی نقش آفرینند؛ بی شک دستاوردهای ذکر شده از برکات بانکداری ناب اسلامی است؛ مدلی که همواره در بسیاری از کشورها مورد توجه واقع شده و بانک های بهره مند از این مدل پویا عملاً با ایجاد تعامل دوسویه رضایتمندی مشتریان و در نهایت افزایش منابع خود را محقق می سازند.

امیدوارم در آستانه یک دهه خدمت در حوزه بانکداری ناب اسلامی، ضمن تسری روح مشارکت جمعی و مسئولیت اجتماعی از مسیر رویکرد های ذکر شده، این بانک به عنوان بانکی اجتماعی بتواند، ضمن تامین مایحتاج ضروری مردم ایران در مسیر توسعه ایران عزیز گام های بلندی بر دارد و در صلابت، رونق و مهرورزی کشور سهیم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *