estakhr

کچلی؛ بلایی که استخر بر سر موهایتان می‌آورد

تصویر روز : یک متخصص پوست با اشاره به عوارض خطرناک پا برهنه راه رفتن در استخر گفت: در این صورت خطر انتشار نوعی قارچ و کچلی وجود دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا فیروز متخصص پوست و مو در شبکه رادیویی سلامت در خصوص راه های پیشگیری از خشکی پوست برای شناگران گفت: این افراد حتما باید بعد از استخر با آب ولرم و یک شوینده خیلی ملایم پوست را بشویند و اگر مشکل خشکی پوست دارند یک مرطوب‌کننده بلافاصله بعد از دوش گرفتن به همه پوست بزنند.

وی ادامه داد: اگر کسی خشکی مو داشته و با آب زیاد تماس دارد و بر اثر این تماس موها خشک و شکننده شده و جلای خودش را از دست داده حتما از کلاه استخر استفاده کند و بعد از استخر با شامپوی ملایم مو را بشوید و از انواع مختلف ماسک مو یا سرم‌های ترمیم‌کننده برای جلوگیری از خشک شدن ساقه مو بعد از دوش گرفتن استفاده کنند.

امکان انتقال بیماری‌های عفونی از فضای مشترک  استخر
این متخصص پوست و مو در ادامه به بیماری‌هایی که از طریق آب استخر ممکن است منتقل شود، اشاره و بیان کرد: اگر موازین بهداشتی رعایت نشود امکان انتقال بیماری‌های عفونی از  فضای مشترک استخر وجود دارد. در این خصوص دو سه مورد بیماری شایع است که از همه شایع‌تر، قارچ‌های کچلی هستند که محل بروز آنها لای انگشتان پا و کف پاست.
وی در ادامه تصریح کرد: البته در محل پوسته‌ریزی و لیچ افتادگی ایجاد می‌شود و گاهی قارچ خودش را به صورت تاول‌های خیلی ریز همراه با خارش شدید نشان می‌دهد.

فیروز با تاکید بر اینکه پا برهنه راه رفتن در کف استخر و اطراف آن نیز موجب پخش شدن قارچ کچلی در محیط می‌شود، افزود: گاهی این قارچ‌ها بسیار مقاومند، به خصوص در محیط‌های مرطوب و تاریک استخرهای سر پوشیده. بنابراین استخرهای سر‌پوشیده این خطر را بیشتر دارند. قارچ در محیط می‌ماند و زمانی که میزبان را پیدا کند عامل بیماری وارد بدن آن فرد می‌شود و شایع ترین محلی که می‌تواند وارد شود کف پاست.

وی در ادامه گفت: وقتی فرد پابرهنه راه برود قارچ اگر محیط مناسبی در پای فرد پیدا کند که همان محیط مرطوب است، شروع به رشد می‌کند.

این متخصص پوست و مو در خصوص چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قارچی منتقل شده از طریق استخرهای عمومی بیان کرد: به افرادی که مشکل این چنینی دارند توصیه می‌کنم حتما درمان شوند. اگر درمان نشده‌اند به استخر هم نروند تا دیگران را در معرض خطر بیماری قرار ندهند. درمان قارچ کچلی ساده و کوتاه مدت است، با مصرف داروی خوراکی یا موضعی درمان می‌شود.

فیروز اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می‌شود افراد از لوازم شخصی خود استفاده کنند، پا برهنه زیر دوش استخر و کنار استخر راه نروند و ترجیحا دمپایی خودشان را بپوشند. حتما پس از استخر پا را خشک کنند (با حوله یا سشوار) تا اگر قارچی وارد شده امکان رشد را از آن قارچ بگیرند، در محیط استخر عوامل ویروسی هم می‌تواند به دیگران منتقل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *