naft

قیمت نفت سال ۲۰۱۸ را با افزایش آغاز کرد

تصویر روز : قیمت نفت امروز با ۳۳ سنت معادل نیم درصد افزایش به ۶۷ دلار و ۲۰ سنت رسید.
به گزارش رویترز، نفت تحت تأثیر کاهش تولیدهای اوپک و روسیه و همچنین تقاضای قوی، قوی‌ترین شروع ۴ سال گذشته را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد به‌نحوی که قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در معاملات نخستین روز سال نو به بالاترین رقم‌ها از اواسط سال ۲۰۱۵ رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با ۲۲ سنت، معادل ۰٫۴ درصد افزایش به ۶۰ دلار و ۶۶ سنت رسید. اوایل امروز قیمت نفت وست تگزاس ایترمدییت تا ۶۰ دلار و ۶۸ سنت بالا رفت که بالاترین رقم از ژوئن ۲۰۱۵ تاکنون بود. قیمت نفت برنت هم امروز با ۳۳ سنت معادل نیم درصد افزایش به ۶۷ دلار و ۲۰ سنت رسید. در اوایل امروز قیمت نفت برنت به بالاترین رقم از می ۲۰۱۵ تاکنون یعنی ۶۷ دلار و ۲۳ سنت رسیده بود.

این اولین بار از ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون است که هر دو شاخص نفتی جهان در روز نخست معاملات سال جدید در بالای ۶۰ دلار معامله می‌شوند.

جفری هالی، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «کاهش ذخایر جهانی نفت و رشد قوی اقتصادی، موجب شده تا تأثیر کاهشی از سر گیری فعالیت خط لوله فورتیز و ادامه تولید نفت بعد از انفجار یک خط لوله در لیبی خنثی شود».

خط لوله فورتیز با ظرفیت انتقال ۴۵۰ هزار بشکه نفت در دریای شمال که چند هفته پیش به‌دلیل وجود نشتی تعطیل شده بود، روز ۳۰ دسامبر فعالیت خود را با تمام ظرفیت از سر گرفت.

عامل کلی دیگری که موجب تقویت بازار شده، کاهش تولید یک سال گذشته اوپک و روسیه بوده است. این کاهش‌ها در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه داشته باشد. رشد قوی تقاضا به‌ویژه از جانب چین نیز در رشد قیمت نفت مؤثر بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *