total

ایران و توتال سکوی گازی یازده هزار تنی می سازند

تصویر روز: ۲۲ بهمن ماه امسال چهارمین سکوی ساخت داخلی(سکوی گازی ۱۴A پارس جنوبی ) بر روی چاه ها در دریا نصب می‌شود.

به گزارش ایران کالا ؛ وابستگی شدید اقتصاد کشور به صنعت نفت برای دشمنان ایران زمین به فرصت بی بدیلی تبدیل شده است.بطوریکه آنها در هر زمانی با استفادهِ ابزاری از این نقطه ضعف، به دنبال به زانو درآوردن ایرانیان هستند.با اینکه این پندار غلط هرگز عملیاتی نشده و نخواهد شد ولی نمی توان از حربه و فشار های دشمن آنهم با توسل جستن به صنعت نفت چشم پوشی کرد.

یکی از نیازمندی های صنعت نفت به خارجی ها در ساخت تجهیزات این بخش خلاصه می شود و سکوهای نفتی نمونه ای از آنهاست.در دسترس نبودن دانش و تکنولوژی ساخت سکو و بی علاقه گی و تمایل نداشتن کشورهای دارنده این تجهیز نفتی در زمینه انتقال آن به ایران ،ضمن اینکه در دوران تحریم ها باعث عقب ماندگی و تاخیر در توسعه نفت کشور شده ،به نقطه عطفی در ایجاد انگیزه و ضرورت دستیابی به دانش و فناوری ساخت آن از جانب مهندسان ایرانی نیز تبدیل شده است.

از اینرو به دنبال تلاش فرزندان ایران زمین و برای رهایی از وابستگی به بیگانگان ،سه شنبه ۱۲ دی ماه امسال ،سکوی گازی ۱۴A پارس جنوبی با دانش وفناوری ایرانی از محل یارد بندرعباس با موفقیت بارگیری شد.

این سکو چهارمین سکوی ساخته شده به دست جوانان ایرانی است.اکنون کشور در این زمینه به سطحی از پیشرفت دست یافته است که دیگر نیازی به خارجی ها ندارد.

ساخت این سکو ,عملیات به آب انداختن و حمل به سمت چاه های هدف گذاری شده از دانش و پیچیدگی خاصی برخوردار است که پیش از این بدست خارجی ها محقق می شد.

گویای صادق این ادعا به دوران تحریم ها برمی گردد که یک شرکت هلندی برای ساخت سکو قیمت گزافی پیشنهاد داده و در نهایت از انجام این کار سرباز زد.

ساخت سکوی یازده هزار تنی توتال با تکیه بر توان ایرانی

فریدون همتی استاندار هرمزگان در این باره اظهار کرد: سکوی گازی ۱۴A پارس جنوبی چهارمین سکوی ساخته شده به دست جوانان و مهندسان ایرانی است.

وی با اشاره به وزن ۲۵۰۰ تنی این سکو و ۱۰ میلیون نفر ساعت کار صرف شده برای ساخت آن ادامه داد:این سکو برای تولید گاز از ۱۱ چاه درون دریا به سمت عسلویه رفته و در موقعیت خود در فاز ۱۴ پارس جنوبی نصب خواهد شد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: هزینه ساخت این سکو در داخل کشور ۱۴۰میلیون دلار بوده است.

همتی تصریح کرد:به طور تقریبی سکوی گازی ۱۴A پارس جنوبی برای تولید ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از چاه های دریایی واتصال به فاز ۱۴ پارس جنوبی ساخته شده است.

وی گفت :طبق برنامه ریزی انجام شده تا ۲۲ بهمن عملیات نصب سکو بر روی چاه ها در دریا انجام می شود.

استاندار هرمزگان با اشاره به دورانی که صنعت نفت از نبود دانش و توانمندی بارگیری سکوها رنج می برد افزود :این احساس نیاز منجر به تلاش جوانان برای دستیابی به دانش عملیات بارگیری ,به آب انداختن سکو ,حمل به محل ونصب بر روی چاه ها شد.

همتی تصریح کرد: این مهم در موقعیتی محقق شد که تمامی مراحل فوق به ویژه نصب بر روی چاه ها از حساسیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه به طور مستقیم ۷۰۰ نفر از گروه های مهندسی در این سکو کار کرده اند گفت :این مهم تجربه خوبی است تا برای ساخت یکی از سکوهایی که توتال برای پارس جنوبی برنده و پیمانکار شده آماده باشیم.

استاندار هرمزگان در پایان گفت :اکنون اماده ساخت یکی از دو سکوی یازده هزار تنی با تکیه بر نیروی داخلی برای همکاری با توتال هستیم.

بهره برداری از ایرانی ترین سکوی پارس جنوبی تا ۲۲ بهمن ماه

حمید رضا مسعودی مجری طرح فاز ۱۴A پارس جنوبی، در نشست خبری با اصحاب رسانه در بندرعباس به هنگام بارگیری سکوی ۱۴A پارس جنوبی اظهار کرد:بالغ بر۶۰ درصد از پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی است.

مسعودی از پیشرفت ۷۷ درصدی عملیات این فاز خبر داد و پیش بینی کرد تا ابتدای سال ۹۸ این طرح به بهره برداری کامل برسد.

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲۵ خردادماه سال ۸۹ در کنار چهار طرح دیگر به کنسرسیومی متشکل از هشت پیمانکار واگذار شد ،در ادامه از بارگیری دو سکوی قبلی این فاز به منظور نصب در فازهای ۱۷ و ۱۸ یاد کرد و گفت: سکوی ۱۴A و ۱۴b دوباره ساخته شده که امروز شاهد بارگیری نخستین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ هستیم.

مسعودی از عملیات نصب این سکو ظرف ده روز آینده خبر داد و درباره برنامه زمانبندی راه اندازی آن گفت: این سکو تا ۲۲ بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید تا ظرفیت برداشت ۲/۱۴ میلیون مترمکعب گاز غنی از طرح توسعه فاز۱۴ پارس جنوبی محقق شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ مبلغ قرارداد این طرح را ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود برای تکمیل ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار نیاز به تزریق منابع مالی داشته باشد.

وی با اشاره به پایان عملیات تکمیلی حفاری ۸ حلقه چاه در موقعیت سکوی ۱۴A این طرح گفت: در مجموع از تعداد ۴۴ حلقه چاه این طرح، عملیات حفاری ۲۲ حلقه چاه این فاز به طور کامل به اتمام رسیده است و پیش بینی می شود تا دو ماه آینده عملیات حفاری ۱۱ حلقه چاه دیگر به پایان خواهد رسید.

مسعودی از طرح توسعه فاز ۱۴ به عنو ن یکی از ایرانی ترین فازهای پارس جنوبی یاد کرد و گفت: همکاری و تعامل بسیار خوبی در حوزه پیمانکاران درون کنسرسیوم به رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پیمانکاران بیرونی این طرح شکل گرفت که نشانگر بلوغ و تعالی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور است.

مسعودی همچنین از انجام ده میلیون نفر ساعت کار ایمن (بدون حادثه) در عملیات ساخت عرشه ۱۴A خبر داد که اجرای آن به طور کامل توسط مهندسان ایرانی انجام گرفته است.

به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی عملیات بارگیری دومین سکوی دریایی این طرح (۱۴c) اسفندماه امسال از یارد صدرا اجرا خواهد شد که بر اساس برنامه زمان‌بندی، تا نیمه ابتدایی سال آینده برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از طرح توسعه این فاز محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *