charshanbeh sori 1

ضرورت سرمایه گذاری برای فرهنگ سازی

 

 تصویر روز : اکنون سپیده دم چهارشنبه ۲۳اسفند ماه سال ۱۳۹۶است ، دیشب به رسم سنت قدیمی ایرانیان شب چهار شنبه سوری بود .
دیروز عصر تلاش کردم زودتر از محل کار به منزل برسم قبل از تاریکی ، نسبت به سالهای قبل امسال شدت سرو صدا بسیار کمتر بود و بنظر میرسید که توصیه های رسانه ای و به تصویر کشیده شدن وضعیت حادثه دیدگان مراسم چهارشنبه سوری سالهای قبل تاثیر زیادی بر تغییر رفتار جوانان و افراد برای رعایت ایمنی و آرام برگزار کردن این سنت قدیمی گذاشته بود .

البته پخش مستقیم بازی پرسپولیس با حریف اماراتی در ساعاتی از این شب بدون تاثیر در کاهش رفتارهای ناایمن نبود و خصوصا اینکه پرسپولیس این بازی خارج از خانه را با برد به پایان رساند که به طرفدارانش این پیروزی را تبریک عرض مینمایم .

گرچه میزان سروصدا ها نسبت به سال گذشته خیلی کاهش یافته بود ولی در خبرهایی که در سایت های رسانه ای و رسانه های رسمی منتشر شده باز هم تعداد مجروحین که بخشی از آنها عابرین بوده اند و متاسفانه آمار تعداد قطع عضو شدگان و نیز فوت چند نفر از هموطنان اعلام شده و در یک خبر ،از آلودگی هوای دیشب تهران بعلت انفجار مقدار زیادی از مواد محترقه در معابر میزان ۱۲۷واحد که حد هشدار است یاد شده.

همه اینها را گفتم تا ضمن تقدیر از رسانه ها ،نیروهای انتظامی و آتش نشانان – امدادگر ان-کادرهای درمانی به یک نکته اشاره کنم :

از امروز لازمست تا مسولین فرهنگی و اجتماعی جامعه و جامعه شناسان -روانشناسان و همه آنانی که دارای تجربه و تخصص در حوزه رفتارشناسی اجتماعی و مردم شناسی هستند در کلیه مراکز آموزشی و سازمانهای دولتی و انجمن های مردم نهاد با جدیت به مطالعه و تحقیق این موضوع بپردازند که چرا نزد تعدادی از نوجوانان و جوانان در برگزاری یک سنت قدیمی این گونه رفتارهای ناایمن نهادینه شده و نه تنها شرایط صدمه و خسارت را به خودشان فراهم میکنند بلکه متاسفانه رهگذران بی گناهی نیز دچار صدمه و خسارت میگرددند و راهکار تغییر و اصلاح این رفتارهای ناایمن چیست !؟

این چه روش برگزاری یک آیین سنتی است که بجای ایجاد انگیزه شادی و استقبال از بهار و عید نوروز ،هر ساله شاهد صدمه روحی ،روانی و جسمی،مالی به عده ای از هموطنانمان باشیم .؟؟؟؟؟

چرا علی رغم هشدارهای مراجع محترم رسمی و غیر رسمی باز هم شاهد (Moral Hazard-بی خیالی فکری )در بخشی از جوانان مشارکت کننده در این مراسم باستانی هستیم !!!!!؟؟؟؟؟

چرا تاکنون کارشناسان حوزه رفتارشناسی اجتماعی و ایمنی در مورد نحوه کنترل این ریسک فراگیر شده و مخاطرات ناشی از رفتارها و شرایط سهوا ایجاد شده آن در زمینه کار فرهنگی از مدارس و دانشگاهها و نیز از سایر مجامع اجتماعی شروع به کار علمی -آموزشی -ترویجی نمیکنند که هر ساله شاهد این گونه رخدادهای زینبار نباشیم ؟؟؟؟؟

فردا دیر است ،برای اصلاح رفتارهای نادرست مراسم چهارشنبه سوری و حفظ جان و سلامتی جوانان و رهگذران در معابر که سرمایه های ارزشمند کشور هستند از امروز چهارشنبه ۲۳اسفند ۱۳۹۶برای اصلاح رفتار فرهنگی جوانان برای مراسم چهارشنبه سوری سال بعد لازمست شروع بکار شود .

ای کاش در خاطره بلند مدت ما حوادث و نتایج زینبار آن بماند تا همیشه برنامه برای پیشگیری و مبارزه با پیامدها ی منفی آنها داشته باشیم و پس از هر رخداد زیانبار فقط افسوس نخوریم،ای کاش چنین میشد ای کاش چنان نمیشد ….

چهارشنبه ۲۳اسفند ۱۳۹۶
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
حمید رضا حاجی اشرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *