کنترل ریسک های زیست محیطی را وظیفه ملی و انسانی بدانیم

تصویر روز: دانش HSE ، مدیریت برنامه ریزی و اجرای خدمات پیشگیری و کنترل و حفاظت در سه حوزه از زندگی و کار یعنی تندرستی ،ایمنی و محیط زیست در سازمانهای صنعتی و پروژه های کوچک و بزرگ مختلف را بعهده دارد.

همین ترکیب که از سه بخش مجزا در وظایف یک رشته علمی تجمیع شده ، نشان میدهد که موضوعات مرتبط با این خدمات حرفه ای کاملا با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند .

🍀ریسک های زیست محیطی اکنون مورد توجه سازمان ملل متحد ،کشورهای مختلف دنیا و سازمانهای مختلف محلی و بین المللی قرار دارند .

مبارزه با آلودگی آب و هوا و خاک – ممانعت از تولید گازهای گلخانه ای و توافق نامه های بین المللی و تلاش جهانی در کنترل این ریسک -تعطیلی و یا محدود نمودن حداکثری فعالیت صنایع آلاینده و تولید کننده محصولات مضر سلامتی انسانها در کشور های جهان و مبارزه با آلودگی های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی ،آزبست ها و ایجاد محدودیت استفاده از سموم دفع آفات نباتی در بخش کشاورزی – ساماندهی و جمع آوری و ازبین بردن زباله های شهری و روستایی و جایگزینی روشهای علمی و تفکیکی دفع زباله ها -مبارزه با فرهنگ استفاده از کیسه ها و ظروف آب یک بار مصرف پلاستیکی ،ظروف نوشابه هاو…. نشان از تلاشهای وسیع دولت ها و سازمانهای ذیربط برای حفظ بهداشت وسلامتی جوامع بشری و حفاظت محیط زیست در جهان دارد.

چندی پیش در حاشیه یک همایش بعد از اتمام سخنرانی یکی از کارشناسان ارشد و محقق سازمان محیط زیست دقایقی با ایشان به گفتگو پرداختم .

در سخنانشان از مشکلات متعدد موجود در حوزه محیط زیست و پدیده گردو غبار سالهای اخیر در غرب کشور بطور مبسوط و مستند مطالب مفیدی بیان کردند و راهکارهایی برای نحوه کنترل # ریسک های این پدیده پیشنهاد دادند ،اما از نظر نگارنده نکته ای که در سخنان ایشان مغفول مانده بود؛ ,,نقش آموزش عمومی ,, برای آشنایی هموطنان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی کشور با انواع مشکلات زیست محیطی و نحوه حفاظت و اینکه چه رفتارهایی را باید یا نباید در رابطه با محیط زیست توسط هر انسان و خانواده و بنگاه انجام شود یا نشود ، که ضرورت پرداختن به این مقوله بشدت در کشورمان احساس میگردد.!!!!!

ایشان در پاسخ، اظهار نمودند که این اقدامات به بودجه و منابع مالی گزاف نیاز دارد که سازمان محیط زیست این میزان بودجه را در اختیار ندارد. !!!!!؟؟؟؟؟

پیشنهاد نمودم برای کاهش هزینه ,, آموزش عمومی ,,مباحث محیط زیست و پیاده سازی موفق این برنامه آموزشی در سراسر کشور با استفاده از پتانسیل و مشارکت شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجامع و انجمن های صنفی و صنعتی و کشاورزی و… در کاهش هزینه های این برنامه ها و نیز اجرای سریع برای نتیجه گیری مطلوب میتوان یاری گرفت.

# ایرانیان فرهنگ والای اجتماعی خویش را همواره در طول تاریخ نشان داده اند ،این فرهنگ ناشی از آموزه های فرهنگ ملی و آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام است.

هرگز انتظار نمیتوان داشت که بدون آموزش عموم جامعه و فرهنگ سازی که موجب آشنایی همه افراد با روشهای نگه داری پاک محیط و مبارزه جمعی با رفتارها و فعالیت های مخرب زیست محیطی گردد ، مشارکت مردم و سازمانها در مقابله با #ریسک های گسترده این حوزه را توقع داشت .

هموطنان ایرانی ، همانطوریکه به نظافت و پاکی محیط درون خانه خویش اهمیت میدهند به همان اندازه در پاکی و سلامت شهرها و روستاها و محیط زیست خانه بزرگ خویش یعنی ایران عزیز حساس هستند و اهمیت میدهند.

🍀 برای مشارکت گسترده مردم در حفاظت محیط زیست برخوردار بودن آنها از اطلاعات و آشنایی لازم در نحوه مشارکت و دعوت به همگامی در این زمینه نیاز است .

🍀 سلامتی ،موفقیت و زندگی شاداب همه ایرانیان به پاکی و خرمی محیط زیست کشورمان وابسته است .

از آموزه های تعالیم ارزشمند دین اسلام ،از بسترهای فرهنگ ملی و ادبیات بی نظیر فارسی ،بخوبی مشخص است حفاظت محیط زیست در ایران از قدیم الایام یک وظیفه ملی ،شرعی انسان ایرانی تلقی شده.

🍀 ایران زیبا و دوست داشتنی برای دست یابی به توسعه پایدار در محیط زیست، اکنون به احساس مسولیت همه فرزندانش و حضور موثر و جدی سازمانهای مسول دولتی و بخش خصوصی برای مشارکت در نگهداری پاک و شاداب محیط زیست روستاها ، شهرها ،دشت ها ،جلگه ها ، دریاها وسواحل ، کوهها،بیابانهایش به کنترل #ریسک های زیست محیطی و نحوه جلوگیری از رخدادن این ریسک ها نیاز مبرم دارد .

🍀میثاق ملی دولت و مردم میتواند ایران را به کشوری با داشتن زیباترین شرایط زیست محیطی در خاورمیانه تبدیل کند .🍀

حاجی اشرفی
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *