ضرورت تعمیم خدمات بیمه در کشور

تصویر روز: یکی از راهکارهای موثر دست یابی صنعت بیمه به تکلیف و سهم تولید پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه برای این بخش ،عرضه”سبد جامع بیمه ای خانوار و مشاغل آزاد ” برای حمایت از هموطنان در مقابل انواع حوادث و خسارتهای مخاطرات طبیعی و انسان ساز میباشد. که البته انجام چنین اقدامی نیاز به زمینه سازی و طراحی سیستمی با کارکرد متوازن و رویکردی استراتژیک در حوزه مدیریت ریسک کشور دارد .

بنظر میرسد شرایط اقتصادی کنونی بهترین برهه برای برداشتن این گام است.

پس از زلزله سال گذشته منطقه سر پل ذهاب ، تجربیات میدانی منتشر شده از سوی سازمانهای رسمی و متخصصین مجرب از شرایط بعد از زلزله وروشهای مختلف جبران خسارتها برای مطالعه و الگوبرداری قابل دسترسی است.

از روزهای اولیه حادثه زلزله ، حمایت های قاطع دولت ،سازمانها و نهادهای رسمی و هموطنان در یاری زلزله زده زدگان شروع و همچنان این کمک ها تداوم دارد.

تجربیات و دانش مدیریت ,,ریسک ,, نشان میدهد یگانه روش اصولی و منطقی مقابله با پیامدها و آثار منفی مالی و آسیب های اجتماعی ،اقتصادی ناشی از رخداد انواع حوادث #”تامین پوششهای جامع بیمه ای خانوار و مشاغل ” است و لذا پی گیری مشترک همه جانبه و تعاون ملی در تشویق ،ترویج و تعمیم این پوشش ها در جامعه بیمه گذاران ضرورت دارد.

در طی چندین ماه گذشته تلاشهای مستمری با رویکرد سیستمی در اجرایی شدن سراسری عرضه پوشش های آتش سوزی و خطرات طبیعی مطرح شده است.

خوشبختانه از سوی مدیران صنعت بیمه ،خصوصا جناب آقای دکتر همتی ،ریاست محترم کل بیمه مرکزی ایران و مدیران ستادی و فنی چند شرکت با تجربه و توانگر بیمه ، برای اجرایی شدن عرضه فراگیر پوشش ها ی #”بیمه آتش سوزی و خطرات تبعی” و سایر بیمه نامه ها ی مورد نیاز بازارهای خرد استقبال و حمایت گردیده است .

اما نکته حایز اهمیت اینست که توزیع فراگیر خدمات بیمه در سطح روستاها و شهرها به حمایت های قاطع دولت و سازمانهای رسمی و مردم نهاد نیاز دارد. بدون حمایت و پشتیبانی عمومی ،رسیدن به نتیجه مطلوب در اجرای اینچنین طرحهای ملی بسیار دشوار و حتی میتوان گفت ناممکن است.

توزیع فراگیر خدمات جامع بیمه ای مورد نیاز خانوارهای شهری و روستایی نه تنها هیچگونه خلا قانونی و کمبود دانش و امکانات در صنعت بیمه ندارد، بلکه پتانسیل و ظرفیت های موجود در قانون تاسیس سازمان ستاد بحران کشور و آیین نامه اجرایی آن جامعیت و راهکارهای لازم برای تعمیم خدمات بیمه را فراهم مینماید. اکنون بنظر میرسد فقط هماهنگی و همکاری مشترک و اراده مدیریتی مستحکم ، شرایط پیاده سازی و اجرای توزیع گسترده سبد محصولات بیمه ای حمایتی خانوار و مشاغل را ممکن می سازد.

حاجی اشرفی

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *