110101983 139166897cfdfa

گلایه مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای چینی

تصویر روز: بازار بزرگ خودرو و جولان سودجویان در تامین قطعه این روز‌ها چالش‌های بسیاری را برای مشتریان به وجود آورده است.

به گزارش صدا و سیما ، این اوضاع و احوال به بخش های دیگر از جمله تامین قطعات نیز سرایت کرده است.مشتریان و مالکان خودروهای وارداتی و همچنین خودروهای چینی مونتاژ داخل هم با کمبود قطعات یدکی مواجه اند و شرکت های خودروسازی در قبال تعویض قطعات معیوب ،وعده چند ماه آینده را میدهند. این در حالی است که برخی قطعات برای خودرو نقش حیاتی دارند.
آقای ابراهیم . م از مشتریان خودروسازی کرمان موتور می گوید برای تعویض وایر و شمع خودروی چینی خود به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه کردم که مسئول آن نمایندگی در پاسخ وعده چند ماه آینده را برای تعویض به من داد.
آمار ثبت سفارش برای تعویض قطعات معیوب خودروهایی که برای دریافت خدمات به نمایندگی ها مراجعه می کنند هر روز افزایش می یابد .
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ما بسیاری از خودروها و به خصوص خودروهای چینی مونتاژ داخل برای یک قطعه هفته ها باید در انتظار باشند و اگر آن قطعه از قطعات حیاتی خودرو باشد ناگزیر باید خودرو مدتها متوقف باشد تا برایش قطعه برسد .
در نمایندگی کرمان موتور خانمی که برای تعویض تسمه تایم مراجعه کرده بود می گفت : مدتهاست برای تعویض این قطعه به این نمایندگی مراجعه میکنم که هر بار وعده آینده را میدهند، میگویند قطعه ندارند اما در بازار همین قطعه به فروش میرسد .در بخش پاسخگویی در تماس با کارشناسان کرمان موتور تنها پاسخی که پس از اعلام شماره شاسی و تاریخ درخواست قطعه می شنوید وعده و وعید است البته وعده و وعیدی که تاریخ مشخصی ندارد.
کارگران و تعمیرکاران یکی از نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش علت کمبود قطعات را نابسامانی بازار ارز می دانند و معتقدند شرکت برای تامین قطعات با مشکل ارز مواجه است.
به گفته مشتریان انتظار چندین ماهه برای قطعه آنها را از دریافت خدمات ناامید کرده و مشکل اینجاست که خودروها در گارانتی است و اگر برای تعمیر و تعویض قطعه به خارج از نمایندگی مراجعه کنند خودرو از گارانتی خارج می شود و دیگر نمی توانند از مزایای گارانتی استفاده کنند.
علی . ک مدیر یکی از نمایندگی های مجاز کرمان موتور می گوید: کمبود قطعه یدکی داریم و نمیتوانیم نیازهای مشتریان را پاسخگو باشیم و منتظر ورود محموله قطعات هستیم.
یکی از مشتریان نظر دیگری دارد، به گفته این مشتری اگر کمبود قطعات وجود دارد پس چرا تمام قطعات خودروهای تولید این خودرو ساز در بازار قطعات به وفور یافت می شود.
در بازار قطعات یدکی تهران در خیابان امیرکبیر فروشنده در قبال درخواست من برای تسمه تایم چهار مدل تسمه تایم خودروی جک اس ۵ را روی پیشخوان گذاشت و چهار قیمت را با ذکر مشخصات گفت: نکته جالب این بود که فروشنده روی یکی از بسته ها و کیفیت آن تاکید داشت و البته آن بسته با آرم کارخانه تولید کننده خودرو معرفی می شد و با قیمتی گرانتر از آنچه که در نمایندگی اعلام می شد.
برخی از مشتریان میگویند بعضی نمایندگیها، قطعات یدکی را با همکاری دلالان بازار با قیمت بالاتری در اختیار مشتری قرار می دهند! موضوعی که صحت آن را نهادهای نظارت کننده باید پیگیری کنند و اگر کسی تخلفی انجام داده با او برخورد شود .
خانم زهرا. س مشتری دیگر این خودروسازی با ناراحتی می گوید: اینها باید مسئولیت پذیر باشند ما برای تامین هر قطعه یدکی حداقل یک ماه معطل هستیم.
به هرحال خودروسازان در قبال مشتریانشان مسئولیتهایی دارند و خدمات پس از فروش یکی از آنهاست . تداوم نابسامانی در تامین قطعات باعث میشود که سودجویان و دلالان در این بازار فعالتر شوند و آنکه متضرر میشود مشتریان این خودروسازی ها خواهند بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *