sabzalipor.1

سبزعلیپور: همتی با رفتن به بانک مرکزی ریسک بزرگی کرد

تصویر روز: رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران با مشکلات و چالشهای بسیاری روبرو است و از جمله اقداماتی که باید انجام دهد عبارتند از جابجایی نیروها و مدیران ناکارآمد با متخصصین، کنترل نرخ دلار و کنترل نقدینگی و مقاومت در برابر فساد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به انتصاب آقای عبدالناصر همتی به ریاست جدید بانک مرکزی گفت: نشستن ایشان بر صندلی ریاست این بانک مرکزی آنهم در اوج مشکلات اقتصادی و نابسامانی های شدید پولی و ارزی، متأسفانه تبریک ندارد زیرا اینجانب میدانم که وی چه ریسک بزرگی کرده که در این وضعیت بحرانی، سکان هدایت این کشتی طوفان زده را در دستان خود گرفته ولیکن فقط باید برای ایشان از درگاه ایزد یکتا آرزوی موفقیت داشته باشیم که بنده هم موفقیت و سربلندی آقای همتی را در این جایگاه از صمیم قلب خواستارم.

وی افزود: روزی که در سال ۹۲ ولی اله سیف به ریاست کلی بانک مرکزی منصوب شد همه خوشحال و امیدوار بودیم که وی آنچنان مدیریتی اِعمال خواهد نمود که “بانک مرکزی احمدی نژادی” را متحول و از مشکلات رهایی خواهد داد و طی نشستهایی هم که در بدو ریاستش با وی داشتیم، ایشان قول تحولات مثبت و رفع نواقص را به ما میدادند اما پس از گذشت چند ماه رفته رفته انحراف را در برنامه ها و عملکرد وی به وضوح مشاهده کردیم و کار بجایی رسید که دیگر گوش سیف شنوای هیچ توصیه و انتقاد و پیشنهادی نبود!!

از همین رو اوایل سال ۹۴ آقای سیف را در منزل یکی از علمای بزرگوار زیارت کردم و به ایشان گفتم که ما دعا و ثنا کردیم تا جنابعالی رئیس بانک مرکزی شوید و مشکلات پولی و بانکی کشور را رفع و اوضاع را سر و سامان دهید، که آقای سیف با ژست و غرور خاصی ابتدا نگاه عاقل اندر سفیهی به اینجانب کردند و گفتند اولاً مرا به زور و علیرغم میلم رئیس بانک مرکزی کردند!! (البته این در حالیست که وقتی اینجانب در سال ۹۲ خبر ریاست شان بر بانک مرکزی طی روزهای آینده را به ایشان دادم خیلی خوشحال شده و در پوست و گوشت خود نمی گنجیدند) سپس فرمودند لطف کرده دعا کنید تا بنده را هرچه سریعتر از این سمت عزل کنند!! که بنده فقط لبخندی زده و به ایشان قول دادم تا دعا کنم انشاالله وی را از ریاست بانک مرکزی هرچه زودتر عزل کنند. ماهها صبر کردم تا شاید تغییری در اوضاع ایجاد شود ولیکن به این نتیجه رسیدم که روز به روز وضعیت بدتر میشود از همین رو در آبانماه سال ۹۴ مجبور شدم تا اولین انتقاد تند خودم را از سیاستها و عملکردهای غلط مدیریت بانک مرکزی از طریق رسانه های کثیرالانتشار علنی کرده و از آن تاریخ به بعد نیز سلسله وار سیاستها و عملکردهای سیف را زیر ذربین برده و نقاط ضعف و قدرت آنرا بیان نمایم.

علیپور در ادامه تصریح نمود: سیف نه تنها مشکلات پولی و بانکی کشور را رفع نکرد بلکه با عملکرد غلط و نادرست خود، روی محمود بهمنی را هم سفید کرد!!

“سیف” از اهداف تعیین شده در اساسنامه بانک مرکزی ایران کاملاً عدول کرد و بدلیل نداشتن استقلال واقعی و تبعیت بی چون و چرا از دستورات دولتی، بانک مرکزی را طی سالهای اخیر فقط به قلک، صراف و طلا فروش بزرگی برای دولت مبدل کرده است. در اصل، سیف ویرانه ای را برای همتی به ارث گذاشته که خدا به داد رئیس کل جدید بانک مرکزی برسد.

حال بحث اصلی اینجاست که در همه جای دنیا، مسئولان و دولتمردانِ خائن، فاسد، خرابکار، رانت خوار، ضعیف و بی تعهد را سریعاً عزل و از کار برکنارشان میکنند و حتی در قدمی پیشتر، آنان را به جرم بر هم زدن نظم و امنیت اقتصادی به پای میز محاکمه میکشانند اما در کشور ما، علیرغم اینکه مطالبۀ همه مردم ایران عزل و برخورد با مسئولین و دولتمردان ضعیف، بی تعهد و ناکارآمد میباشد متأسفانه به عینه می بینیم که رئیس جمهور محترم بجای عزل و برخورد قاطع با مسئولینی که اقتصاد و سیستم پولی و ارزی کشور را به ورطۀ نابودی کشانده و اشک مردم را درآورده اند، برعکس از آنان قدردانی و از عملکردشان سپاسگزاری هم میکند!!

سبزعلیپور گفت: آقای روحانی بجای عزل سیف، ایشان را مجبور به استعفاء میکنند تا سربلند از بانک مرکزی بروند سپس طبق اظهار خودشان، چون آقای سیف عملکرد درستی داشته و سیاستها و برنامه های دولت را با قدرت و به درستی به پیش برده اند علناً از ایشان تشکر و قدردانی هم میکنند!! لکن از آقای روحانی این سوال را دارم که آیا تصور نمی کنید که با تشکر و قدردانی خود از کسی که مسبب ویرانی اقتصاد و نابودی شبکۀ پولی و ارزی کشور و نا امیدی مردم نسبت به زندگی شان میباشد، به عقل و شعور مردم و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی و همچنین فعالان اقتصادی کشور توهین نموده اید؟

افزایش پی در پی نرخ ارزهای مبادلاتی و زمینه سازی جهت افزایش نرخ ارز آزاد و کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورمِ وحشتناک و افسارگسیخته از اقدامات این مدیر نمونه میباشد!! بطوریکه آقای سیف، بانک مرکزی را در اوج تحریمها با دلار مبادلاتی۲۵۰۰ تومان و دلار آزاد۲۸۵۰ تومان از آقای بهمنی در تابستان سال ۹۲ تحویل گرفتند اما امروز همان دلار را با وجود توافقنامه هسته ای و آغاز اجرایی شدن برجام که آنهم به سرانجام نرسید به بیش از ۴۲۰۰ تومان (دولتی) و حدود ۱۰ هزار تومان (آزاد) افزایش داده اند!! آیا این است معنی مدیریت، عملکرد صحیح و پیشبرد درست سیاستها و برنامه های اقتصادی و پولی و بانکی دولت؟ البته شاید هم “سیف” بیگناه است و شما همین سیاستها و برنامه های اقتصادی و پولی و بانکی و ارزی را به وی دیکته کرده و اوضاع کشور را به هم ریخته اید؟!!

این صاحب نظر اقتصادی تأکید کرد: تا زمانیکه بانک مرکزی استقلال واقعی خود را بدست نیاورده و همچنان تابع دستورات دولت باشد متأسفانه همین روند ادامه خواهد داشت زیرا کارها در دست صاحب نظران و کارشناسان واقعی صنعت بانکداری نخواهد بود چه بسا سیاست مدارانی که هیچگونه آشنایی با بانک و بانکداری نداشته باشند از پسِ پرده دستوراتی را صادر نمایند که عواقب آن چیزی جزء اتفاقات رخ داده در عرصه پولی و ارزی کشور طی پنج سال گذشته علی الخصوص روزهای اخیر نخواهد بود. از همه مهمتر اینکه بانک مرکزی ایران حکایت آن شتر مرغی را پیدا کرده که خود نمیداند بالاخره شتر است یا مرغ. زیرا در حرف اعلام میکنند که مثلاً مستقل اند اما در عمل کاملاً وابسته به دولت میباشند. ضمناً بانک مرکزی دولتی نیازمند رئیس کلی سیاستمدار و سیاسی کار میباشد. یعنی بیش از اینکه به فن بانکداری آشنا باشد باید سیاسی کاری را بداند در صورتیکه بدنه بانک مرکزی مستقل از دولت، هرگز پذیرای رئیس کل سیاسی کار نخواهد بود و فقط افراد برجسته و مدیران مجرب و با سابقه صنعت بانکداری میتوانند سکانِ هدایت کشتی به گل نشستۀ بانک مرکزی را در دست گرفته و آنرا نجات و به سمت آبهای آزاد راهبری نمایند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت:

بانک مرکزی هر کشوری همانند شریان حیاتی اقتصاد آن کشور میباشد و هرگونه بی نظمی و اِخلال در مسیر آن میتواند تمام حیات اقتصاد را با فاجعه مواجه کند لذا بدلیل بی تدبیری، اِعمال سیاستهای غلط و سوء مدیریت، موانعی بر سر راه شریان حیاتی اقتصاد کشورمان بوجود آمده که متأسفانه مشکلات و نابسامانی های ایران را روز به روز بیشتر و پر رنگ تر کرده است. از همین رو جناب آقای عبدالناصر همتی بعنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران با مشکلات و چالشهای جدیدی رو برو میباشد که از اولین روز کاری خود باید نسبت به رفع این مشکلات و معضلات اقدام نماید.

از جمله مواردی که وی باید اقدام کنند عبارتند از:

* جابجایی نیروها و مدیران ناکارآمد با متخصصین و نیروهای کار بلد، باتجربه، متعهد، دلسوز، پاکدست و فراجناحی از جمله: معاون ارزی باسواد و قدرتمند

* کنترل رشد سرسام آور و بی حساب و کتاب نرخ دلار و سایر ارزهای رسمی

* افزایش ارزش ریال در برابر سایر ارزها

* پُر کردن ذخایر ارزی

* مقاومت در برابر فساد و رانت خواری

* کنترل نقدینگی ۱۵۳۰ هزار میلیاردی سرگردان

* جمع کردن بساط سکّه فروشی و شکستن حباب بی در و پیکر قیمت آن

* کنترل و کاهش نرخ تورم

* پرهیز از آمارسازی و ارائه آمارهای صحیح و درست

* تعیین تکلیف نهایی سپرده گذاران و مال باختگان مؤسسات مالی و اعتباری ورشکسته

* نظارت بر عملکرد بانکها و مؤسسات اعتباری

* سر و سامان دادن نرخ سود سپرده و سود تسهیلات

* جلوگیری از ورشکستگی و ادغام بانکها و مؤسسات ضعیف و نحیف و مشکل دار در یکدیگر

* مقابله با تحریمهای شدید آمریکایی و ترسیم راهکارهای جدید جهت دور زدن تحریمها

فلذا باتوجه به موارد مطروحۀ فوق، کار رئیس کل جدید بانک مرکزی بسیار دشوار و سخت خواهد بود و چنانچه دولت بخواهد همان سیاستهای غلط گذشتۀ پولی و بانکی و ارزی را اِعمال و در کار رئیس بانک مرکزی دخالت نماید در نتیجه فضا برای عملکرد مثبت رئیس کل جدید بسته تر از قبل خواهد بود و از همین رو نباید از آقای همتی هم جهت درمان اقتصاد و شبکه پولی و بانکی و ارزی انتظار معجزه داشت بلکه در آنصورت باید گفت که (همتی هم همان ولی اله سیف میباشد با شکل و شمایل و قیافۀ متفاوت)!! پس فقط و فقط باید برای ایشان آرزوی موفقیت کرد فلذا اینجانب مجدداً از این فرصت بهره جسته و از درگاه خدواند یکتا برای وی آرزوی موفقیت دارم و قلباً امیدوارم که آقای همتی عزیز و گرامی بتواند اعتبار از دست رفتۀ بانک مرکزی را دوباره باز گرداند. به امید آنروز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *