ناله های بانک مرکزی برای وام ازدواج

تصویر روز: بانک ها و مسئولان بانک مرکزی در شرایطی از دادن وام ۳ میلیون تومانی به زوج های جوان می نالند و از نداری دم می زنند که میزان پولی که مردم بدون سود و بصورت قرض الحسنه به بانک ها داده اند چندین برابر تمام وام های ازدواج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، از زمانی که مجلس قانون افزایش وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان را تصویب کرد، گله و اعتراض بانک ها و مسئولان بانکی هم افزایش یافت اما به دلیل نداشتن بهانه های کافی برای پرداخت نکردن این تسهیلات نمی توانند قاطعانه از ندادن وام سخن بگویند و ناچارند تاکید کنند که با هر زحمتی شده سعی می کنیم منابع لازم برای پرداخت این وام را تامین کنیم.

تداوم ناله و گلایه بانک ها در شرایطی است که مصباحی مقدم، کارشناس اقتصادی و پیشنهاد دهنده افزایش وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان معتقد است که بانک ها ۱۰۷ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه مردم را در اختیار دارند و حتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول های قرض الحسنه مردم را به مدیران خود قرض داده اند در صورتی که اگر به همه ۴۵۰ هزار نفری که در صف وام ۳ میلیون تومانی اند و ۸۰۰ هزار نفری که قرار است امسال به آنها اضافه شوند، وام ۱۰ میلیون تومانی داده شود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان لازم است. یعنی اینکه همه وام های ازدواج امسال و سال آینده روی هم رفته یک دهم پولی است که مردم بدون سود به بانک ها داده اند.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس معتقد است این وام را بانک ها از دارایی خودشان نمی دهند و از دولت هم نمی گیرند، بلکه این پول مردم است که بصورت قرض الحسنه در اختیار بانک ها گذاشته اند.
سیف، رئیس کل بانک مرکزی که چندان از این قانون راضی نیست در پاسخ به این سوال که چرا بانک ها برای وام ۳ میلیون تومانی پول ندارند اما برای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو مشکلی ندارند، گفت: وام ازدواج قرض الحسنه است و سودی برای بانک ها ندارد اما وام خودرو برای بانک ها سود دارد.

قانون وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی:

روز ۲۵ فروردین ماه نمایندگان مجلس در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۵ با پیشنهاد الحاقی حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به این لایحه موافقت کردند. بر این اساس به منظور حمایت از ازدواج جوانان ، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.
تبصره یک: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش می یابد.

تبصره دو: بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.

تبصره سه: بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد.غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان طراح این پیشنهاد گفت: در سال ۸۹ تعداد ۹۰۰ هزار ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در سال ۹۴ به ۶۸۰ هزار مورد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که ۴ میلیون نفر آنها بالای ۲۸ سال سن دارند.حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران برای ازدواج جوانان تقدس قائل است.

وی در ادامه به محل پرداخت وام پیش بینی شده اشاره کرد و افزود: طبق آمار بانک مرکزی ، ۱۰۲ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن پس انداز و ۶۲ هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: بنابر این می توان از این محل وام ازدواج جوانان را از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان ارتقاء داد.پیشنهاد افزایش وام ازدواج جوانان به رأی گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۴۴ رأی موافق ، ۱۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی با بخش درآمدی این پیشنهاد موافقت کردند و بخش هزینه ای مجدداً در هنگام بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه بررسی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *