belit havapima

بلیت هواپیما ارزان می شود

تصویر روز: مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه منتظر اختصاص ارز با نرخ ثانویه به شرکت‌های هواپیمایی هستیم، گفت: تصمیم در مورد نرخ‌ها به زودی اعلام می‌شود و بر اساس هر نرخی که در سامانه نیما اعلام شد، ارز دراختیار ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با فارس، در تشریح سرنوشت نرخ‌‌گذاری ‌بلیت هواپیما که قرار است براساس نرخ ارز ثانویه و سامانه نیما قیمت‌گذاری شود، اظهار داشت: قرار نیست نرخ و قیمتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شود که شرکت‌ها هم مطابق آن نرخ بفروشند، بنابراین تأکید می‌شود که موضوعی به عنوان افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نشده است.

وی ادامه داد:‌ البته قیمت بلیت هواپیما تحت تأثیر نوسانات ارزی بوده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم در این حوزه نظارت دقیق بر عملکرد و نرخ‌گذاری ایرلاین‌ها دارد.

جعفرزاده ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، نظارت‌های خود را بر شرکت‌های هواپیمایی و نرخ‌های بلیت هواپیما بر دو گونه انجام می‌دهد که شامل «بازرسی‌های دفتر نظارت سازمان هواپیمایی» و «شکایات و مشاهدات متقاضیان بخش هوایی و مسافران» است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه دارد بر دو محور نظارت دقیق داشته باشد که شامل «خدمات‌گیرندگان» و «خدمات‌دهندگان» است، خدمات‌گیرندگان همان متقاضیان بخش هوایی هستند که قصد تهیه بلیت دارند و روی نرخ‌ها حساس هستند که سازمان هواپیمایی کشوری نظارت می‌کند تا این بخش، خدمات مناسب دریافت کند.

وی افزود: همچنین بر خدمات دهندگان نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نظارت وجود دارد که این موضوع خاص مورد طرح در این حوزه گنجانده می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور بیان داشت: آنچه که مغفول مانده این است که شرکت‌های هواپیمایی به خاطر بسیاری از الزامات ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری (در راستای تطبیق‌‌ قوانین و مقررات ایکائو) و ‌همچنین الزامات یاتا،‌ مشمول هزینه‌های سنگینی هستند زیرا ملزم هستند‌ قوانین را رعایت کنند هر چند متضرر شوند‌ به عنوان مثال‌ نمی‌توانند از ایمنی عدول کنند، زیرا ایمنی در اولویت اول سرویس‌دهی خدماتی است و پس از آن، خدمات دهی مناسب جزو اولویت بعدی محسوب می‌شود و این از الزامات سازمان هواپیمایی کشوری است.

جعفرزاده افزود: در این وضعیت و با نوسانات ارزی، سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه دارد به مشکلات شرکت‌های هواپیمایی بپردازد و حرف‌های آنها را هم گوش کند، بررسی‌های کارشناسی انجام دهد و اعلام کند این نوسانات ارزی چه تبعاتی برای شرکت‌های هواپیمایی داشته است و راهکار آینده چه خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: در این راستا جلساتی در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، کارشناسان سازمان در حال ادامه بررسی‌ها هستند، در ابتدا بخشنامه‌ای تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ و پس از آن محاسبات هم انجام شد که به عنوان مثال افزایش قیمت به نسبت نرخ ارز در سامانه چگونه خواهد بود و این ارزی که متفاوت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خواهد بود، چه میزان قیمت بلیت هواپیما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

وی افزود:‌ سازمان هواپیمایی کشوری نظریات شرکت‌های هواپیمایی را اخذ کرد، رایزنی‌ها و مذاکرات انجام‌ و مقرر شد نرخ بلیت براساس نرخ ارزی که در سامانه نیما و ارز ثانویه به ایرلاین‌ها اختصاص می‌یابد تغییر یابد.

وی اضافه کرد: تا این لحظه منتظر ابلاغ رسمی و کتبی این مورد و همچنین دریافت ارز طبق نرخ ثانویه و سامانه نیما هستیم، زیرا تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی از این پس براساس این سامانه نیما خواهد بود، قطعاً پس از این اعلام کتبی، نرخ‌ها شفاف و مشخص خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که پس به چه دلیل در حال حاضر برخی آژانس‌ها و سایت‌های قانونی یا غیرقانونی فروش بلیت هواپیما قیمت‌های نجومی برای پروازهای داخلی اعلام می‌کنند، اظهار داشت: تصمیمات در مورد نرخ‌ها به زودی اعلام خواهد شد و منتظریم که این موضوع کتبا اعلام‌ تا نرخ‌ها مشخص شود؛ قطعاً هر نرخی که در سامانه نیما اعلام شد، براساس آن، ارز دراختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد و همین امر به مشخص شدن نرخ‌ها می‌انجامد.

* هنوز نرخ‌‌ بلیت هواپیما طبق ارز ثانویه مشخص نشده است

وی ادامه داد: اینکه در چند سایت، نرخ‌های نجومی بابت پروازهای داخلی معرفی شده است،‌ مبنای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما نیست، مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما، قیمت‌های درج شده روی خروجی سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی است و ارائه نرخ بیش از آن قیمت‌ها تخلف محسوب می‌شود و همانند گذشته اگر آژانسی یا سایتی بالاتر از نرخ‌های مذکور قیمت ارائه دهد، متخلف محسوب می‌شود و آن هم از طریق بازرسی‌ها،در مکانیسم‌های نظارتی مشخص و اعمال قانون می‌شود.

* ایرلاین‌ها ملزم به مدیریت نحوه توزیع بلیت هستند

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: به هر حال، نوسانات ارزی در هزینه شرکت‌های هواپیمایی مؤثر است زیرا ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌ هواپیمایی ارزی است، در این راستا به آنها اعلام کرده‌ایم که ضرورت دارد نحوه توزیع سیستم بلیت هواپیما را مدیریت کنند.

وی درباره نظارت بر چارتری شدن بلیت هواپیما و اعمال نرخ‌های نجومی به بهانه چارتر اظهار داشت:‌ در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بلیت خود را به صورت غیرچارتری و برنامه‌ای می‌فروشند، تعدادی محدود از شرکت‌ها هم بلیت را به صورت چارتری می‌فروشند که تلاش می‌کنند به سمت پروازهای برنامه‌ای حرکت کنند و اولویت آنها فروش بلیت‌ها توسط خودشان است.

* قیمت‌ها تعدیل می‌شود

وی تأکید کرد: منتظر اختصاص ارز با نرخ سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی هستیم، البته ارزهای سامانه نیما به بخش‌های صنعتی و تولیدی دیگر اختصاص یافته است، اما منتظر اختصاص این ارز به صنعت حمل و نقل هوایی هستیم تا نرخ‌ها مشخص و تعدیل شود.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر این اختصاص ارز از طریق سامانه نیما انجام شود، نرخ‌های متعادل اعمال خواهد شد و با موضوع نرخ‌های نجومی که مطرح شده است، مقابله خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *