shir khoshk

شیرخشک در دسترس مردم است

تصویر روز: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شیر خشک به اندازه کافی در دسترس مردم است.

به گزارش صدا و سیما، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری افزود: شیرخشک‌های وارداتی از ارزی است که متعلق به مردم است و باید برای خود مصرف کننده استفاده شود.

وی گفت: نباید رسانه‌ها در مورد دارو و شیرخشک طوری برخورد کنند که میزان تقاضای مردم بیش از نیاز آن‌ها شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه عبارت جیره بندی شیرخشک، از جمله مواردی است که موجب نگرانی مردم می‌شود، افزود: شیر خشک به اندازه کافی در دسترس مردم است.

حریرچی گفت: براساس قانون مصوب مجلس و قانون بودجه و در راستای اقتصاد مقاومتی باید داروی تولید داخل و ژنریک تجویز شود.

وی با اشاره به این که کمبود دارویی ممکن است به دلیل گران شدن مواد اولیه تولید دارو و یا مختل شدن خط تولید دارویی خاص باشد، گفت: در شرایط جدید کشور، بازار همه صنایع تغییراتی داشت و برخی افراد گفتند که به دلیل افزایش دلار، قیمت کالا‌ها باید افزایش یابد، اما در تامین و تولید مواد اولیه دارو مشکل نداریم، اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه، مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این که برخی از افراد آگاهانه و یا از روی ناآگاهی به بیماران می‌گویند که ممکن است در مراجعه بعدی به داروخانه، داروی مورد نظرشان را به دلیل کمبود دارو نتوانند دریافت کنند که اقدام درستی نیست، افزود: در حال حاضر کمبود دارو در اقلام تولید داخل بسیار کم است و کمبود برخی از اقلام دارویی وارداتی در حد بسیار اندک وجود دارد.

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از گروه‌های پزشکی می‌خواهیم درباره موضوعات مختلف، در چارچوب تخصصی خودشان اظهار نظر کنند.

وی با بیان این که خدمات پزشکی و دندانپزشکی، مدرن و پیشرفته است و الگوی خدمات هم متناسب با این ویژگی است، افزود: یکی از اشتباهات تاریخی در کشور که موجب گرانی هزینه‌های مردم و نظام سلامت شد، این است که مردم عادت کرده اند در صورت بروز بیماری، اول به پزشک فوق تخصص یا دندانپزشک مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در کشور‌های دنیا، نیرو‌های حد واسطی وجود دارند که بخش قابل توجهی از اقدامات پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را انجام می‌دهند، گفت: برخی اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه دندانپزشکی نیاز به درگیر شدن دندانپزشکان ندارد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از مردم از خدمات دندانپزشکی محروم هستند و روش پذیرفته شده در دنیا، تقویت اقدامات پیشگیرانه است که در کشور در حال انجام است.

دکتر حریرچی تاکید کرد: بهترین روش برخورد با تبلیغات کالا‌های آسیب رسان، آگاه‌سازی مردم است.

وی درباره متولی تبلیغات در حوزه سلامت و اینکه تعیین مصادیق درخصوص کالا‌های آسیب رسان و ‏تبلیغات برعهده وزارت بهداشت است، گفت: برخی افراد به دنبال ایجاد حاشیه هستند؛ در اکثر کشور‌های دنیا تبلیغ کالا‌های آسیب رسان به سلامت از جمله شیرینی و غذا‌های شور ممنوع ‏است، اما این به معنی مصرف نکردن شکر یا نمک نیست، بلکه می‌گوییم مصرف زیاد شکر یا نمک ضرر دارد و برای مثال نمی‌گوییم فروش کالباس، ‏سوسیس و پیتزا ممنوع است، بلکه مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که میزان مصرف بسیار زیاد است و می‌خواهیم به مردم آگاهی دهیم ‏که بیش از این از کالا‌های آسیب رسان به سلامت مصرف نکنند. ‏

دکتر حریرچی درباره تبلیغات پزشکی در فضای مجازی یا شبکه‌های ماهواره ای افزود: مسئولیت تبلیغات پزشکی براساس قانون برعهده سازمان نظام پزشکی است و تبلیغات حوزه پزشکی و کالا‌های ‏آسیب رسان دچار نقص‌های فراوانی است که برخی جزو مسئولیت‌های وزارت بهداشت و برخی بر عهده دستگاه‌های دیگر است، برای مثال، وزارت بهداشت نمی‌تواند شبکه ماهواره‌ای یا داروخانه مجازی را کنترل کند و تمام این موارد غیرقانونی هستند. ‏

وی گفت: بهترین روش برخورد با تبلیغات کالا‌های آسیب رسان، آگاه‌سازی مردم است؛ پزشکان قدیمی حتی تابلو به مطب خود ‏نمی‌زدند و مردم چون می‌دانستند پزشک خوبی است به او مراجعه می‌کردند، در حال حاضر بسیاری از افرادی که تبلیغات می‌کنند، ‏وقتی به آن‌ها مراجعه می‌کنید، می‌گویند تا سه سال وقت ندارند.

دکتر حریرچی تاکید کرد: مردم بدانند پزشکان خوب و برجسته تبلیغ انجام نمی‌دهند و ‏اگر شخصی تبلیغات بسیاری انجام می‌دهد، حتما مشتری ندارد. ‏

سخنگوی وزارت بهداشت درباره پزشکانی که در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت می‌کنند، گفت: در برخی موارد، مردم فکر می‌کنند که اگر پزشکی در یکی از برنامه‌های صداوسیما صحبت ‏می‌کند، حتما پزشک خوبی است، ولی آنچه ما مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که تقریبا در سطوح متوسطی هستند، البته برخی از پزشکانی که در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت می‌کنند صحبت‌های پیشگیرانه خوبی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه بر لزوم تجویز دارو‌های تولید داخل و ژنریک از سوی پزشکان تاکید کرد و افزود: براساس قانون و اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی، ‏دارو‌های ایرانی کاملا مورد تایید است و هرگونه تجویز خارج از فهرست دارویی کشور تخلف محسوب می‌شود.

دکتر حریرچی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دارویی نمی‌خواهند بازار ایران را از دست بدهند، گفت: تقاضا داریم که همکاران، شرایط خاص و محدودیت واردات، مردم و معیار‌های علمی را به هنگام تجویز دارو برای بیمار در نظر گیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مردم باید توجه کنند ‏که دشمن قصد ایجاد جنگ روانی را داشته است و به همین منظور به طرح مطالب نادرستی درخصوص موضوعاتی مانند دارو و تجهیزات پزشکی می‌پردازد، با این وجود ما باید نظارت هایمان را تشدید کنیم.

وی گفت: امسال تعرفه خدمات و دستمزد پزشکان در جراحی نسبت به سال گذشته یک ریال هم افزایش نداشته و همکاران پزشک و داروساز همکاری بسیار مناسبی در ارائه خدمت داشته اند و موارد جزئی ‏از تخلف مثل زیرمیزی نیز با برخورد قاطع مواجه خواهد شد. ‏

دکتر حریرچی درباره نظارت‌های بهداشتی بر هیات‌های عزاداری و اربعین نیز افزود: بزرگداشت مراسم محرم، صفر و اربعین به صورت خودجوش و توسط مردم انجام می‌شود و اقدامات پیشگیرانه لازم توسط خود هیات‌ها انجام می‌شود، ضمن اینکه ما نظارت‌های بهداشتی خود را هم خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از مواد غذایی سالم و ظروف مناسب برای نذری‌ها استفاده شود، تاکید کرد: درخواست جدی ما این است که خیرات به محرومان و فقرا برسد و در آن اسراف صورت نگیرد.

دکتر حریرچی افزود: کنگره عظیم اربعین شامل اقدامات داخلی و خارجی وزارت بهداشت است و افرادی که قصد شرکت در مراسم ‏پیاده‌روی اربعین را دارند، حتما باید برای این کار آمادگی داشته باشند و از مواد غذایی و کفش مناسب استفاده کنند؛ چراکه در این مواقع احتمال ابتلا به آلودگی‌های گوارشی بیشتر می‌شود و توصیه ما این است که حتما افراد از آب بسته بندی ‏استفاده کنند. ‏

دکتر حریرچی درباره گردشگری سلامت، گفت: وزارت بهداشت هم مانند سایر مردم و سازمان‌ها از افزایش نرخ ارز نگران است، اما در کنار مضراتی که دارد می‌تواند برای گردشگری سلامت فرصتی باشد که بتوان از این طریق ارزآوری به کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته درباره بیمارستان‌های دولتی، اولویت وزارت بهداشت، ارائه خدمات درمانی به مردم ایران است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره راهنما‌های بالینی گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰ راهنمای بالینی ابلاغ شده و روی سایت ‏وزارت بهداشت موجود است و از طرفی دیگر، بسیاری از بیمارستان‌ها در سطح یک، راهنما‌های بالینی خاص خود را تجویز کرده و ‏استفاده می‌کنند؛ این موضوع پیشرفت خوبی دارد، البته بخشی از این کار نیاز به الزامات قانونی دارد، برای مثال در برخی ‏از کشور‌ها اگر پزشک خارج از فهرست دارویی تجویز کند، مرتکب جرم شده است، لذا در این زمینه بخش‌های قانونی و ترویجی این کار در ‏حال پیگیری هستند.

وی با اشاره به این که مجموعه عملکرد دولت و مجلس در طرح تحول سلامت، مطلوب بوده، اما ایده آل و کامل نیست، افزود: طرح تحول سلامت، دستاورد عظیم دولت است که مورد حمایت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس و مسئولان کشور است و برای جلوگیری از وارد شدن خدشه به این طرح، با غیرت و همت کار می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که فراموش نکرده ایم که در سال ۹۱-۹۰، وزارت بهداشت به دنبال این بود که ارز برای زین اسب و بیل اختصاص پیدا نکند و نگرانی داشت، اما این دولت، ۳.۵ میلیارد دلار از بهترین ارز را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است، گفت: در طرح تحول سلامت، مجموعه‌ای از عوامل و دستگاه‌های اجرایی موثر هستند و شاید همراهی لازم را نداشته باشند.

دکتر حریرچی با اشاره به این که تجربه جهانی و سال ۹۱ کشور نشان می‌دهد که وقتی شرایط تورمی در کشور وجود دارد و قیمت ارز و کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند و اگر رکود و رشد اقتصادی پایین هم داشته باشیم، قدرت خرید خانوار‌ها کاهش پیدا می‌کند، افزود: کاهش قدرت خرید خانوارها، باعث می‌شود که آن‌ها به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه، بخش قابل توجهی از درآمد خانوار را به هزینه‌های بسیار ضروری مانند خوراک و پوشاک اختصاص دهند و از هزینه‌های ضروری مانند بهداشت و درمان، تفریح و آموزش و پرورش، بکاهند.

وی همچنین با بیان این که در برخی کشور‌ها مانند شرایط ایران در سال ۹۱، ارائه دهندگان خدمات، انتظارات تورمی دارند و از سوی دیگر، به دلیل کاهش قدرت خرید، ممکن است برخی اقشار از خدمات بهره‌مند نشوند، گفت: وزارت بهداشت قاطعانه و با همراهی گروه‌های پزشکی، اجازه تشدید مشکلات مردم را در حوزه سلامت نمی‌دهد.

دکتر حریرچی افزود: در حوزه نهاد‌های دارو مانند مواد اولیه و بسته بندی، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که قیمت این محصولات تا سقف اعلام شده برای افزایش قیمت در سال جاری، بالا می‌رود و در خواست ما از مجموعه دولت این است که در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا مردم دچار مشکل نشوند.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که نرخ ارز تغییر کند و افزایش می‌یابد، قاچاق برخی کالاها نیز به دنبال آن افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه برخی افراد در شرایط افزایش نرخ ارز به دنبال سود بیشتر هستند.

دکتر حریرچی با بیان این که قاچاق برخی داروها، در مقابل بعضی از داروخانه‌های بزرگ شکل می‌گیرد و عده‌ای افراد سودجو در شرایط افزایش نرخ ارز، دارو را با قیمت بیشتری می‌فروشند، افزود: در یک ملت ۸۰ میلیونی، تخلف ۱۰۰ نفر، امری ممکن است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر رسانه‌های خارجی صرفا یک برنامه ثابت از کمبود دارو را نشان می‌دهند تا جنگ روانی ایجاد کنند، تقاضا را افزایش دهند که رسانه‌های داخلی نباید در این دام بیفتند، گفت: درباره قاچاق در داخل و خارج از کشور تمهیداتی اندیشیده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در هفته جاری جلسه‌ای با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه و برخی از معاونین وی در وزارت بهداشت برگزار شد و در آن تفاهم نامه تقویت دیپلماسی سلامت کشور به امضا رسید.

دکتر حریرچی با بیان این که در شرایط کنونی می‌توانیم به خوبی روابط خود را در حوزه سلامت با سایر کشور‌ها گسترش دهیم، گفت: گسترش دیپلماسی سلامت برای مقابله با شرایط کنونی که ترامپ علیه ملت ایران به وجود آورده، می‌تواند برای کشور بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به این که دکتر لاریجانی رئیس مجلس اقدامات انجام شده در حوزه سلامت در ۵ سال گذشته را قابل مقایسه با سایر بخش‌ها ندانست و این اقدامات را در جهت رفع نیاز‌های مردم بیان کرد، افزود: یکی از اقدامات بسیار خوب وزارت بهداشت و معاونت درمان این وزارتخانه، کنترل هزینه‌های بیمارستانی و برگزاری جشنواره تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که بسیاری از اقدامات درمانی را می‌توان با هزینه‌های کمتر انجام داد و مردم نیز در این شرایط، راحت‌تر خواهند بود، گفت: یکی از اقدامات بیمارستان‌های موفق در کنترل هزینه ها، ارسال کارنامه به پزشکان و تجویزکنندگان دارو و اقدامات تشخیصی بود که نسبت به استانداردها، چه میزان آزمایش یا دارو‌های گران قیمت، تجویز شده است.

دکتر حریرچی با اشاره به این که اکثر افراد بالغ در کشور، دچار کمبود ویتامین D هستند و توصیه کمیته کشوری این است که افراد هر ۱۴ روز یکبار، یک کپسول ویتامین D مصرف کنند و با این کار، نیازی به انجام آزمایش و اندازه گیری تراکم استخوان نیست، افزود: به عنوان نمونه، انجام ام آر آی در کمر و درد حاد، کاربردی ندارد، اما مردم در زمان درد کمر، اصرار دارند که MRI برای آن‌ها انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که بیمارستان ها، اقدامات بسیار خوبی در جهت کنترل هزینه‌ها انجام داده اند و برخی اقدامات را که نفعی برای مردم ندارد، حذف کرده اند، گفت: انجام دادن آزمایش‌های غیر ضرور در دنیا نادر نیست، البته بخشی از این آزمایش ها، ناشی از فقدان آموزش یا وقت گذاری مناسب است؛ انجام دادن آزمایش‌ها و اقدامات درمانی باید بر اساس راهنما‌های بالینی و منابع علمی جدید دنیا صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *