maskan.4

وام خرید مسکن باید به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد

تصویر روز: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به افزایش چند برابری قیمت مسکن در کل کشور، به نظر من سقف تسهیلات اوراق در تهران باید تا ۳۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

به گزارش خانه ملت ، سیدهادی بهادری با اشاره به احتمال اصلاح مقررات ارائه وام اوراق خرید مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: در شرایط کنونی میزان تقاضای افراد و زوجین برای خرید اوراق مسکن بسیار کاهش یافته که این موضوع دلایل متفاوتی دارد، از این رو محدود کردن شرایط ارائه وام به صلاح نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از برنامه ها و پیشنهادات مسئولان وزارت راه برای اصلاح مقررات وام اوراق خرید مسکن، حذف عمر بنا است، زیرا در شرایط کنونی به بناهای بالای ۱۵ سال، وام پرداخت نمی شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ سال بهترین گزینه برای تعیین عمر بنا جهت ارائه اوراق مسکن است به خبرگزاری خانه ملت گفت: به نظر من عمر بنا در این رابطه از ۲۰ سال تا ۵۰ سال باید تعیین شود، البته وضعیت و میزان فرسودگی ساختمان نیز باید یکی از شروط این مسئله قرار گیرد.

بهادری افزود: یکی دیگر از پیشنهادات وزارت راه، افزایش مدت زمان باز پرداخت اقساط وام مسکن است، بر اساس قانون، بیشتر مدت زمان باز پرداخت وام اوراق، ۱۲سال است، اما به نظر من باید حداقل مدت زمان بازپرداخت، از ۲۰ سال تا ۹۰ سال شود تا جوانان به نحوی بهتری بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: طبق گفته مسئولان وزارت راه، آنها به دنبال افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن هستند، در شرایط کنونی حداکثر میزان پرداختی، ۸۰ میلیون تومان است که یک زوج در مجموع ۱۶۰ میلیون تومان می توانند وام دریافت کنند.

وی با اعلام اینکه سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن باید به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، تصریح کرد: با توجه به افزایش چند برابری قیمت مسکن در کل کشور، به نظر من سقف تسهیلات اوراق در تهران باید تا ۳۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قطعا میزان پرداختی اوراق مسکن باید به گونه ای باشد که با دریافت آن وام حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه خرید مسکن تامین شود. از اینرو به طور حتم افزایش سقف تسهیلات و افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط می تواند به فرایند خرید و فروش مسکن رونق تازه ای بدهد.

بهادری با اشاره به بالا بودن قیمت خرید هر برگه اوراق مسکن، گفت: در شرایط کنونی افراد برای خرید وام اوراق مسکن ۱۲۰ میلیونی باید حدود ۱۵ میلیون تومان پرداخت کنند، که این میزان پرداختی با توجه به شرایط و معیشت زوجین نا عادلانه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *