ert

ضرورت تمرکز بر بیمه های زندگی در کشور

تصویر روز: علی رغم قدمت طولانی صنعت بیمه در کشور و تلاش های زیاد انجام شده در جهت توسعه آن می توان گفت این صنعت بخصوص در بخش بیمه های زندگی مستلزم تلاش بیش از پیش است.

شاخص های عملکردی در صنعت بیمه کشور و بخصوص ضریب نفوذ بیمه های زندگی نیز بیانگر شکاف قابل توجه موجود میان وضعیت صنعت بیمه کشور و میانگین های جهانی است این در حالی است که بر اساس قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰- ۱۳۹۶)، بیمه مرکزی ایران موظف است ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی را در طول اجرای برنامه به هفت درصد برساند و سهم بیمه های زندگی از حق بیمه تولیدی بیمه های بازرگانی کشور حداقل تا پنجاه درصد نسبت به سال پایه اجرای قانون برنامه افزایش یابد و نیز رشته های بیمه ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصادی ملی افزایش و گسترش یابد.

بنابراین روشن است که توسعه بیمه های زندگی می تواند در توسعه صنعت بیمه کشور نقش تعیین کننده و منحصر به فردی داشته باشد. چراکه بیمه زندگی موجب کاهش شکاف طبقاتی می گردد و علاوه بر کاهش خسارات ناشی از فوت در فقدان سرپرست خانواده به تامین آتیه بازماندگان کمک می کند.

همچنین بیمه زندگی می تواند نقش برجسته ای در تجهیز منابع سرمایه ای داشته باشد؛ نقشی که بیمه زندگی در عموم کشورهای توسعه یافته با هدایت پس اندازهای کوچک به سمت بازارهای سرمایه ایفا می نماید بنابراین ضروری است تا بر بیمه های زندگی تمرکز بیشتری شده و با شناسایی و برررسی دلایل عدم توسعه آن تا به امروز در جهت ارائه راهکارهای عملی کوشید.

دکتر امیر صفری

سرپرست پژوهشکده بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *