iran koreh

فروش نفت ایران به کره جنوبی صفر نخواهد شد

تصویر روز: عضو اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: کره جنوبی یکی از بزرگترین و پایدارترین مشتریان سنتی نفت ایران است و فروش نفت به این کشور صفر نخواهد شد.

 کیا کیانی، عضو هییت مدیره کمیسیون انرژی اتاق ایران و کره جنوبی، در خصوص اقدامات ایران برای تحریم کره در صورت عدم خرید و تحریم نفت ایران اظهار کرد: در تحریم های جدید که از اردیبهشت ماه شروع شد جدی ترین نوع تحریم صفر کردن خرید نفت از ایران بوده است.

وی افزود: کره جنوبی در دور قبلی تحریم ها از وزارت خزانه داری آمریکا معافیت گرفت و تا سقف معینی در حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری می کردند.

کیانی با بیان اینکه ما در این دوره با دو مکانیزم تحریم مواجه هستیم، گفت: مکانیزم اول مربوط به تحریم کالای نفت و دیگری مربوط به تحریم روش های پرداخت نفتی است و باید پولی که از فروش نفت حاصل شده برای ما قابل استفاده باشد به طوریکه اگر نتوانیم آن را وارد کشور کنیم حداقل بتوانیم در خارج از کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: چین، هند، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، ژاپن عمده ترین خریداران نفتی ایران هستند که چین با واردات تقریبا ۷۰۰ هزار بشکه در روز اولین خریدار نفت محسوب می شود، اما در حال حاضر اتحادیه اروپا و هند روند واردات نفت از ایران را کاهش داده اند در حالی که هند اعلام کرده خرید نفت را متوقف نخواهد کرد.

عضو هییت مدیره کمیسیون انرژی اتاق ایران و کره جنوبی با اشاره به اینکه برخی کشورها نیز به صورت مستقیم از ایران نفت خریداری نمی کنند، بیان کرد: پس از برجام بعضی از شرکت ها قراردادهای بلند مدت منعقد و نفت و میعانات را پیش خرید کردند که همچنان مشتری خرید نفت هستند اما امکان خرید مستقیم ندارند.

کیانی با اشاره به اینکه کره جنوبی یکی از بزرگترین و پایدارترین مشتریان سنتی نفت ایران است، توضیح داد: این کشور تقریبا روزانه بین ۲٫۹ تا ۳٫۲ میلیون بشکه نفت مصرف می کند، چراکه یک کشور صنعتی و صادرات محور است و در دوره بعد از برجام ۴۰۰ هزر بشکه از نیاز کره جنوبی توسط ایران تامین می شد که آنها درصدد این بودند که این میزان را به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه افزایش دهند که در حال حاضر با شرکت های کوچک کره جنوبی مراودات ادامه خواهد یافت و فروش نفت صفر نخواهد شد.

به گزارش تصویر روز به نقل از تسنیم، وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر از آنکه با تحریم های خارجی مشکل داشته باشیم درگیر چالش های داخلی ازجمله قوانین دست و پاگیر، عدم انگیزه مدیران، نادید گرفتن بخش خصوصی و طولانی شدن روند حل مشکلات هستیم که باید با رفع این معضلات و خود تحریمی ها مسیر را هموار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *