ranjbar.mahbobeh

ارتقای فرهنگ قرض الحسنه در جامعه و بانکداری ایران

تصویر روز: سالهای سال بود که اعتماد عمومی به موضوع تسهیلات بانکی روندی نزولی را طی کرده بود. در این ایام مردم با مراجعات مکرر به بانکها کمتر دریافتی داشتند و همین موضوع دلیلی شد تا اعتماد عمومی در این حوزه تضعیف شود.
هر چند که شرایط اقتصادی کشور در این ایام هم بر موضوع توجه و فرهنگ عمومی در بخش قرض الحسنه موثر افتاد، اما آن چیزی که باعث سقوط منابع در این بخش شد، دیدگاه شبکه بانکی به این حوزه بود.
سودگیری بالای مردم از حساب های سپرده و روش های استفاده منابع این بخش هم در تشدید شکاف این حوزه موثر بود و به کم رنگ شدن بیشتر وضوع قرض الحسنه در جامعه منجر شد.
همه این عوامل باعث شد تا مشکلات خرد مردم در حوزه مالی با موانع جدیتری روبرو شود و در بین عموم مردم صندوق های خانوادگی و حتی صندوق هایی شکل بگیرند که در دراز مدت به معظلی برای اقتصاد ایران تبدیل شدند.
در چنین وضعیتی توجه دوباره سیاست گذاران به بانکداری بدون ربا و فرهنگ قرض الحسنه کاری بسیار دشوار جلوه می کرد.
حضور بانک قرض الحسنه مهر ایران در این ایام تنفسی برای حوزه رو به اهتزاز قرض الحسنه بود که توانست بار دیگر جان و رونقی به این بخش اعطا کند.
نگاهی به عملکرد سال گذشته این بانک هویدای این موضوع است که بانکداری قرض الحسنه جانی دوباره یافته و کار سختی که بر دوش این بانک گذاشته شده بود به خوبی هدایت شده است.چرا که تسهیلات دهی با روش قرض الحسنه در زمینه های اشتغالزایی و کارآفرینی، سلامت و درمان، معیشت و رفاه و همچنین ازدواج جوانان توانسته اعتماد را به این بخش بازگرداند. همچنین سیاست های اعتباری بانک قرض الحسنه مهر ایران که توجه به محورهای اشتغالزایی در کسب روستایی شور را مد نظر داشته است به ارتقای این اعتماد در سطح کلان کمک بالایی کرده است.
تفاهمنامه ها بناد برکت، بنیاد مسکن انقلاب، سازمان بسیج سازندگی کشور و … هم در این بخش ادامه دهنده این مسیر است.
هر چند تجمیع سپرده ها و جذب منابع قرض الحسنه در شرایط اقتصاد کنونی کشور کار سختی است؛ اما خوشبختانه بانک قرض الحسنه مهر ایران مسیر رشد و توسعه خود را پیدا کرده و مسئولیتی که بر عهده آن نهاده شده را به خوبی انجام می دهد.
بررسی آمارها دراین بخش نشان می دهد که در سال گذشته منابع با اهتمام مدیران و کارکنان این بانک در امر توانمند سازی نیازمندان واقعی و تلاش برای تقویت و بهبود معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه و با استقبال هموطنان از طرحهای تسهیلاتی و خدمات قرض الحسنه، با ۸۳ درصد رشد، از مبلغ ۶۱ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال در سال ۹۵ به مبلغ ۱۱۰ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال افزایش یافته است که ۴۵ درصد از کل این منابع را شامل می شود. بانک قرض الحسنه مهر ایران بیش از ۹۰ درصد این منابع به میزان ۹۷ هزار میلیارد ریال را تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و کمتر از آن پرداخت کرده و ده درصد باقی مانده نیز به شکل ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی سپرده گذاری شده است. این بانک در ده سال فعالیت خود، با جذب ۵ میلیون و سیصد هزار نفر سپرده گذار به بیش از سه میلیون و ۲۴۵ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه با مبلغ دویست هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است که از این میزان تعداد ۷۵۲ هزار فقره تسهیلات با مبلغی بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۶ اعطا شده است.
در یک کلام می توان با استناد به این آمارها گفت که کار سختی توسط این بانک انجام شده و تسهیلات دهی گامی بزرگ برای برگرداندن اعتماد مردمی شده است که با خواسته های کوچک اما حیاتی، تا پیش از این نمی توانستند تسهیلات دریافت کنند.

دکتر محبوبه رنجبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *