renault

درآمد رنو پس از خروج از ایران کاهش یافت

تصویر روز: شرکت خودروسازی رنو فرانسه که در نیمه نخست ۲۰۱۸ با رشد ۹.۸ درصدی درآمد خود مواجه شده بود در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران افت ۶ درصدی در درآمد خود را تجربه کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از پرس تی وی، شرکت خودروسازی رنو اولین ضرر خود را پس از بیرون رفتن از ایران در ماه جولای گزارش داد. رنو پس از اعلام بازگشت دور تحریم های آمریکا علیه ایران از ایران خارج شده بود .
بر اساس گزارش رنو، درآمد این شرکت در سه ماهه سوم سال میلادی جاری ۶ درصد کاهش داشته و به ۱۱٫۴۸ میلیارد یورو رسیده است .بیشترین کاهش درآمد مربوط می شود به بخش اتومبیل سازی بوده که با ۸٫۴ درصد کاهش به ۱۰٫۰۶ میلیارد یورو رسیده است.
طبق این گزارش درآمد رنو در نیمه اول سال ۹٫۸ درصد افزایش یافته بود. طی این مدت فروش رنو در بازار ایران ۲ برابر شده و به ۶۸۳۶۵ خودرو رسیده بود .
رنو در ماه ژوئن اعلام کرد که علیرغم تحریم های آمریکا به حضور خود در ایران ادامه می‌دهد. ولی در صحنه عمل چیز دیگری اتفاق افتاده است.
کارلوس غصن، مدیرعامل رنو با اشاره به اینکه از کل تولید ۳٫۷۶ میلیونی این خودرو سازی در سال گذشته، ۱۶۰ هزار اتومبیل در ایران فروخته شده، گفت:« ما در ایران آینده داریم، آن را ترک نمی کنیم» .
هر چند ماه بعد این گروه خودروسازی اعلام کرد که می خواهد از تحریم های آمریکا پیروی کند.
تیری بلوور، مدیر عملیات شرکت خودروسازی رنو گفت:« ما به دنبال فرصت های جدید کسب و کار هستیم، مخصوصا در آفریقا تا بتوانیم فرصت‌هایمان در ایران را جبران کنیم» .
رنو و رقیب فرانسوی آن PSA ، اولین شرکت های اروپایی بودند که پس از برداشته شدن تحریم های ایران در سال ۲۰۱۶ با عجله وارد ایران شدند تا بازار تقاضای آن را تامین کنند .
معامله اروپا با ایران پس از برداشته شدن تحریم ها به ۱۰ میلیارد دلار رسید. رنو سال گذشته قراردادی برای افزایش ۷۵ درصدی تولید در ایران امضا کرد ولی هرگز ساخت خودرو و سرمایه گذاری خود را شروع نکرد .
گروه PSA که اتومبیل های پژو و سیتروئن می سازد، طرح های خود را در ایران معلق کرد. مانند کاری که شرکت‌های انرژی فرانسوی توتال و انجی انجام دادند. هواپیماسازی ایرباس هم سفارش ساخت ۱۰۰ هواپیما را گرفته بود که از ایران رفت .
پژو در ماه مه گذشته ریسک تولید مشترک سالیانه ۲۰۰ هزار اتومبیل در ایران را اعلام کرده بود. این خودروسازی هم مانند رنو در ابتدا گفت فعالیت هایش را به خاطر تحریم‌ها متوقف نمی‌کند .
رنو و پژو هر دو در سال ۲۰۱۲ پس از تحریم ایران توسط آمریکا و اروپا از ایران عقب رفتند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *