پیش‌ بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران

تصویر روز: بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای اقتصاد جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را کاهش داد.

در حالی که با وجود اجرایی شدن توافق هسته‌ای هنوز بخش مهمی از تحریم‌های غرب علیه ایران باقی مانده است و به‌ویژه مراودات بانکی ایران از سر گرفته نشده است بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ را ۱٫۴ درصد کاهش داده است.

این نهاد بین المللی که در ژانویه ۲۰۱۶ و باتوجه به امضای برنامه جامع اقدام مشترک رشد اقتصادی ۵٫۸درصدی را برای ایران در این سال پیش‌بینی کرده بود در گزارش جدید خود این رقم را به ۴٫۴ درصد کاهش داده است.

بانک جهانی همچنین رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را ۱٫۶ درصد برآورد کرده و نوشته است افت قیمت نفت و بلاتکلیفی‌ها در مورد زمان برداشتن تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را کاهش داد.

این گزارش با اشاره به اجرایی شدن برجام افزود: کاهش تحریم‌ها درهای اقتصاد ایران را به‌روی تجارت و سرمایه‌های خارجی گشود. در آوریل ۲۰۱۶ تولید نفت ایران به ۳٫۶ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به تولید ماهانه در سال ۲۰۱۵ رشد ۲۵درصدی داشته است.

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود به سیاستگذاران اقتصادی ایران توصیه کرده است سیاست کنترل تورم را ادامه دهند و تک‌نرخی کردن ارز و حفظ ثبات نظام بانکی را در برنامه‌های خود لحاظ کنند. تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *