کری: باید حسن‌نیت خود را در اجرای برجام نشان دهیم

تصویر روز: وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر تعهد کشورش به رفع تحریم‌های ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کرده و گفت آماده نشان‌دادن حسن‌نیت در اجرای برجام است.

 به گزارش تسنیم جان کری این اظهارات را  پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در اسلو، پایتخت نروژ، بیان داشت.

در دیدار دو وزیر نارضایتی ایران از فرآیند لغو تحریم‌های مالی و بانکی مورد رایزنی قرار گرفت. اظهارات کری پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات ایرانی بارها بر عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش برای تسهیل تحریم‌های ضدایرانی تأکید کرده‌اند.

کری گفت که دولت آمریکا به‌صورت کامل به متن و روح توافق هسته‌ای پایبند بوده است. وی ادامه داد: «در حقیقت، من شخصاً از الزامات مطلق رفع تحریم‌ها فراتر رفته و به‌صورت شخصی با بانک‌ها، اصحاب کسب و کار و دیگران که طبعاً پس از چندین سال تحریم‌ها برای اقدام بدون اطلاع کامل از آنچه مجاز هستد و آنچه نیستند، بی‌میل هستند، وارد تعامل شده‌ام».

دیپلمات ارشد آمریکایی عنوان داشت واشنگتن در آنچه می‌تواند برای تشویق شرکت‌ها و بانک‌ها برای همکاری با ایران انجام دهد، محدودیت‌هایی دارد.

کری که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت او بارها برای ایرانی‌ها توضیح داده است که در آنچه از دست ایالات متحده برای تشویق شرکت‌ها به معامله با ایران برمی‌آید، محدودیت وجود دارد.

وی گفت که «رهبر معظم و وزیر خارجه ایران فشار می‌آورند» تا اطمینان یابند که ایران «هرچه سریع‌تر» به آنچه مستحقش است، دست یابد.

وی با این حال ادامه داد که حوزه‌هایی وجود دارند که دولت آمریکا می‌تواند برای نشان دادن حسن نیت خود در جاهایی که تردید وجود دارد،‌ کارهای بیشتری انجام دهد.

کری گفت: «فکر می‌کنم این امر اگر قرار باشد در آینده توافق‌هایی (با ایران) داشته و یا اعتباری برای حسن نیت در مذاکرات کسب کنیم، مهم باشد. برای ما مهم است که در اجرای این توافق حسن نیت نشان دهیم و من قصد دارم این کار را انجام دهم».

بانک‌های آمریکایی هنوز از همکاری با ایران بر اساس تحریم‌هایی که هنوز به‌قوت خود باقی هستند، محروم هستند. اعتقاد بر این است که همین امر منجر به توقف مبادلات ایران بر اساس دلار آمریکا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *