tejarat

تراز تجاری ایران با ترکیه منفی شد

تصویر روز: با افزایش ۳۷ درصدی صادرات ترکیه به ایران در نیمه نخست ۲۰۱۶ تراز تجاری ایران با این کشور به میزان ۳۹۸ میلیون دلار منفی شد.

آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی افت ۱۱ درصدی داشته است.

تجارت دو کشور که در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵٫۴۳۶ میلیارد دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به ۴٫۷۹۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در نیمه نخست امسال افزایش داشته اما واردات ترکیه از ایران کاهش یافته است.

صادرات ترکیه به ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن امسال با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲٫۵۹۷ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱٫۸۹۲ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

ایران با جذب ۳٫۶ درصد از کل صادرات ترکیه به عنوان هشتمین مقصد صادراتی ترکیه در نیمه نخست امسال شناخته شده است.

در عین حال واردات ترکیه از ایران در نیمه نخست ۲۰۱۶ با افت ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲٫۱۹۹ میلیارد دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن سال قبل ۳٫۵۴۴ میلیارد دلار گزارش شده بود.

ایران سهم ۲٫۲ درصدی در تامین کالاهای مورد نیاز ترکیه در نیمه نخست امسال داشته و در رتبه ۱۲ از این نظر قرار گرفته است.

بر ایران اساس برخلاف سال های گذشته، تراز تجاری ایران با ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ منفی بوده است و این کشور ۳۹۸ میلیون دلار کالای بیشتر به ایران صادر کرده است(نسبت به واردات از ایران).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *