روابط عمومی و استفاده از ابزارهای جدید

photo 2017 05 21 09 44 09

تصویر روز: امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیری که در حوزه ارتباطات به وجود آمده و در هر ثانیه میلیون‌ها اطلاعات رد و بدل می‌شود، حساسیت کار روابط عمومی که یکی از مهمترین وظایف محوله‌ اش اطلاع رسانی است، کاملاً مشهود است چرا که روابط عمومی ها به عنوان تولید کننده و ارائه کننده خدمات و اطلاعات به مخاطبان، مسئولیت سنگینی در شفاف سازی ارتباطی ، به رسمیت شناختن حق دسترسی مخاطبان به اطلاعات ، احساس مسئولیت و پاسخگویی در برابر آنها و ایجاد ارتباطات دوسویه و تعاملی با مخاطبان و مدیران و ضرورت به کارگیری فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات و روابط عمومی الکترونیک بر عهده دارند.

از سوی دیگر توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیر سریع تحولات در فضای رقابتی ، شرایطی را به وجود آورده که دیگر نمی‌توان به ابزارهای سنتی (رادیو و تلویزیون، بروشور، بنر، نشریات و …) روابط عمومی اکتفا کرد؛ بنابراین ضرورت استفاده از ابزارهای جدید اجتناب‌ناپذیر است.بر این اساس روابط عمومی‌‌ها باید بتوانند گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روش‌های سنتی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک، وظایف خود را انجام دهند و یا تلفیقی از روابط عمومی سنتی و الکترونیک را بکار گیرند؛ چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات رفته و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نیستند، بنابراین روابط عمومی‌ها باید بتوانند با استفاده از شیوه‌های نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهند.

در این میان با توجه به اینکه امروزه خواسته و نیاز مخاطبان بانک ها نیز تغییر کرده، برای اقناع آنها می توان از روش های خلاقانه در کنار استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی استفاده کرد. با توجه به افزایش تبادل دانش و آگاهی مشتریان و مخاطبان شبکه بانکی و بهره مندی آنها از ابزارهای ارتباطی جدید لازم است روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی بین مدیران و مخاطبان نیز همگام با پیشرفت های نوین از ابزارهای نوین بهره بگیرند.بنابراین استفاده از ابزارهای نوین و الکترونیک یکی از مولفه های ضروری در روابط عمومی مدرن است.

از انواع ابزار الکترونیک نیز می‌توان به وب سایت و اینترانت جهت درج اخبار و اطلاع رسانی، استفاده از شبکه های اجتماعی جهت اطلاع رسانی و تبلیغات ، پادکست ، استفاده از تلویزیون های شهری جهت انجام تبلیغات و نیز استفاده از اس ام اس های انبوه جهت اطلاع رسانی اخبار اشاره کرد که اینها بخشی از ابزارهای گوناگون روابط عمومی ها ی مدرن به شمار می روند .

روابط عمومی الکترونیک این موضوع را مطرح می کند که فناوری های جدید، ابزارهایی برای برقراری ارتباط هستند که در کنار مزایایی همچون سهولت دسترسی مخاطبان به خدمات مورد نیاز با هزینه کمتر ، کاهش هزینه های اطلاع رسانی ، سرعت بالا در انتقال اطلاعات و ایجاد تعاملات دو سویه با مخاطبان به صورت آنلاین و حذف کاغذ و حفظ محیط زیست ، هر کدام از این ابزارهای ارتباطی مخاطبان خاص خود را دارد.در روابط عمومی سنتی ، بیشتر ارتباطات عملاً به صورت یک طرفه برقرار شده و مطالبی که ارائه می شود ، محدود و غیر متنوع و برای همه مخاطبان با سلیقه های متفاوت یکسان است ، در حالی که در ارتباطات نوین ، امکان ایجاد ارتباط تعاملی و فرد به فرد فراهم است و می توان بسیار سریع و راحت با مخاطب ارتباط برقرار کرد و اطلاعات و اخبار بسیار متنوع تر و جذاب تری را براساس علایق خاص وی به او ارسال کرد.

بانک ملی ایران نیز در سال های اخیر در جهت همراستا شدن با تغییرات فضای کسب و کار در کنار استفاده از ابزارهای سنتی در استفاده از ابزار الکترونیک نیزگامهای اساسی برداشته است که از آن جمله می توان به راه اندازی سامانه سبا، سامانه بام، همراه بانک ملی،همراه بام ملی، سامانه ارسال پیام کوتاه (ساپتا)، استفاده از شبکه های مجازی( تلگرام، اینستاگرام، بله و…) اشاره کرد.

عصر کنونی برای روابط عمومی ها، در عین فرصت بودن، یک تهدید و در عین حال یک میدان آزمایش بزرگ است چراکه در عصر ارتباطات از تجهیزات و ابزارهای ارتباطی جا ماندن، یعنی جاماندن از غافله توفیق و توسعه. بنابراین همگام بودن مجموعه روابط عمومی یک سازمان با ابزارهای جدید ارتباطی و رسانه ای، این مهم را لازم می نماید که خود و سازمانشان را در برابر تحولات تجهیز کرده و گوی سبقت را از رقبا برباید.

سخن آخر اینکه آینده روابط عمومی، از آن روابط عمومی های آنلاین ، به روز و همگام با تکنولوژیهای نوین است و روابط عمومی سنتی و “پوستر چسبان” در این عرصه راه به جایی نخواهد برد.

حشمت الله حسینی
مدیر روابط عمومی بانک ملی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *