ارزش‌های سازمانی در سایپا

احد میرزایی

مدیریت ارتباطات وامور بین الملل سایپا

تصویر روز: یک ضرب‌المثل ژاپنی می‌گوید: به خاطر میخی، نعلی افتاد. به خاطر نعلی، اسبی افتاد. به خاطر اسبی، سواری افتاد. به خاطر سواری، جنگی شکست خورد. به خاطر شکستی، مملکتی نابود شد و همه اینها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود.

همه ما در سازمان خود، با مسئولیت‌هایی روبه‌رو هستیم، به هرکدام مان وظایفی محول شده و بر اساس وعده‌ای که در روز نخست کار و در بدو ورود، به خود و سازمان داده‌ایم، موظفیم این مسئولیت‌ها را به بهترین شکل انجام دهیم و از هیچ تلاشی برای دستیابی به اهداف کلان مجموعه دریغ نکنیم.

 اما گاهی همه چیز آنگونه که باید پیش نمی‌رود؛ مسئولیتی را می‌پذیریم، کار را شروع می‌کنیم، شاید همه تلاش خود را نیز در راستای نیل به اهداف انجام دهیم، اما در نهایت مشاهده می‌کنیم که نتیجه آنطور که خواستیم نشد و نتوانستیم به آنچه مقرر کرده بودیم دست یابیم.

اشکال کار کجاست؟ آیا به قدر کافی تلاش نکرده‌ایم؟ آیا کار محوله فراتر از توان ما بود؟ آیا عوامل بیرونی مانع دستیابی به اهداف شد؟ به نظر می‌رسد در اینگونه مواقع باید چند گام به عقب بازگردیم و موضوع را از قبل‌تر بررسی کنیم، این درست است که کاری به عهده ما قرارداده می‌شود و تعهد سازمانی و مسئولیت‌پذیری ما را موظف به انجام آن می‌کند اما قبل از این پذیرش باید ببینیم سطح توانایی و دانش ما برای انجام آن وظیفه در چه حدی است؛ آیا تجربه کافی برای انجام آن وجود دارد، آیا تاکنون به صورت علمی و تخصصی یا بهتر بگوییم «آکادمیک» آن را تجربه کرده‌ایم.

امروزه در جوامع توسعه یافته، موضوع خودشناسی و آموزش آن به کودکان امری است که در سیستم آموزشی و نهاد خانواده بسیار مورد توجه قرار دارد، افراد به عنوان واحدهای اجتماع، از همان بدو ورود به دنیای یادگیری می‌آموزند که چگونه توانایی خود را محک بزنند و با واقع‌بینی بدانند که چه می‌دانند و چه نمی‌دانند! آنها می‌آموزند که ناتوانی در انجام کاری را معمولا به عنوان یک ضعف یا کمبود تلقی نکنند بلکه آن را نخستین پله برای بالارفتن از نردبان موفقیت به شمار آورند.

پیش از هر کاری با خودشناسی، از سطح توانایی و قدرت انجام کار آگاهی یابیم و با درایت، عقلانیت و به طور اصولی فعالیت‌های محوله را به سرانجام برسانیم و فراموش نکنیم پذیرش مسئولیت‌ها براساس دانش، توانایی، تخصص و مهارت لازم و کافی از جمله مصادیق رفتاری ارزش‌های سازمانی در سایپاست.

منبع: گسترش صنعت

It's only fair to share...Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone
  • ppahost
  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده + 3 =