تلاش ایران و پاکستان برای احیاء مناسبات اقتصادی

تصویر روز: سفیر پاکستان با اشاره به علاقه ایران و پاکستان برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اظهارداشت: متأسفانه تحریم‌ها موجب شده‌بود تا سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان به میزان قابل توجهی کاهش یابد، اما با پایان تحریم‌ها شرایط برای احیاء روابط فراهم شده و اقدامات برای توسعه مبادلات تجاری آغاز شده‌است.‏

نورمحمد جادمانی گفت: تاکید مقامات ارشد دولت‌های ایران و پاکستان برتوسعه مناسبات تجاری و افزایش تبادل هیات‌های تجاری در ماه‌های اخیر مبین علاقه دو کشور برای توسعه روابط تجاری است.‏

وی با اشاره به هیات تجاری متشکل از صادرکنندگان برنج پاکستان که به ایران سفر کرده‌اند، گفت: حضور پررنگ صادرکنندگان پاکستانی و استقبال گرم تجار ایرانی، مقدمات از سرگیری همکاری‌های دو جانبه را فراهم خواهدکرد‏.

وی به عنوان نماینده دولت پاکستان در ایران ابراز امیدواری کرد که در کنار روابط دیپلماتیک، تعاملات اقتصادی دو کشور نیز هرچه سریعتر توسعه یافته و فاصله ایجاد شده حذف شود.‏

نورمحمد جادمانی در خصوص حوزه‌های اقتصادی و تجاری که دو کشور می‌توانند همکاری‌کنند، توضیح‌داد: از طرف ایران مواد نفتی و پتروشیمی و از سوی پاکستان نیز برنج می‌توانند محورهای اصلی همکاری دو کشور باشند، چنانکه هیات تجاری که به ایران سفر کرده متشکل است از صادرکنندگان برنج پاکستانی که آماده همکاری با ایران هستند.‏

وی قطع ارتباط بانکی را اصلی‌ترین مشکل پیش روی همکاری اقتصادی دو کشور دانست، و تاکید کرد: برای حل این مشکل و برقراری رابطه بانکی، اقداماتی قابل توجهی از سوی هر دو طرف انجام گرفته و همچنان ادامه دارد.‏

همچنین محمد شفیق رئیس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان که ریاست هیأت تجاری این کشور در سفر به ایران را نیز برعهده داشت، گفت: انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان یک هزار و ۵۰۰ عضو دارد و کشور پاکستان سالانه ۴ میلیون تن برنج به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌کند.‏

وی در مورد میزان صادرات برنج پاکستان با بیان اینکه تا ۵ سال پیش سالانه ۳۵۰ هزار تن برنج به ایران صادر می‌کردند، افزود: اما به دلیل مشکلات پیش آمده این رقم در سال‌های اخیر به ۱۰ درصد این رقم کاهش یافته که به دنبال افزایش آن تا ۳۰ درصد واردات برنج ایران هستیم.

همچنین علی صرافان رئیس هیأت مدیره شرکت پرنیان ایمن تجارت گیتی که در مراسمی میزبان هیات تجاری کشور پاکستان بود با بیان اینکه محصولات محسن علاوه بر ایران به بازار کشورهای منطقه خاورمیانه نیز صادر می‌شود، افزود: این برند موفق شده محصولات خود را به کشورهایی چون عراق، قطر، امارات و بحرین صادرکند.‏

وی تصریح‌کرد: بخشی از محصولات این برند مانند برنج و چای وارداتی بوده و علاوه بر بازار داخلی به کشورهای منطقه صادرات مجدد می‌شود و محصولات دیگری چون روغن، زیتون و انواع کنسروها نیز در سبد صادراتی این مجموعه قراردارد.‏

صرافان تاکیدکرد: با توجه به جمعیت خاورمیانه این منطقه بازار مناسبی برای صادرات و صادرات مجدد مواد غذایی و خوراکی است که می‌تواند منافع اقتصادی قابل توجهی را برای کشور ایجاد کند.‏

شاهرخ خزاعی مدیرعامل پرنیان ایمن تجارت گیتی نیز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بازار برنج‌های وارداتی در اختیار محسن است، گفت: برای سال جدید بسته‌بندی و عرضه میوه در داخل کشور و بازارهای منطقه با همکاری همتایان خارجی در دست بررسی است.‏

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل تبادلات مالی و بانکی برای همکاری با کشور پاکستان وجود دارد، افزود: دو کشور برای حل این مشکل اقداماتی کرده‌اند که با رفع این مانع تجارت میان دو کشور سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد‌ که از آن جمله واردات برنج از پاکستان است که کیفیت بالایی داشته و می‌تواند بخشی از بازار برنج‌های وارداتی کشور را به خود اختصاص دهد.‏

خزاعی در پایان با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور در حوزه تولید نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده‌است، تصریح‌کرد: مقرر شده با همکاری یک شرکت نروژی در حوزه تولید، پرورش و صادرات ماهی ورود کرده و در آینده‌ای نزدیک این پروژه اجرایی خواهد شد.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *