بازار آشفته لوازم خانگی

تصویر روز: این روزها صنعت لوازم خانگی ایران روزهای آشفته ای را سپری می کند. بسیاری از شرکت های واردکننده در حالی خودرا به عنوان نماینده رسمی برندهای معتبر خارجی معرفی می کنند که یا اصلا گواهی نمایندگی رسمی را دریافت نکرده و یا اعتبار گواهی آنان به پایان رسیده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  این روزها صنعت لوازم خانگی ایران روزهای آشفته ای را سپری می کند. بسیاری از شرکت های واردکننده در حالی خود را به عنوان نماینده رسمی برندهای معتبر خارجی معرفی می کنند که یا اصلا گواهی نمایندگی رسمی را دریافت نکرده و یا اعتبار گواهی آنان به پایان رسیده است.

تجربه تلخ خرید کالاهای خارجی به دلیل تفکر کیفیت بیشتر و در نهایت عدم وجود خدمات پس از فروش مناسب باعث گردید که خریداران به شرکت هایی که نمایندگی رسمی برند مورد علاقه شان بوده روی بیاورند تا پس از خرید محصول و در هنگام بروز مشکل، خدمات پس از فروش مناسبی را دریافت کنند.

پس از انتشار خبر «ال کا ایران» مبنی بر الزام واردکنندگان لوازم خانگی به دریافت نمایندگی رسمی در ایران مشخص شد که برخی از شرکت های واردکننده هیچگونه گواهی نمایندگی رسمی برای توزیع کالاهای خود در ایران را نداشته و به دروغ خود را نماینده رسمی شرکت مادر معرفی کرده اند.

یکی از برندهایی که در طی دو سال گذشته فعالیت تبلیغاتی گسترده ای در ایران داشته، برند بکو ترکیه است. تبلیغات گسترده شرکت واردکننده در سطح فضای شهر، مترو تهران و صدا و سیما با عنوان نماینده رسمی بکو در ایران باعث جلب اعتماد مشتریان شده و در این شرایط به فروش کالاهای خود مشغول هستند.

اما برخلاف ادعای شرکت بهستان تجارت ارس که خود را به عنوان نماینده رسمی شرکت لوازم خانگی بکو در ایران معرفی کرده و تبلیغات گسترده ای نیز در سطح فضای شهر، مترو و فضای مجازی انجام داده است، بکو در ایران نماینده رسمی ندارد.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» بر اساس اسناد موجود در سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور، آخرین مجوز نمایندگی شرکت بهستان تجارت ارس در تاریخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۴ به اتمام رسیده و از این تاریخ هیچ شرکتی در ایران مجوز فعالیت این برند را دریافت نکرده است.

8obpt

بر اساس این گزارش کالاهای کوچک وارداتی نیازی به مجوز وزارت صنعت نداشته و هر واردکننده ای می تواند کالاهای ریز را وارد بازار کرده و به فروش برساند اما در خصوص کالاهای بزرگ مانند ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و … شرکت واردکننده موظف به دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است چرا که در غیر این صورت نمی تواند گارانتی معتبری را جهت خدمات پس از فروش محصول خود ارائه کند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که شرکت بهستان تجارت ارس واردکننده کالاهای ریز مانند چای ساز، چرخ گوشت و … نبوده که بر اساس بخش نامه وزارت صنعت نیازی به دریافت مجوز از این وزارتخانه نداشته باشد. از طرفی ارائه مدارک نماینده رسمی بودن آن شرکت به وزارتخانه الزامی است تا مجوز برای آن شرکت به عنوان نماینده رسمی شرکت مادر صادر شود.

اما پرسش اینجاست که چگونه این شرکت به راحتی در حال تبلیغات گسترده محصولات بکو با عنوان نماینده رسمی این شرکت در ایران بوده و حتی این تبلیغات در ماه رمضان سال جاری از طریق صدا و سیما به صورت مداوم در حال پخش بوده است؟

در حال حاضر و پس از گذشت ۲ سال از ابطال گواهی نمایندگی رسمی برند بکو در ایران، پس از ورود به سایت شرکت بهستان تجارت ارس مشاهده خواهیم کرد که این شرکت کماکان خود را به عنوان نماینده رسمی برند بکو در ایران معرفی می کند!!!

gyibr

عدم نظارت درست بر شرکت های واردکننده باعث شده تا در این آشفته بازار لوازم خانگی ایران برخی از شرکت ها  مشتریان خود را نماینده رسمی شرکت های مادر معرفی کنند.

اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل کدام بخش و نهاد پاسخگوی خسارت های مالی مشتریان این برندها خواهد بود، مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *