روابط عمومی در آیینه فردا

untitled
محمود افشاری

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه آسیا 

تصویر روز: روابط عمومی مطلوب روابط عمومی است‏ که به پژوهش و تحقیق در نیازهای افکار عمومی بپردازد. دارای کارکنانی با روحیه، خلاق،مبتکر و نوآور که نسبت به اهداف سازمان‏ آگاهی کامل داشته باشند.

به عبارت دیگر برای خود نقش‏ مدیریتی قایل شده و در این حوزه تمامی‏ وظایف مدیریتی را ایفا کند.ایجاد ارتباط دو سویه از مهم ترین وظایف ارتباطی روابط عمومی است. باید ازگرایش‏های انحصاری به‏ ارتباطات رسانه‏ای اجتناب کرده و به ارتباطات‏ سازمانی و مدیریتی با رویکرد تفاهمی توجه‏ کرد.

پایبندی به اصول‏ اخلاقی و حرفه‏ای روابط عمومی با ایجاد نظامنامه‏ای خاص که می توان از طریق آموزش‏های دانشگاهی و ضمن‏ خدمت با تخصصی‏تر شدن این حرفه به آن دست‏ یافت.روابط عمومی ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می توانند سازمان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد.

حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثربخش نخواهد بود. توسعه و عملکرد نهاد های فعال در کشور وابسته به توسعه روابط عمومی ها است. یکی از مبانی توسعه سازمانی، روابط عمومی است. به دلیل آن که روابط عمومی، پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان است. روابط عمومی با پذیرش نقش هایی همچون : آینده نگری، بحران ستیزی، اعتبار سازی، فرهنگ سازی و.. نقش مهمی در توسعه سازمانی بازی می کند.

توسعه سازمان ها و شرکت ها نیز در یک فرآیند جامع تر و کلی تر موجب توسعه کشور و قدرتمند شدن آن می شود. روابط عمومی به موازات جامعه و تغییرات تکنولوژی های ارتباطاتی می بایست رشد و تغییر کند. هنگامی که خدمات دهی روابط عمومی می تواند به صورت الکترونیک انجام شود،می بایست ارتباط با مخاطب و رفع نیاز های ارتباطی ایشان به صورت غیرحضوری امکان پذیر باشد.

این اساس چرایی استفاده از شبکه های اجتماعی توسط روابط عمومی هاست. شبکه های اجتماعی فرصت های ویژه ای را برای روابط عمومی ها ایجاد کرده اند. ارزان، در دسترس و آسان. یکی از چالش های اصلی و شاید مهمترین چالش این است که اهمیت روابط عمومی الکترونیک هنوز بطور شایسته ای درک نشده است. رسانه های الکترونیکی به دلیل امکان تعامل بیشﺗر با مخاطب، قابلیت انعطاف و داشتن ظرفیت درگیری باﻻی رسانه ای، جایگاه ویژه ای در عرصه اطﻼع رسانی دارد .

روابط عمومی الکترونیک، روش به کار گرفتن فناوری جدید ارتباطی و رسانه‌های نوین اطلاع‌رسانی برای ارایه خدمات منطبق بر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان به طور لحظه‌ای به منظور تحقق بخشیدن به هدف‌های روابط عمومی است. روابط عمومی کارآمد برای آنکه بتواند همگام با تغییرات تکنولوژیبک و همگام با مخاطبان امروزی سازمان حرکت و نوآوری و فعالیت داشته باشند، ملزم به تجهیز شدن به آخرین یافته‌ها و روش‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و نیز زبان روز مخاطبان است.

آموزش بخش جدایی ناپذیر کار روابط عمومی است. جنس کار روابط عمومی می طلبد که دائم در حال آموزش باشیم. توجه به امر آموزش از اولویت های اصلی روابط عمومی است. روابط عمومی باید بداند که در قبال آینده ای که به شکل عجیبی به دانش و تکنولوژی وابسته است باید چه کند؟ دادن پاسخ علمی به این سوال نیازمند استفاده از علم آینده پژوهی است. نیاز به آینده پژوهی از نیازهای اساسی مدیریت های روابط عمومی خواهد بود.

آینده نه چندان دور روابط عمومی آینده ای است مکالمه محور، محتوا محور که صراحت و شفافیت ویژگی اصلی آن است. دانش محور است. جلب اعتماد مدیران ارشد ، استقبال و استفاده از آخرین تکنولوژی های ارتباطی، آموزش مداوم همکاران، رصد دائم و بی وقفه مخاطبان، شناخت و کشف نیاز ها و سلایق گوناگون جامعه و… همگی این امکان را به ما میدهد که چشم انداز درستی از روابط عمومی در آینده ترسیم و اجرا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *