nazari saipa

ارتباطات موثر؛ پیشرانه سازمان موفق

تصویر روز: برای پی‌بردن به ضرورت ارتباطات موثر کافیست که بگوییم, هر سخنی بدون ایجاد ارتباط ، گویی چیزی است نظیر «باد در دست». همانگونه که گرفتن باد در دست امر بیهوده‌ای است, سخن گفتن بدون تعامل هم بیهوده است.

بنا به اعتقاد نظریه پردازان علوم ارتباطات؛ امروزه نقش روابط‌عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه دارد. روابط‌عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه‌‌های جدید این علم در عصر ارتباطات است. بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.

اما ارتباطات موثر چگونه می‌تواند نقش خود را به عنوان پیشرانه و موتور محرک یک سازمان ایفا کند؟ برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه کرد :
نخست آنکه بدانیم روابط‌عمومی پیشرو باید نقش مشاور اخلاقی سازمان را عهده‌دار شود. به عبارت دیگر مسئولین روابط عمومی‌ها باید در علم اخلاق کاملا خبره و در تجزیه و تحلیل اخلاقی نیز فرهیخته باشند. امروزه سازمان‌‌های آینده‌اندیش در حال پذیرفتن این عقیده هستند. رشد علم اخلاق روابط‌عمومی این اطمینان را حاصل خواهد کرد که می توان با یک عملکرد مثبت به انجام وظایف اساسی خود پرداخت.

دوم اینکه لازمه یک سازمان پویا توجه به بازخوردهای برون و درون سازمانی است, روابط عمومی به عنوان حسگر اصلی سازمان‌های زنده باید بتواند هر علامتی را در درون یا برون سازمان دریافت کرده و با تجزیه و تحلیل عالمانه, در حکم مشاور مدیر سازمان ، سطح خود را از یک نهاد اجرایی به یک نهاد تصمیم‌گیرنده ارتقاء دهد. در واقع روابط‌عمومی به عنوان یک مفهوم و یک فعالیت، ارتباطی مستقیم با محیط‌هایی دارد که در آنها افکار عمومی بر فعالیت فعالان اجتماعی تاثیر گذار است و مسئولیت اجتماعی در روابط‌عمومی از ارکان اصلی آن به حساب می آید.

آنچه که مسلم است این است که بدانیم جایگاه روابط عمومی در کشور تنها با ثبت یک روز به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» احراز نخواهد شد, برای دستیابی به جایگاه واقعی ، این نهاد لازم است با تسری نگاه بهره‌ورانه در سازمان بتواند جایگاه خود را به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌ساز سازمانی مطرح کند. با چنین رویکردی می‌توان به توسعه و تحول واحدهای روابط‌عمومی در کشور امیدوار بود.

مجتبی نظری
معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *