برگزاری هفتمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت

در ابتدای این مراسم، امیرعباس تقی‎‌پور، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی ضمن ابراز خرسندی از حضور گسترده فعالان روابط‌عمومی در طول برگزاری سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و هفتمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت، به تشریح اهداف و سیاست‌های این ستاد در خصوص برگزاری هر چه باشکوه‌تر هفته روابط‌عمومی پرداخت.0K9A7140
در ادامه این کنفرانس دکتر حمید شکری خانقاه به ارایه مقاله «عوامل موثر بر مدیریت شهرت» پرداخت.
وی در این مقاله با اشاره به اینکه مردم اغلب کلمات شهرت، تصویر ذهنی و نام تجاری را اشتباهاً به جای یکدیگر در نظر می‌گیرند، ادامه داد: در مقابل شهرت سازمانی، جذابیت‌های کلی یک شرکت را به تمامی مؤلفه‌هایش شامل کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران‌، گزارشگران و عموم مردم نشان می‌دهد. بنابراین شهرت شرکت تصاویر ذهنی‌ای که مردم از شرکت دارند را یکپارچه می‌کند و وجهه و وضعیت شرکت را در برابر رقبا نشان می‌دهد.
شکری خانقاه در ادامه با اشاره به اینکه شهرت عبارت است از آنچه بتواند باعث سرعت، سهولت و سادگی ارتباطات، انتخاب‌ها و شناسایی و شناساندن شود، ادامه داد: شهرت سازمانی یا شخصی عصاره‌ای از وعده‌ها، تعهدات، تجربیات و عوامل وابسته ابزاری و رفتاری است که نتیجه آن وجهه، جایگاه، ارزش ویژه و دارایی پنهان برای ایجاد شهرت فردی و یا سازمانی است.
بررسی مواردی همچون مدیریت شهرت سازمانی، آبشخورهای شهرت، مساله‌شناسی مدیریت شهرت، استراتژی‌های مدیریت شهرت، برنامه ارتباطی مدیریت شهرت و مواردی از این دست، عوامل موثر بر مدیریت شهرت برخی دیگر از موارد مطرح شده در این مقاله بود.

0K9A7249
دکتر احمد یحیی‌ایله‌ای به عنوان دومین سخنران این کنفرانس به ارایه مقاله‌ای با عنوان «الگوی کاربردی مدیریت شایعات سازمانی» پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در این کارگاه تمرکز بر تبیین راهبردهای مدیریت شایعات درون سازمانی و راهبردهای مدیریت شایعات برون سازمانی است، گفت: الگوی کاربردی مدیریت شایعات سازمانی یک مدل اجرایی است که روابط‌عمومی‌ها کمک کند تا به بهترین شکل ممکن به اداره شهرت و خوشنامی سازمان خود در درون و بیرون سازمان بپردازند.

دکتر یحیایی ایله‌ای در ادامه این مقاله گفت: این مدل با توجه به مطالعات علمی و تجربی در سازمان‌های ایرانی تهیه شده است و قابلیت الگوبرداری برای سایر سازمان‌های کشور را داراست.
همچنین در این مقالات به پرسش‌هایی همچون چرا شایعات سازمانی بوجود می‌آیند؟ چگونه بحران‌ها شایعات را تشدید و مدیریت می‌کنند؟ چگونه شایعات سازمانی بحران‌زا هستند؟ عوامل و موانع شکل‌گیری و قدرت‌گیری شایعات چیست؟ و چگونه می‌توان شایعات را مدیریت کرد؟ پاسخ داده شد.

0K9A7393
برگزاری پنل تخصصی ارتقای شهرت سازمان؛ فرصت‌ها و محدودیت‌های روابط‌عمومی بخش بعدی هفتمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت بود.
دکتر داود زارعیان، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی، اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط‌عمومی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، رامین رادنیا، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و صمیم مرادی روزبهانی، سرپرست معاونت آمادگی و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران حاضران در این پنل بودند که به ارایه تجارب و دستاوردهای خود در خصوص موضوع اصلی پنل پرداختند.

0K9A7458
مراسم اهدای مدال زرین روابط‌عمومی به یکی از مدیران حامی روابط‌عمومی در حوزه صنعت بخش بعدی این کنفرانس بود که با حضور سرکارخانم سعیدی، رییس فراکسیون روابط‌عمومی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این بخش ششمین مدال زرین روابط‌عمومی به دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان توسط دکتر یونس مظلومی، که پیش از این به عنوان مدیر حامی روابط‌عمومی در حوزه صنعت انتخاب شده بودند، اهدا شد.

0K9A7734

0K9A7799
ارایه مقاله «مدیریت شهرت در شرایط بحرانی» توسط اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط‌عمومی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بخش بعدی این کنفرانس بود.
رمضانی در این مقاله ضمن مطالعه مورد زلزله کرمانشاه، به تاثیر این پدیده بر جمعیت هلال احمر پرداخت.
رمضانی در این مقاله گفت: زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه یک بحران رسانه ای-اجتماعی جدید را در ایران ایجاد کرد که به دلیل تغییر در بافت رسانه‌ها ماهیتی متفاوت یافت. جمعیت هلال احمر یکی از سازمان‌های اصلی درگیر در این بحران بود که شهرت و اعتبار یکصدساله‌اش دچار چالشی مقطعی شد که بررسی آن می‌تواند نتایج قابل تاملی برای نحوه مدیریت شهرت سازمان در شرایط بحرانی و تاثیر تغییرات جدید رسانه‌ای در این حوزه داشته باشد.
همچنین در این مقاله به پرسش‌هایی بحران‌های رسانه‌ای چه تاثیری بر نحوه مدیریت شهرت سازمان می‌گذارند و در چنین شرایطی شهرت سازمان را چگونه باید حفظ و نگهداری کرد؟ ظهور شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فردی بر مدیریت شهرت در شرایط بحرانی چه تاثیری گذاشته‌اند؟ پاسخ داده شد.

0K9A7955
مینا عینی‌فر با ارایه مقاله «مدیریت شهرت در فضای مجازی» به عنوان آخرین سخنران در این کنفرانس حضور داشت.
وی در این مقاله گفت: شهرت در فضای مجازی شکل تازه‌ای از روابط‌عمومی در دنیای مدرن را ایجاد کرده است که قواعد مخصوص به خودش را دارد. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های جدید، به خصوص آنهایی که بر پایه فضای مجازی و فعالیت‌های دیجیتال ایجاد می‌شوند اکنون فاقد واحدی به نام «روابط‌عمومی» هستند و بخش بزرگی از این فعالیت‌ها به شکلی متفاوت نسبت به گذشته و سازمان‌های سنتی پیش می‌رود. از جمله توسط واحدهای بازاریابی (مخصوصا در بخش شبکه‌های اجتماعی) و پشتیبانی که عملا بسیاری از مسئولیت‌های روابط‌عمومی را عهده‌دار شده‌اند و وظایفش را بازتعریف کرده‌اند.
به طور کلی در بررسی مدیریت شهرت در فضای مجازی که بخش بزرگی از آن تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی است، می‌توان به دو بخش اشاره کرد؛ اول مدیریت شبکه‌های رسمی یا غیررسمی متعلق به یک سازمان که توسط خود سازمان اداره می‌شوند و دوم مدیریت شهرت در فضاهایی که تحت کنترل و مدیریت سازمان نیستند و توسط دیگران اداره می‌شوند.
زمانی که بحث بحران شهرت و مدیریت بحران در حیطه شهرت سازمان مطرح می‌شود، بخش دوم و توان مدیریت آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اهمیت پیشگیری از بحران و در نظر گرفتن تمامی احتمال‌ها پیش از هرگونه اقدامی توسط سازمان در این مورد بسیار حائز اهمیت است و بخش مهمی از اقدامات سازمان را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر مدیریت موارد پیش‌بینی نشده و دادن پاسخ صحیح به بحران‌ها و تنویر افکارعمومی مهارتی است که در دنیای امروز تمامی سازمان‌ها به خصوص آنهایی که بیش از دیگران در محیط‌های مجازی فعالیت می‌کنند به آن نیاز وافر دارند. همچنین در این حیطه می‌توان به بحران‌های کوچک عمدی اشاره کرد که نام سازمان را بر سر زمان‌ها می‌اندازند و آگاهانه برای مدتی سازمان را فارغ از بحث‌های اخلاقی درستی یا نادرستی این روش در معرض توجه قرار می‌دهند.
در بخش شبکه‌های متعلق به سازمان می‌توان از محیط‌های مجازی از جمله وب‌سایت و وبلاگ، صفحات سازمان در شبکه‌های اجتماعی و محیط‌های نظردهی درباره محتواهای تولیدی سازمان در فضای مجازی، ای‌میل‌ها و همچنین پاسخگویی در این فضاها اشاره کرد. تمامی فضاهایی که سازمان خود در آنها محتوا ایجاد می‌کند و روند آنها را طبق برنامه‌ریزی خودش مشخص می‌کند.

0K9A8017
در بخش فضاهای مجازی که متعلق به سازمان نیستند و توسط دیگران اداره می‌شوند می‌توان به محیط‌هایی از قبیل صفحات اینفلوئنسرها، صفحات و محیط‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف، صفحات شخصی مخاطبان معمولی و همچنین فضاهایی که رقبای سازمان در آنها فعال هستند اشاره کرد. یعنی تمامی فضاهایی که مستقیما در کنترل سازمان نیستند اما می‌توانند در ایجاد تصویر مثبت یا منفی از سازمان در ذهن مخاطبان نقش داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *