samaneh

راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک و میز خدمت در وزارت صنعت

تصویر روز :  نصب و راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک، ایجاد میز خدمت، ارایه آموزش همگانی به مردم در زمینه حقوق و تکالیفشان از طریق وسایل نوین ارتباطی از جمله مهمترین اقدام های وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای صیانت از حقوق شهروندی بوده است.

به گزارش ایرنا از وزارتخانه یاد شده، کمیته صیانت از حقوق مردم در این وزارتخانه با حضور معاونت توسعه مدیریت و منابع (رئیس)، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد (دبیر)، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، روسای مراکز حراست، نوسازی و تحول اداری، دفاتر حقوقی و امور مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌منظور ایفای وظایفی از جمله تعیین مصادیق اختصاصی حقوق متقابل مردم و دستگاه، تهیه برنامه عملیاتیِ صیانت از حقوق مردم، بازنگری در قوانین و مقررات در جهت ثبت حقوق مردم در ستاد و تمام واحدهای تابعه و وابسته به این وزارتخانه تشکیل شده است.
در همین راستا دبیرخانه این کمیته (دفتر مدیریت عملکرد) اقداماتی همچون انجام بازرسی میدانی در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با پیشگیری از فساد و صیانت از حقوق مردم را نیز به انجام رسانده است.

** سنجش رضایتمندی
سنجش رضایتمندی با نصب و راه اندازی سامانه نظرسنجی الکترونیک انجام پذیرفته و همچنین در همه ساختمان‌های حوزه ستادی در محل ورودی نصب شده و نتایج سالیانه اجرای طرح نظرسنجی از ارباب رجوع در واحدهای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز انجام پذیرفته است.
در این راستا، فرم‌های مورد عمل متناسب با انواع فعالیت و خدمت دستگاه اجرایی تدوین شد و در دسترس مراجعان در پورتال این وزارتخانه قرار گرفت و همه فرآیندها و خدمات به همراه فرم‌ها و شناسنامه مصوب خدمات با همه اطلاعات برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است.
بررسی، بازنگری و اصلاح مستمر فرآیندهای اداری و حذف رویه های زاید یا مخل در خدمت رسانی مطلوب و روان به مراجعان از آغاز سال، برنامه ریزی ها و روند جریان کاری مشخص شده و بنا بر ضرورت در به روز رسانی شناسنامه خدمات و اصلاح فرآیندهای مرتبط با خدمات وزارتخانه با همکاری معاونت های حوزه ستاد، موسسات و سازمان های تابعه، بررسی شناسنامه و اصلاح فرآیند ها در حال انجام و پیگیری است.

** بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع
اقدام هایی همچون اصلاح ضوابط، مقررات، فرایندها و دستورالعمل ها، کاهش تعداد مجوزهای کسب و کار، صدور مجوزها، بررسی نتایج هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار (وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه برگزیده در دومین همایش ملی بهبود محیط کسب و کار معرفی و مورد تقدیر قرار گیرد)، رسیدگی به موضوعات حقوقی، تشکیل کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید انجام پذیرفته است.

** ایجاد میز خدمت با رعایت الزام های مندرج در دستورالعمل اجرایی
میز خدمت با هدف تکریم ارباب رجوع و دستیابی آسان و سریع به خدمات دولتی در عمده ساختمان‌ها و ورودی سازمان‌های وابسته ایجاد شده است.

** ارائه آموزش همگانی به مردم
برپایه این گزارش، به منظور ارائه آموزش به کارکنان دولت مجوز برگزاری ۲ دوره حقوق شهروندی و حقوق شهروندی در نظام اداری برای ستاد، استان‌ها و واحدهای وابسته از کمیته سرمایه انسانی دریافت شده که این موضوع برای اجرا به استان ها و دستگاه های وابسته ابلاغ و برای برگزاری ستاد در دستور کار قرار گرفته است.
در رابطه با آموزش مردم ۲ سامانه نرم افزار موبایل «شاتا نیوز» و نرم افزار موبایلی اطلاع رسانی خدمات بر روی بستر تلفن همراه راه اندازی شده است.
نرم افزار موبایل شاتا نیوز همانند سامانه شاتا نیوز همه اخبار تخصصی وزارت بر روی بستر موبایل نمایش می دهد و نرم افزار موبایلی اطلاع رسانی خدمات همه مراحل خدمات قابل ارائه در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری به همراه مراحل و الزامات برای اطلاع شهروندان معرفی می‌کند.

** ایجاد دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز مردم
با معرفی نماینده وزیر در حوزه پاسخگویی و دسترسی آزاد به اطلاعات، داده های مورد نیاز در اختیار خدمت گیرندگان وزارت در سامانه پاسخگویی قرار گرفته و به منظور معرفی نمایندگان معاونت های حوزه ستادی و سازمان‌های استانی مکاتبات لازم انجام که برای نمایندگان معرفی شده در سامانه پاسخگویی به سوالات شهروندان نام کاربری تعریف شده است.
نظرات پیشنهادی به سازمان اداری و استخدامی کشور پیرامون تصویبنامه حقوق شهروندی در نظام اداری ارسال شده و تاکید بر تعامل بین دستگاه های اجرایی و ارائه تجارب موثر این اداره کل در خصوص نقطه نظرات اصلاحی اعلام شده است.
برای تحقق حقوق شهروندی باید به عوامل فرهنگی، مذهبی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی در جامعه توجه شود. مشخص کردن گستره حقوقی، حقوق شهروندی، افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به حقوق و مسئولیت های شهروندی، توسعه دانش و مهارت شهروندی، شناسایی و پذیرش تفاوت ها، توسعه نگرش شهروندی، قانون مداری، مسئولیت پذیری، انتقادگری و انتقادپذیری، تشریح قیدهای کلی در برخی از فصول قانون اساسی و فراهم آوردن زمینه ها و حمایت های لازم از فعالیت نهادهای مدنی، گروه ها، تشکل ها، انجمن ها و … از آن جمله اند.
تقویت شیوه های همکاری و کار گروهی، تصمیم گیری به شیوه شورایی، توانمندسازی افراد برای استدلال و نقد کردن، تقویت مهارت های موثر ارتباطی، مدیریت مشترک فعالیت ها و کارهای محلی، حضور فعال در کارها و فعالیت های محلی و ارتقای فرهنگ گفتمان و دفاع از ایده ها و مواضع دیگر، روش ها و راهکارهای ایجاد و تقویت مهارت شهروندی هستند.
به گزارش ایرنا، ٢٩ آذرماه ۱۳۹۵، منشور ۱۲۰ ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *