معظمی: باید تولید را به اهلش واگذار کنیم

نصویر روز : منصور معظمی معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت‌: ایدرو سازمانی استراتژیک و سیاستگذار و اجرا‌کننده است که وظیفه آن توسعه و هدایت صنعت است‌.
به گزارش تصویر روز ، معاون وزیر صنعت درگفت‌وگو با جهان‌ صنعت افزود‌: ایدرو براساس اساسنامه خود سه وظیفه کلیدی دارد؛ یکی توسعه‌گری آن است‌. نقش دوم آن سرمایه‌گذاری و نقش سوم آن وظیفه حمایتی است‌.

توسعه صنعتی در کشور را در اولویت داریم که تقریبا با ایدرو شروع می‌شود‌. ایدرو بیش از ۲۵۰ واحد و طرح و مجموعه را راه‌اندازی و بعد واگذار می‌کند‌. ما در حال برگشت و احیای ایدرو به گذشته هستیم‌. اینکه بسازیم و تولید کنیم اما به اهلش واگذار کنیم‌. ما معتقدیم چیزی که به عنوان خصوصی سازی در کشور انجام شده بسیار از جایگاه اصلی آن فاصله دارد و در بسیاری از موارد رهاسازی شده است‌.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد‌: ورود من در ایدرو با برجام همگام شد‌. برجام یک فرصت بود که در جایی توانستیم از آن استفاده کنیم و در جایی هم نتوانستیم‌. البته انتظار از برجام بیشتر از این بود، اما به دلیل بد عهدی آمریکایی‌ها آن چیزی که مورد نظر و انتظار از برجام بود صورت نگرفت ‌.

وی افزود‌: بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو پس از برجام صورت گرفته است‌. یکی از این قراردادها قرارداد پژو با ایران‌خودرو است اولین محصول آن تولید و در بازار نیز ارائه شده. تا امروز روزانه بیش از دو هزار پژو ۲۰۰۸ تولید شده است‌.

سیتروئن با سایپا قرارداد بسته است و محصول آن در سه ماهه دوم سال آینده وارد بازار می‌شود‌. هیوندایی با کرمان خودرو، فولکس با ماموت، رنو با ایدرو، بنز با ایران‌خودرو و اسکانیا با عقاب نشان هفت قرارداد خودرویی را تشکیل می‌دهند‌.

منصور معظمی با اشاره به موفقیت ایدرو در جذب سرمایه‌گذاران در صنعت گفت‌: تعدادی مشارکت خارجی و مشارکت بخش خصوصی داریم‌. در بسیاری از بخش‌ها موفق بودیم و در چند بخش هم موفقیت مورد انتظار به دست نیامده ولی در مجموع مثبت بودند‌.

تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان بدهیم به نفع‌شان است که در ایران یا سرمایه‌گذاران داخلی در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند‌. میزان سهم ایدرو در این مشارکت‌ها نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد است و مدیریت خارج از دست ماست‌.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر لزوم مشتری محور بودن خودروسازان افزود‌: کیفیت خودرو حقیقتا طی سال‌های گذشته روبه بهبود است، اما به این معنا نیست که مردم از محصولی که دست‌شان می‌رسد رضایت کامل دارند‌.

این حق به جانب مردم هم هست‌. بنابراین وظیفه خودروسازان است تا محصولی تولید کنند که مردم از آن رضایت داشته باشند‌. هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم سازمان ملی استاندارد روی این موضوع حساس هستند و بر آن سختگیری می‌کنند، اما این یک بعد قضیه است و بحث دیگری در حوزه خودروسازی برمی‌گردد به نوع سوخت که باید وزارت نفت آن را تامین کند‌.

ما امیدواریم با تولید بیشتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بتوان این موضوع را حل کرد‌. به هرحال سال‌ها در صنعت خودروسازی کشور سرمایه‌گذاری نشده و نتیجه آن این شده که امروز نارضایتی وجود دارد‌. اگر بنگاه‌های ما مشتری محور باشند اولین شرط و اولین اصل آن این است که رضایت آنها را فراهم کند‌.

رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه یکی از مشکلات صنایع ایران مساله برندسازی است گفت‌: برند و برندسازی احتیاج به فرماندهی و راهبری دارد‌. اگر این موارد به خوبی انجام نشود برند شکل نمی‌گیرد و اگر هم شکل بگیرد ناپایدار است‌.

برای اینکه برندسازی خوب اتفاق بیفتد، لازمه آن این است که شبکه قوی داشته باشید‌. این شبکه‌ها بین‌المللی‌اند یعنی شما گروه‌هایی را به صورت افراد صاحب صلاحیت و متخصص امور مارکتینگ و بازاریابی بین‌المللی باید به همکاری بطلبید‌.

این گروه‌ها در بازارهای مختلف پراکنده و به یکدیگر متصل هستند‌ یعنی در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توانند یک برند بی هویت را به یک برند معتبر تبدیل کنند‌. اما پایداری آن برند بستگی به کیفیت و خدمات قبل، حین و پس از فروش، مشتری محوری و توجه به کیفیت و نوآوری اجتماعی دارد‌.

منصور معظمی با اشاره به نقش ایدرو در حمایت از برندسازی صنایع افزود‌: کاری که الان در مجموعه‌ها انجام می‌دهیم به این شکل است که سعی می‌کنیم یک اتحاد استراتژیک و راهبردی بایک شریک بین‌المللی ایجاد کنیم‌.

وقتی با یک شریک بین‌المللی اتحاد استراتژیک ایجاد کنید، یادگیری مشترک و تولید و صادرات و بازاریابی مشترک اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود این برند تقویت شود در غیر این صورت برند پایدار نخواهد بود‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *