khata scaled

آغاز طرح خطر سنجی سکته و سرطان از ۲۰ آبان

تصویر روز: قائم ‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از آغاز طرح خطرسنجی سکته و سرطان از ۲۰ آبان خبر داد.

ناصر کلانتری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: از۲۰ آبان در آمادگی کامل برای پذیرش افرادی هستیم که برای سلامت خود اهمیت قائل هستند و دوست دارند وضع سلامت خود را تا ده سال آینده پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه مدت زمان محدودی برای اجرای این طرح نیست افزود: این برنامه مستمر و دائم است و افراد۲۰ تا۷۰ ساله می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت و خانه های سلامت در روستاها در این طرح شرکت کنند.

قائم مقام معاون وزیر بهداشت گفت: تا کنون فقط به مادران و کودکان خدمات مراقبتی سطح یک ارائه می دادیم اما هم اکنون با این طرح؛ غربالگری را نیز در نظام خدمات آغاز می کنیم.

وی با تأکید براینکه هدف از اجرای این برنامه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر است افزود: باید تا سال ۲۰۲۵ بتوانیم ۲۵ درصد از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر را کاهش دهیم که سکته های قلبی، مغزی، دیابت، بیماری های تنفسی و سرطان ها از مهمترین علل این مرگ ها هستند.

کلانتری گفت: همه افراد۲۰ تا ۷۰ ساله می توانند به پایگاه های سلامت و واحدهای بهداشتی در سراسر کشور مراجعه کنند و خطرسنجی شوند و در صورتی که بر اساس اطلاعات و ویزیت هایی که از آنها می شود احتمال داده شود که تا ده سال آینده احتمال ۱۰ درصد وجود دارد که به یکی از بیماریهای قلبی تنفسی سرطان و سکته مبتلا شوند کارت سبز می گیرند و سالم هستند.

قائم‌ مقام معاون وزیر بهداشت افزود: کارت زرد به کسانی تعلق می گیرد که بین۱۰ تا۲۰ درصد احتمال خطر ابتلا به بیماری های نامبرده را تا دهسال آینده دارند که باید هر سه ماه یکبار وضع آنها کنترل شود تا کارت سبز بگیرند.

وی گفت: مرحله بعد کارت نارنجی است که مربوط به کسانی است که احتمال خطر این بیماری‌ها در آنها بیش از ۲۰ درصد است که این افراد به پزشک ارجاع داده می‌شوند و پیگیری هر سه ماه یکبار برای آنها توصیه می شود و همچنین رژیم غذایی، مشاوره رفتاری و درمانی برای آنها پیش‌بینی می‌شود.

کلانتری افزود: دسته چهارم هم افرادی هستند که مراقبین سلامت به آنها کارت قرمز می دهند این بیماران باید فوراً به پزشک ارجاع داده شوند زیرا احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سکته، سرطان و بیماری‌های قلبی در آنها بالاتر از ۳۰ درصد است.

قائم ‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تمام تلاش تیم بهداشت؛ سلامت مردم؛ رساندن آنها به زندگی سالم و پیشگیری از ابتلا به بیماریهاست که همت خود مردم را نیز می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *