asgaroladi

عسگراولادی: از روس ها گله داریم

تصویر روز: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به حجم پایین تجارت ایران و روسیه گفت: ما از روس‌ها گلایه داریم و از آنها انتظار می‌رود که حق همسایگی را در مورد ایران بیشتر به جا آورند؛ رقم تجارت روس‌ها با همسایگان خود بیشتر از ایران است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، اسدالله عسگراولادی ضمن تشریح مزایای جنوب غرب روسیه برای تجار ایرانی، گفت از ۳۸۰ عضو و شرکت به منظور حضور در سومین نمایشگاه و همایش بزرگ صنعتی ـ بازرگانی ایران که قرار است آذرماه سال جاری در آستراخان روسیه برگزار شود دعوت شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه سومین نمایشگاه و همایش بزرگ صنعتی ـ بازرگانی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ تا ۱۹ آذرماه سال جاری در آستراخان روسیه برگزار می‌شود، پیش‌بینی کرد که خریداران از استان‌های اطراف به آستراخان بیایند و از کالاهای ایرانی به منظور خرید استقبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه از طریق این نمایشگاه بستر مناسبی برای افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور فراهم می‌شود، یادآور شد: تا کنون ۸۰ غرفه و مساحتی معادل ۱۰۰۰ مترمربع برای برپایی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است و قرار است در جریان این نمایشگاه ملاقات‌های رو در رو میان مقامات و تجار ایرانی و روس نیز برگزار شود.

به گفته وی زمینه مراودات تجاری دو کشور در سومین نمایشگاه و همایش بزرگ صنعتی ـ بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در زمینه‌های صنعت ساختمان و انرژی، صنایع غذایی، روش‌های آبیاری و کشاورزی، صنایع چوبی، لوازم خانگی، بیمه، بانک، حمل و نقل و خودرو، امور گردشگری، دارویی، تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و صدور کالا است.

حجم ۱٫۵ میلیارد دلاری تبادلات تجاری ایران ـ روسیه در سال ۹۴

عسگراولادی با انتقاد از میزان صادرات ایران به روسیه، گفت: متاسفانه حجم صادرات ایران به کشور روسیه راضی‌کننده نیست؛ در سال گذشته حجم مبادلات دو کشور حدود ۱٫۵ میلیارد دلار بود که از این رقم ۱٫۱ میلیارد دلار سهم واردات ایران از روسیه بود و فقط ۴۰۰ میلیون دلار آن به صادرات کشورمان اختصاص داشت.

وی افزود: ما از روس‌ها گلایه داریم و از آنها انتظار می‌رود که حق همسایگی را در مورد ایران بیشتر به جا آورند؛ رقم تجارت روس‌ها با همسایگان خود بیشتر از ایران است؛ آنها نباید فقط انتظار داشته باشند که به ایران صادرات انجام دهند بلکه باید در مورد خرید کالا از ایران نیز جدیت بیشتری به خرج دهند.

این فعال و کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ایران و روسیه از منظر سیاسی و همسایگی روابط درخوری با یکدیگر دارند، عنوان کرد: روابط سیاسی و همسایگی ایران و روسیه در وضعیت مناسبی قرار دارد اما از منظر اقتصادی حجم تبادلات دو کشور با یکدیگر ضعیف است و ما انتظار داریم آن‌ها حق همسایگی خود را در بخش اقتصادی بیشتر به جا آورند.

جذابیت جنوب روسیه برای ایران

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه جنوب غرب کشور روسیه با وجود ۱۰ استان زمینه مناسبی برای توسعه روابط بازرگانی، صنعتی و اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: جمعیت این استان‌ها بیش از ۲۹ میلیون نفر است که با وجود مسیری در دسترس و حمل و نقلی ارزان قیمت از مسیر بندر انزلی به بندر آستراخان، هزینه نسبتا مناسب بارانداز و دپو کالا، تسهیلات اقامتی، تجاری و اقتصادی مناسب نسبت به مناطق گران قیمت روسیه مانند مسکو و شهرهای همجوار آن، مدنظر ایرانی‌ها قرار گرفته است.

به گفته وی این نمایشگاه و همایش بزرگ با همکاری شرکت بازرگانی بین‌المللی پارس پگاه تجارت، استان‌های شمالی کشور و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان و مساعدت اتاق های بازرگانی و صنعت ۱۰ استان جنوب غرب روسیه برگزار می‌شود.

عسگر اولادی در پایان با تاکید بر اینکه باید از تجار و بازرگانان کشورمان دلایل عدم حضورشان در روسیه را پرسید و برای آن چاره‌اندیشی کرد، گفت: از مسئولان اتاق بازرگانی در مسکو و سایر مسئولان در خواست کرده‌ایم که سمیناری را برگزار کنند تا تجار و بازرگانان بخش دولتی و خصوصی دو کشور مذاکراتی را با یکدیگر انجام دهند تا بتوانیم فروش کالاهای تولیدی خود را به روسیه افزایش دهیم.

سومین نمایشگاه و همایش تجاری ایران و روسیه با همکاری اتاق بازرگانی‌ و صنعت آستراخان، کراسنودار، روستوف، ولگوگراد و استاورپل جنوب روسیه در زمینه‌های صنعت ساختمان و انرژی، صنایع غذایی، روش‌های آبیاری و کشاورزی، بیمه، بانک، حمل و نقل، امور گردشگری، دارویی، تجهیزات پزشکی، خدمات فنی مهندسی و صدور کالا ۱۷ تا ۱۹ آذرماه در آسترخان روسیه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *