افخمی راد:بخش خصوصی باید تقویت شود

تصویر روز : عسگر اولادی گفت : باید پول هایی که آزاد می شود برای تقویت بخش خصوصی و تولید استفاده شود نه واردات.
رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه بخش خصوصی توانمند در عرصه صادرات در مقیاس بالا در کشور نداریم تاکید کرد: باید در ارتقای توان تجار و بازرگانان خود تلاش کنیم و آن ها را تقویت کنیم .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، ولی الله افخمی راد در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: باید با اتخاذ تدابیر و سیاست های مناسب مراقبت کنیم تا آنجا که می توانیم از واردات کالاهای مصرفی پرهیز کنیم و سیاست های بانکی در این زمینه نقش تعیین کننده دارد .

وی ادامه داد : ما باید سعی کنیم کالاهای واسطه ای یا سرمایه ای را وارد کنیم .

اسدالله عسگری اولادی کارشناس مسائل اقتصادی هم با حضور در این برنامه افزود : برخی از کشورهای که پول ما در آنجا بلوکه شده بود علاقه دارند به جای آن کالا بدهند و ما باید مانع این موضوع شویم و باید از واردات کالاهای مصرفی پرهیز کنیم .
وی با بیان اینکه اکنون ۷ تا ۸ درصد هزینه جابجایی پول در بانک های بین المللی را پرداخت می کنیم گفت: با اجرایی شدن برجام و انجام سو ئیفت این هزینه به یک تا یک و نیم درصد کاهش خواهد یافت و تحریم سو ئیفت به صورت واقعی از هفته آینده برداشته می شود .
عسگراولادی افزود : گشایش ال سی در یک روز پس از اجرای برجام یعنی در روز یکشنبه را قبول ندارم زیرا بانک های جهانی یکشنبه تعطیل هستند.
وی اضافه کرد: البته ممکن است ۱۰۰۰ درخواست برای گشایش ال سی شده باشد اما در روز یکشنبه که بانک های جهانی تعطیل هستند این کار ممکن نیست .
در ادامه رئیس سازمان توسعه وتجارت گفت : از زمان گشایش ال سی تا واردات کالای مورد نظر، طبعا مدت زمانی طول خواهد کشید.
افخمی راد افزود: هزینه های ناشی از نقل و انتقالات پول پس از اجرایی شدن برجام دستکم ۸تا ۹ درصد کاهش می یابد و این را باید در قیمت تمام شده کالا محاسبه کنیم .
در ادامه عسگر اولادی گفت : هیئت های اقتصادی از کشورهای مختلف باید با برنامه ریزی مناسب بیایند اما اغلب آن ها فقط برای فروش کالاهای خود به کشورمان می‌آمدند.
در ادامه افخمی راد گفت: به هیئت های خارجی بارها اعلام کردیم ایران صرفا بازار مصرف کالاهای شما نیست و باید خرید و فروش کنیم.
وی افزود: تفاهم نامه هایی با آن ها منعقد کردیم که در برخی از آنها عقد قرارداد انجام شده است .
رئیس سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه در کشورمان متاسفانه بخش خصوصی توانمندی را نداریم اضافه کرد: عرصه صادرات عرصه حضور تجار و بازرگانان با مقیاس بالاست و اگر به اندازه کافی کالای با کیفیت نداشته باشیم نمی توانیم سهمی از بازار بین الملل را به خود اختصاص دهیم.
عسگر اولادی گفت:‌ بخش خصوصی توانمند داریم اما قدرت آنها را دولت و بانک ها گرفته اند زیرا به بخش خصوصی میدان نمی دهد اما پول آنها را می گیرند و در واحد ها دولتی هزینه می کنند .

افخمی راد گفت: توان تولید کالای صادراتی را باید افزایش دهیم.

عسگر اولادی کارشناس مسائل اقتصادی گفت : باید پول هایی که آزاد می شود برای تقویت بخش خصوصی و تولید استفاده شود نه واردات.
وی افزود: باید از فرصت اجرای برجام و پساتحریم استفاده و چالش های اقتصادی پیش رو را حل کنیم .
افخمی راد با اشاره به اینکه کشور ما به علت تحریم نتوانست در پیمان های منطقه ای از جمله “اکو” به نحو فعالی حضور یابد گفت:‌ به صورت دو جانبه با ۹ کشور در سال های گذشته تجارت ترجیحی را منعقد کردیم که در برخی موارد منافعی را برای کشور ما داشته است .
وی الحاق به سازمان جهانی تجارت را از وظایف مهم سازمان توسعه و تجارت کشورمان دانست و افزود :‌ برای اینکه مراحل الحاق طی شود ضروری است در پیمان های منطقه ای این کار را بررسی کنیم و خود را برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت آماده کنیم.
عسگر اولادی درباره سفر وزیر کشاورزی روسیه به ایران گفت : این سفر بسیار مفید و راهگشا بود و پس از این سفر بیش از ۵۰ نفر از بازرگانان و فعالان ایران را برای شرکت در نمایشگاه مواد غذایی که حدود ۲۰ روز دیگر در روسیه برگزار می شود می بریم که حدود ۳۰غرفه گرفتیم .

افخمی راد گفت:‌ اکنون هیئتی حدود ۴۰ نفره از تجار و بازرگانان ایرانی با مسئولیت معاونت سازمان توسعه و تجارت در کشور روسیه حضور دارند و جلساتی خوبی را با تجار و بازرگانان روس برگزار کردند.

وی افزود:‌ روسیه تسهیلاتی را قرار داده است تا بتوانیم فرآورده های دامی را به این کشور صادر کنیم.

افخمی راد گفت:‌ باید از تجار با مقیاس بالا در صادرات حمایت کنیم تا آنها بتوانند حجم بالایی از تولید را مدیریت و صادر کنند.
عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه تنها حدود ده نفر از هیئت ۴۰ نفره ایرانی حاضر در روسیه ، صادرکننده واقعی هستند افزود: بهتر بود در این زمینه با بنده مشورت می شد .
افخمی راد گفت : باید تجار کوچک را نیز مورد حمایت قرار دهیم و برای آنها کلاس های آموزشی و بازاریاب جهانی تدارک ببینیم .
عسگر اولادی از افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت خواست دو کنسولی و وابسته بازرگانی قوی را در مسکو و آستاراخان ایجاد کند .
افخمی راد گفت:‌ مقدمات این کار انجام شده است و به اجرا درخواهد آمد و خط هوایی تهران- آستاراخان از ۱۵بهمن راه اندازی می شود .
در ادامه عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره سفر رئیس جمهوری چین و هئیت همراهش به کشورمان درآینده نزدیک گفت: وی جمعه به تهران می آید و حدود ۲۴ ساعت در کشورمان حضور خواهد داشت.
وی افزود : این سفر نتایج خوبی را در پی خواهد داشت .
افخمی راد گفت:‌ در این سفر تفاهم نامه ای میان وزارت صنعت و معدن و تجارت کشورمان با طرف چینی امضاء خواهد شد که در آن نوع سرمایه گذاری و فعالیت های چینی در کشورمان به تفکیک مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *