dolar euro

مالیات، ترمز افزایش قیمت دلار را کشید!

تصویر روز: بررسی‌های میدانی از بازار نشانگر آن است که دلار، سه روزه ۱۳۰تومان ارزان شده است؛ به نظر می‎‌رسد احتمال ورود نیروی انتظامی به بازار و تذکرات بانک مرکزی،ترمز افزایش نرخ را کشیده است.

نرخ دلار طی سه روز گذشته حداقل ۱۵۰ تومان کاهش یافته است. همین دو- سه روز پیش بود که قیمت به ۴۲۰۰ تومان هم نزدیک شده بود و بیم آن می‌رفت که مرز ۴۲۰۰ تومانی را هم پشت سر بگذارد و قیمت از این هم فراتر رود. اما اکنون به نظر می‌رسد آربیتراژ ارزی تقریبا به صفر رسیده است؛ همان سودی که از طریق اختلاف قیمت در دو بازار مختلف حاصل می‌شود.

با ورود بانک مرکزی به بازار و برخی ریل‌گذاری‌هایی که در این رابطه انجام شد، به نظر می‌رسد صرافان متخلف، دست و پایشان را جمع کرده‌اند و بازار در حال بازگشت به روند منطقی است.

این در شرایطی است که چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای علاوه بر اینکه به صراحت اعلام کرد که اسامی خریداران عمده ارز را به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد کرد، مقدماتی را فراهم خواهد کرد که نیروی انتظامی با صرافان غیرمجاز برخورد جدی کند.

حال بانک مرکزی می‌گوید که در حال حاضر، منابع ارزی کشور از کفایت لازم برای تأمین ارز واردکنندگان کالا و نیز تامین نیاز خدمات برخوردار بوده و امکان ارایه ارز از طریق مجاری قانونی فراهم است.

این در شرایطی است که طی روزهای گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه دیگری از فعالان اقتصادی خواست تا برای تامین نیاز ارزی خود، به شعب بانکها مراجعه کنند. در واقع، از مدتها قبل خرید و فروش ارز به نرخ آزاد از سوی بانک مرکزی در بانکها آزاد اعلام شده و دیگر، هیچ بانکی برای این فروش ارز به نرخ بازار آزاد، مشکلی پیش رو ندارد.

هم اکنون به نظر می‌رسد بازار ارز کشور با فروکش‌ کردن تقاضای تجاری و مسافرتی، مدیریت آربیتراژ دلار آمریکا با کشورهای همسایه، کاهش قیمت حواله درهم امارات، کاهش تقاضای احتیاطی، تنزل سفته‌بازی و تبدیل دارایی، افزایش فروش‌های ارزی و کاهش نرخ معاملات امروزی و فردایی از یک سو و افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی از سوی دیگر، روند نزولی به خود گرفته است؛ به طوری که دلار آمریکا و درهم امارات طی دو روز کاری به ترتیب حدود ۱۳۰ و ۳۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و قیمت در صرافی ها به طور متوسط به نرخ ۴۰۰۵ و ۱۱۰۵ تومان رسیده‌اند؛ اگرچه برخی صرافی‌ها نرخ را تا ۴۰۲۲ تومان هم تعیین کرده‌اند.

به گزارش مهر بررسی میدانی نشانگر آن است که قیمت هر دلار آمریکا در پایان معاملات هفته گذشته(پنجشنبه-۹ دیماه) در برخی صرافی ها به ۴۰۳۲ تومان رسید. این در حالی است که قیمت هر دلار در معاملات چهارشنبه هشتم دیماه در برخی صرافی ها نرخی در حدود ۴۱۳۸ تومان را رقم زده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *