هشدار به سهامداران بورس

تصویر روز : مدیر عامل یک شرکت تامین سرمایه، روند صعودی بورس را هیجانی و کوتاه مدت دانست و به سهامداران توصیه کرد که تحت تاثیر تب یک سهم قرار نگیرند و با بررسی و استفاده از مشاوره خرید و فروش کنند.

بهروز زارع به وضعیت صعودی بورس و توجه سرمایه گذاران به این بازار اشاره کرد و گفت: بورس تهران در دو سال گذشته به دلیل مولفه های اقتصادی و همچنین انتظاری که از فضای اقتصادی کشور وجود داشت، با رکود قابل توجهی مواجه شد و حجم معاملات در این مدت به کمترین میزان خود رسید و شرکت‌های بزرگ به دلیل کمبود منابع قادر نبودند سطح عادی معاملات را انجام دهندکه این وضعیت نشان دهنده این بود که فعالان بازار سرمایه انتظار مثبتی از آینده صنایع نداشتند.

وی افزود: اما وقوع دو مسئله یعنی برداشته شدن تحریم ها و امید به بهبود فضای کسب و کار در آینده موجب شد تا بورس تهران روند صعودی خود را آغاز کند اما در فضای بین المللی مسیر اقتصاد جهانی چندان امیدوار کننده نبوده و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۶ میزان رشد اقتصادی کاهش پیدا کند، زیرا در سال گذشته میلادی کشورهایی مانند چین و هند با مشکل مواجه شدند و نرخ رشد اقتصادی کاهش پیدا کرد؛ علاوه بر این فضای واقعی کسب و کار تحت تاثیر قرار گرفت و تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی کاهش پیدا کرد و افت قیمت نفت نیز این فضا را تشدید کرد.

مدیر عامل تامین سرمایه سپهر عنوان کرد: ممکن است صنایعی که محصول خود را با قیمت های جهانی محاسبه می کنند با کاهش درآمد مواجه شوند و درآمد آنها افزایش پیدا نکند؛ بنابراین انتشار خبرهای امیدوار کننده و رفع تحریم های بین المللی می تواند در کوتاه مدت در بورس تهران اثرگذار باشد ولی این روند به صورت واقعی و طولانی مدت ادامه دار نخواهد بود.

به گفته زارع، اگر رفتار عقلایی در بازار سرمایه حاکم باشد، بورس نمی تواند با این شیب تند ادامه مسیر دهد اما بورس عقلایی عمل نمی کند، زیرا صعودهای بورس تهران در سال ۱۳۹۲ و نیز سقوط های بعد از آن خارج از قاعده بود و بازار واکنش احساسی از خود نشان داد؛ بنابراین بورس تهران در روزهای اخیر مانند فنر فشرده عمل کرد ولی به دلیل مشکلات اقتصاد جهانی نمی توان گفت که این رشد ادامه دار خواهد بود.

این مقام مسول به سهامداران توصیه کرد که تحت تاثیر تب سهمی قرار نگیرند و قبل از معامله و خرید سهم حتما بررسی کنند و از مشاوره کمک بگیرند. همچنین غیرحرفه ای ها از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهم کنند.

زارع در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط روند صعودی بورس هیجانی است؟ گفت: در حال حاضر روند مثبت بورس منطقی است اما شدت رشد آن هیجانی است این در حالی است که افزایش حجم معاملات به بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی منجر می شود.

وی با بیان اینکه کسانیکه دید بلندمدتی در سرمایه گذاری دارند، بازدهی خود را در بلند مدت پیش بینی می‌کنند، تصریح کرد: با ورود منابع و سرمایه گذاران خارجی سودآوری شرکت‌ها نیز افزایش می یابد اما اثر واقعی رفع تحریم ها در یکسال آینده در بخش واقعی اقتصاد و سود شرکت‌ها منعکس می شود و در کوتاه مدت اثری ندارد. ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *