229857 orig

ایران هیچ گونه ذخیره نفت خام روی آب ندارد

تصویر روز: وزیر نفت تولید روزانه نفت خام ایران را سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در باره توافقنامه‎های امضا شده بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی، گفت: تاکنون یک رئوس توافق میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و شرکت پتروپارس برای طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی امضا شد.

وی افزود:یک رئوس توافق با شرکت نفت و گاز پرشیا از شرکت‎های گروه توسعه انرژی تدبیر برای توسعه میدان‎های یاران، مارون و کوپال امضا شد.

وزیر نفت همچنین عنوان کرد که یک تفاهم‎نامه برای مطالعه پنج میدان نفتی نیز با یکی از شرکت‎های قرارگاه خاتم الانبیا (ص) امضا شده است و به‎زودی هم برای میدان آزادگان مناقصه اعلام خواهیم کرد.

زنگنه درباره توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ١٧١ این سازمان در وین گفت: طبق توافق اعضای اوپک در آذرماه، کشورهای عضو این سازمان قرار است روزانه یک تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند و در نشست تاریخی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک قرار شد غیر اوپکی‎ها روزانه حدود ۶٠٠ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند.

وی با بیان این‎که بر اساس توافق اوپک ایران شامل کاهش تولید نشده است، گفت: از این رو ما هم اکنون از رقم تولید روزانه سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه فراتر رفته ایم و ایران هم اکنون روزانه حدود سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کند.

وزیر نفت در باره تخصیص پنج درصد به عوارض قیمت بنزین نیز گفت: این پنج درصد در داخل قیمت کنونی بنزین است، بنابراین یک بار افزایش یافته و دیگر این پنج درصد لحاظ نخواهد شد.

وزیر نفت از تامین گاز مصارف خانگی و نیروگاهی در اوج سرما خبر داد و درباره خبرهای مربوط به افزایش قیمت گاز در سال آینده گفت: دولت چنین تصمیمی نگرفته است.

زنگنه اعلام کرد: ایران هیچ گونه ذخیره نفت خام روی آب ندارد و تنها میعانات گازی است که آن هم تا آخر سال به فروش می رسد.

وی در باره مقدار اموال بابک زنجانی نیز گفت: بابک زنجانی مرتب می گوید ٢ میلیارد دلار یا سه میلیارد دلار اینجا و یا آنجا دارم، اما همه دروغ است. من پیش‎تر هم گفته ام که اموال او کمتر از ٢ هزار میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *